stina
Jag har en rabatt som jag tänkt göra om nu i sommar. Som kant är det nu stenbumlingar, men dom vill jag inte ha kvar - det är så jobbigt att hålla efter gräset. Nu funderar jag på att köpa sån där grön plastkant och trycka ner mellan gräset och rabatten (gömma den helt så att den förhoppningsvis stoppar gräset men inte syns - den är så ful). Förstår ni vad jag menar för plastkant? Hur funkar det som grässtopp? Jag vill ha något där det är lätt att hålla efter kanten - inte som nu när gräset växer in mellan stenbumlingarna.
labbe
Jag letar också efter något att lägga mellan landet och gräset, men vad ska man lägga? Är lite inne på att lägga slipers men jag vet inte vart man får tag på det, någon som vet???
anna_rispan
Det går inte att locka dig med kantskuret?? Det är så snyggt tycker jag!! wink.gif
stina
Anna: Menar du varianten där man bara håller efter med en spade?
anna_rispan
ja precis. trixet är ju att se till att det är en lodrät bit som inte ligger mot själva rabattjorden.

när jag jobbade blev jag helt galen o högg alla kanter runt stora buskageplanteringar. det är så snyggt o passar om man har pedantiskt rensade rabatter. vilket det var där jag höll till.
stina
Ja, det kanske tom är lättare än att gräva ner en sån där ful plastremsa... I rabatten bredvid (som inte vetter mot gräsmatta) har jag stenar så jag vill helst inte blanda in något ytterligare material i kanten. Så det blir nog ditt förslag som vinner Anna - tack!
Sylvia
Vad sägs om följande:
Gräv rabatten + 30-40 cm extra. Ta bort jorden i de sista 30-40 cm (och släng den i rabatten) så att det bildas ett "dike" ca 20 cm djup.
Bottna diket med markfolie och dra upp mot kanten på rabatten. Ös i grov sand, grus eller pinjebark eller vad du nu har, eller gör en plattsättning med tegelstenar, plattor eller vad du vill.
Gör kanten i gräsmattenivå så kan du köra med gräsklipparens ena hjul på kanten och får en snygg gräskant mot gräsmattan. Och rabatten håller sig fin och gräsfri.
stina
Också ett alternativ Sylvia - tål att tänkas på..... g.gif
linvik
Lungört funkar som en effektiv kant mot gräsmattan i några av mina rabatter. Den är tålig och det gör inget om man går för nära med gräsklipparen.

Lungört som kant - maj

Rabatt med lungört som kant - juni
Jag erkänner, här har lungörten tagit ganska mycket plats. På sensommaren så rensade jag i rabatten:

Rabatt med lungört som kant - september

anna_rispan
i såfall ska ju näva funka bra också. men om man nu inte vill ha sådana växter eller bygga om...
Katti med torpet
Linvik, Lungört var ju riktigt snygg som kantväxt men håller den verkligen gräset borta?
Tänker mig att det letar sig in en hel del gräsrötter mellan plantorna men det kanske är för tätt och mörkt eller?
Eva 33c
Jag använder alchemilla mollis som kant. Den släpper inte igenom ett grässtrå. Men det kräver en stor rabatt eftersom den själv är så stor. Men på rätt plats är den jättefin.
(Tackar för tipset om lungörten också.)

alchemilla1.jpg

ewa zon 3
I senaste Allt om trädgård, nr 5, så finns det reklam för en kant i galvaniserad stål i olika färg (sid 92)
Kanske kan det vara något?

/Ewa
linvik
CITAT (Katti med torpet @ 09-04-2007, 08:22) *
Linvik, Lungört var ju riktigt snygg som kantväxt men håller den verkligen gräset borta?
Tänker mig att det letar sig in en hel del gräsrötter mellan plantorna men det kanske är för tätt och mörkt eller?

Nä, det är inga problem med gräset faktiskt! Däremot har jag kirskål i den här rabatten och den kommer upp genom lungörten :-( Jag fick rensa flera gånger på våren och försommaren. På sensommaren så kom det inte så mycket. Men det kommer nytt i år så jag har redan rensat första gången. Borde gräva om rabatten...
Ewa L
När jag tog över mitt hus för nära 7 år sedan, hade föregående ägare använt just sådan grön plastkant. Inte synlig utan nedgrävd.

Om man då som jag är tokig i att gå barfota hittar man tveklöst kanten. Och den är vass!! I alla fall för barfotafötter.

Jag har gått på samma idé som linvik, men jag använder ex.vis Lammöron eller Nävor i de soliga rabatterna och ex.vis Hasselört i de skuggiga. De få grässtrån som tar sig igenom drar jag lätt bort. Har inga problem att gå med gräsklipparen ändå upp mot. Tror att det är det alternativ som passar mig bäst eftersom jag inte har spikraka och perfekta kanter, utan hellre lite rufsigare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon