Har sökt på Odla men inte fått någon träff på den kinesiska rosen som heter Rosa viridiflora. Den gröna rosen alltså. Jag är sugen på att skaffa en och sätta i en stor kruka, nu när jag inte har trädgård längre utan kruk-trädgård. Nu undrar jag om det finns någon i forumet som har erfarenhet av denna ros. Är den svårodlad? Går det att odla den i kruka? Zon 2-3 blir det ung. där den kommer att stå. Tacksam för hjälp.
kerstin z5-6
08-04-2007, 17:23
"Viridiflora Kinaros -z2-Går säkert i kruka , men eftersom den är ganska känslig, och krukodling kräver tuffare zon på rosen än den man bor i .. skulle jag jordslå den över vintern -alt förvara krukan i( nästan) frostfritt förrråd , garage eller liknande
Wargen
09-04-2007, 11:52
Tack för svar! Övervintringen är inget problem. Jag funderade mest på om den ev. skulle bli för storvuxen i kruka, men krukan hämmar väl tillväxten något kan jag tänka mig...Värt ett fösök iallafall, bara jag kan få tag i något exemplar. Men det brukar väl gå att beställa hem ev. Nu dök det upp en ny fråga i skallen När är bästa tiden på våren att plantera rosor i kruka?
kerstin z5-6
09-04-2007, 15:46
Jag har massor av krukrosor -de går fint tt plantera nu , de klarar utelivet skyddat med fiberduk -Har man möjlighet att dra dem ut o in får de tidigare start på blomning
Ge mycket mer näring än du är van vid till dina krukrosor , ge krukorna en genomspolning av vatten, ett par ggr , under säsongen-salter samlas o rötterna mår dåligt av dessa
solstråle
14-04-2007, 03:51
Den ros du söker finns på Flora Linnea postorder.
Susanne
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.