Full version: Rosa viridiflora
Wargen
Har sökt på Odla men inte fått någon träff på den kinesiska rosen som heter Rosa viridiflora. Den gröna rosen alltså. Jag är sugen på att skaffa en och sätta i en stor kruka, nu när jag inte har trädgård längre utan kruk-trädgård. g.gif
Nu undrar jag om det finns någon i forumet som har erfarenhet av denna ros. Är den svårodlad? Går det att odla den i kruka? Zon 2-3 blir det ung. där den kommer att stå. Tacksam för hjälp.
kerstin z5-6

"Viridiflora Kinaros -z2-Går säkert i kruka , men eftersom den är ganska känslig, och krukodling kräver tuffare zon på rosen än den man bor i .. skulle jag jordslå den över vintern -alt förvara krukan i( nästan) frostfritt förrråd , garage eller liknande
Wargen
Tack för svar! tummenupp.gif Övervintringen är inget problem. Jag funderade mest på om den ev. skulle bli för storvuxen i kruka, men krukan hämmar väl tillväxten något kan jag tänka mig...Värt ett fösök iallafall, bara jag kan få tag i något exemplar. Men det brukar väl gå att beställa hem ev.
Nu dök det upp en ny fråga i skallen confused.gif När är bästa tiden på våren att plantera rosor i kruka?
kerstin z5-6
Jag har massor av krukrosor -de går fint tt plantera nu , de klarar utelivet skyddat med fiberduk -Har man möjlighet att dra dem ut o in får de tidigare start på blomning

Ge mycket mer näring än du är van vid till dina krukrosor , ge krukorna en genomspolning av vatten, ett par ggr , under säsongen-salter samlas o rötterna mår dåligt av dessa
solstråle
Den ros du söker finns på Flora Linnea postorder.

Susanne
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon