Har hört att man inte ska ha clematis på fruktträd, att den "kväver trädet" Stämmer det här? Boja
Alpclematis, jackmani och några andra sorter skuggar bladen och gör att grenar dör på så relativt små träd som fruktträd, ja.
I övrigt lever äpple- och päronträd länge - flera hundra år om de sköts rätt. Skötseln av träden innebär ju bland annat att man klättrar upp i det, tittar på grenar och bark, plockar frukt, beskär, räfsar upp ytligt i marken under kronan mm.
En perenn som klättrar i trädet har kortare livslängd, men kräver ju skötsel och ömsinthet den också. Bland annat gillar de inte att man klättrar på dem, ställer stegar mot dem mm. Och så vill de ju ha en bra grop för rötterna, och den vill man ju gräva upp nära trädet, där trädets grövsta rötter börjar. Risken är stor att man skadar dem när man gräver där.
Tallar och höga ekar är mycket bättre klätterträd än fruktträd.
Louise i Göteborg
16-06-2003, 07:10
Håller med, vill bara tillägga att jag innan jag förstod bättre planterade en alp(!)klematis vid ett ungt prynadskörsbär. Klematisen togs bort redan efter ett år men trädets stam visar änn i denna dag ett rätvinkligt knä mitt på!
Alpklematisar är starka saker.