Full version: Rosenspirea/Vresros
hen-hama
Vi ska plantera en 30 m lång häck emot gatan (inte mycket trafik) och vill ha en häck som blommar gärna länge. Vi har fastnat för rosenspirea och vresros (är den taggig?). Vore tacksam för tips och erfarenhterer kring dessa för att kunna bestämma oss. Vi bor i zon 2 och häcken kommer att stå i solläge. När är bästa tiden att plantera en sådan häck och hur tätt planterar vi plantorna (vi vill ha den tät)?

Blir det svårt att hitta plantor eller är det en som de flesta handlare har?? Är det någon som har bra erfarenhet av plantor via Internet (verkar smidigt).

Tack för hjälpen / Henna
kerstin z5-6
Rosenspirea -hm ..inte tycker jag att blomningstiden är särskilt länge ?
Vresros är väl ungefär den taggigaste rosen du kan hitta -eftersom du bor i z2 har du ju ett fantasktiskt urval på häckväxter -och fa Rosor ....
hen-hama
Tar tacksamt emot tips på andra lämpliga kandidater..Önskemålen är följande:
Relativt tät
Blommande (gärna länge)
ca 1 m hög
Någorlunda lättskött..

Henna
kerstin z5-6
Husets färg , läget på häcken ?gammeldags stil på huset eller mer modernt?
Lonicera
Hej, jag har väl aldrig varit något Ölandstokfantast men......Förra sommaren såg jag en häck av Ölandstoken 'Månelys' och den var helt fantastisk!!! blir ca 1-1,5 meter hög, samlat och upprätt växtsätt och väldigt lättskött.

Annars en klassisk syrenhäck men den blir betydligt högre än 1 meter.

Aronia är även den väldigt fin eftersom den får en vacker höstfärg. Det finns några att välja på som har lite olika sluthöjder. Men de brukar vara mellan 1-2 meter höga. Efter blommorna kommer det blåsvarta bär som är ätliga (om än inte så goda) Den är dessutom väldigt lättskött.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon