malin72
ja hur gör ni andra? direkt sår ni dom eller?????
kruka eller direkt på frimark vad tycker ni har varit bra??????
har tänkt att låta den klättra på en båge är det bra tro dunno.gif
Fenja
Jag förkultiverar, sådde mina förra veckan.
Mvh
Fenja
Tante Morgan
Hej Malin!
Jag har förkultiverat min rosenböna innomhus.
Den gror ju bara i varm jord och vill man ha lite tidigare blommning så får man driva den inne.
Man kan väl säkert direktså ute oxå när frostrisken är över men då tar det ju ett tag innan den blir nåt...
Som den slingerväxt den är så drar den iväg snabbt så man får toppa den några gånger.
Min är nu halv metern hög och jag har fått toppa den 3-4 gånger.
Jag sådde nog för tidigt i år men det blir lätt så när man är ivrig att komma i gång... flirting.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Vill man förkultivera räcker det med att så ca 1 månad innan utplantering och det ska ju vara ganska varmt när man planterar ut. Jag brukar göra både och, jag har inte plats för så många bönplantor som jag odlar inomhus så jag förkultiverar en del i krukor + jag direktsår då marken har en temp på minst +15C (jag brukar ofta låta bönorna ligga på fuktig bomull några dagar med plast över, då jag ser att roten är på väg ut stoppar jag ner dem utomhus då skyndar man på odlingen något utan att det tar så stor plats inne)
Susanna
Smart tips med bomullen Åsa!
malin72
hittade min gamla tråd blush.gif jo eftersom att jag sådde så mycket i år så bestämde jag mig för att direkt så...men nu blir jag lite orolig...om det inte är mer än 15+ ute så lär det ju inte vara det i marken...
kommer det hinnas med,ska jag vänta längre eller dunno.gif vad händer om jag nu lägger på bommul och sen planterar ut,om nu inte värmen kommer ruttnar dom då eller unsure.gif
vad tycker ni att jag ska göra???????????
malin72
putt whist.gif
anilin
Jag sådde mina ute den 13 maj, ingen förbehandling, nu är de ca 15 cm höga. Jag bor i zon 1.
Mvh anilin
malin72
CITAT (anilin @ 29-05-2007, 14:46) *
Jag sådde mina ute den 13 maj, ingen förbehandling, nu är de ca 15 cm höga. Jag bor i zon 1.
Mvh anilin

tack för svar....idag åker dom ut tummenupp.gif
e_sedell
Jag har testat med både direktsådd och förkultivering. Det funkar bra med direktsådd men de blir större och finare samt ger mer om du förkultiverar dem.
Pantern
Hej ...jag är balkongodlare. Jag petade ner mina Rosenbönor i en kruka för ca 3 veckor sedan, tillsammans med mitt Slingerhjärta.
Idag är bägge uppe i över en meter. Har i samma kruka även en näva som blommar för fullt.
Även den frösådda Cematisen Korean Beauty har kommit långt (balkongen ligger i söder, och är även inglasad) men mest är fönsten öppna för att slippa mjöldagg och annat odjur som dyker upp när det blir för varmt.
Kan skicka bild om du vill vill.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon