Full version: Sätt häck
labbe
Vad har ni för tips på vad man kan sätta för häck? Vi ska sätta en häck mellan oss o grannen (vi har styckat av vår tomt) och vi vill att den ska vara/bli tät, kunna växa sig hög ca 1.20 m, lättskött, snabbväxt och helt om det är möjligt vara fin på vintern med. Vi vill inte ha en som är taggig eller thuja.

Vart kan vända sig för att köpa häckplantor- butiker och på nätet? Jag har kollat på växthus här i närheten, vi bor i Eskilstuna.
kerstin z5-6
Jag är väldigt förtjust i min häck av Malus sargentii -blommar fina (fågel )glasäpplen som hänger kvar under vintern -fin höstfärg -överdådig blom o friväxande

Bra utbud av häckväxter mm finns tex på
Hortogreen
Ingela_67
..jättefin Kerstin, nu blev jag också sugen..men blir en väldigt dyyyyr häck om man behöver många plantor..såg att en enda buske ligger på runt 160 kr thumbdown.gif i en av handelsträdgårdarna häruppe.

// Ingela.
labbe
Ja den var jätte fin men det blir väldigt dyrt att ha som häck, vi har ca 60 m som vi ska sätta häck på.
labbe
Är det inte någon som har förslag på vad man kan sätta för häck?????
Lonicera
Hej, vilket läge kommer denna häck att ha, sol/skugga, torrt/fuktigt, blåsigt?

kerstin z5-6
ja, men ni ska väl ändå inte köpa fullvuxna buskar ??? blink.gif wacko.gif
Min häck är mer än 50 m lång .. inte har jag betalat 160 per planta -de kommer buntvis 15 st ..
Kolla försäljare av häckväxter i stället
Hortogren tex ?vet ej om de har just den i lager nu ..

Hortogren

Kontakta dem gärna per tel -ska du köpa mycket kan priset bli lägre -var nyss med o hjälpte en granne köpa 90 meter tuijahäck .. de fick mycket bra pris/planta leverans till dörren o växtgaranti
labbe
Häcken kommer att stå i sol mestadels av dagen.
Vad menar du Kerstin, betalade du 160 kr för 15 plantor eller??
kerstin z5-6
Nej jag menade att jag naturligtvis INTE betalade 160 kr för EN planta - det kostar ju en fullvuxen buske på 150 cm ...
Jag betalade / bunt 15 plantor .. kanske 199 kr -det var ju ett par år sedan nu ... angel_not.gif
Häckväxter kommer som "spön" ..ofta tre fyra grenar och kanske 40 cm höga plantor -det tar nu några år innan de ser ut som min häck angel_not.gif
Lonicera
Hej igen! En tät lättskött häck är Svartaronia. Grönskar tidigt, blommar i vitt, ätliga bär och vacker höstfärg. Finns en lite lägre variant som bara blir en meter (de kan annars bli uppåt två meter). Den heter Aronia melanocarpa 'Hugin'-liten svartaronia. Den lite vanligare högre sorten heter Aronia melanocarpa 'Elata'.

Sedan finns det en liguster som är vintergrön. Det är ju lite mer tidsaspekt att bygga upp en snygg ligusterhäck men den heter Ligustrum vulgare 'Atrovirens' ivarjefall.

Häckplantor kan du beställa hem om det inte finns hemma hos den lokala handelsträdgården.

Hoppas att det var till någon hjälp!
labbe
Tack för svaren! Nu har vi nog bestämmt oss tillsammans med grannarna att vi ska sätta en häggmistelhäck. Har hört att den ska vara fin och växa fort.
Är det någon som har en sån häck eller vet något om den??
kerstin z5-6
Häggmispel är snabbväxande har fin blommning i vitt och kan klippas i fin form -ätliga bär -fast mest fågelmat
Såg att de fanns på Hortogreens häckväxtlista
HÄGGMISPEL -(Amelanchier spicata E)försök hitta E-planta till häcken -de växer bättre och jämnare

Tålig, snabbväxande och mycket härdig flerstammig buske.
Vita blommor i maj-juni. Vacker höstfärg. Ätbara, svartröda bär. Höjd friväxande 3-5 m.
Ophelia
Häggmispeln är väldigt fin redan nu med sina silverrosaaktiga blad/blomspetsar. Kerstins häck med Malus sargentii är helt outstandig (min absoluta favorit som häckval) wub.gif

Idengran är oxå fin. Finns ju olika sorter att välja på. Avenbok, måbär, oxel, spirea och syren är väl andra relativt täta häckar och jag kan nog tycka att de är fina även på vintern (gillar grenar och struktur).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon