Ragazza zon6

Har packat upp min frostvakt/fläkt Tropic 2000 från Willab. Helt obegriplig instruktion, finns inga gradantal på apparaten. Någon som har en sådan, hur sjutton fungerar den!!? 1000 eller 2000 W, blir det varmare på 2000...ska man maxa upp de två reglagen? Fy vad irriterad jag blir! Någon snäll påskkärring eller gubbe som orkar hjälpa till?
kerstin z5-6
thumbdown.gif Jag har inte träffat en människa som begriper sig på den -Därav rek jag den aldrig heller ..
Tyvärr kan jag inte hjälpa dej -jag har en billig variant som har två knappar och är hur enkel som helst ..

Hoppas det kommer en willabfläktare snart
Ragazza zon6
Tack snälla Kerstin! Slapp vi känna oss som två (överkokta) grönsaker giggle.gif

Tror jag skickar tillbaka det här eländet! Kan man köpa "en billig enkel" på typ Classe O eller var har du hittat din?

Tina
Lady Hamilton
Jag har den fläkten och när man väl kommit på hur man gör, så fungerer den utmärkt..........Men man måste "utsätta den " för det gradtal man vill att den skall slå på i. Sedan finjusterar man lite uppåt eller nedåt när man kollat resultatet med en min å max termometer. Ärligt talat så litar jag inte ett dugg på värmefläktar med EXAKTA grad tal dunno.gif Grad tal?? var då?? Utanför fläkten? Under taket? Nere på golvet? Nä vrid du på vredet på fläkte så hör du ett "knäpp" där den slår igång. Men som sagt var lite inställningar är det innan, men sedan fungerar den utmärkt. På den "billiga" värme fläkten så använder jag mig av en digital termostat, men även med den så måste man "mäta" några dygn innan man ställt in den exakt som man vill ha den.
Alltså NR.1 Inköp av max o min termometer så att du kan hålla koll på hur den VERKLIGA tempen har varit på det "stället" du vill ha "tempen"
2. Passa in Tropic fläkten i den temperatur du tycker är lagom eller "chansa" på unjefärlig temp KOLLA de första dygnen ofta (om du inte ser snabbt att tempen är OK) som sagt var, "klick ljudet" är ledande.
3. Använd dig av 1000 eller 2000W efter förstånd. Mycket kallt ute=snabb avkylning/snabbare uppvärmning 2000W Mindre kallt eller bara lite kallt 1000W= behöver inte lika snabb uppvärmning
4. Ställ in "kyl fläkts vredet" på samma sätt Inställning och koll en "varm" dag
Ingela_67
Jag ger inte heller några + för den fläkten..obegriplig och svårhanterad är min åsikt thumbdown.gif

// Ingela.
Ragazza zon6
Vad tror ni om extern termostat som man kopplar in i en kupévärmare då? Så hade farfar i alla år.
Katti med torpet
Jag har också Willabs fläkt och tycker den funkar utmärkt. Inbillar mig att den är bättre lämpad för kontinuerlig drift och fuktiga förhållanden än de billiga varianterna. Jag har dock förenklat tillvaron genom att ställa den på max och sedan kopplat den via en extern termostat för 200 spänn från Claes Ohlson. På den externa termostaten ställer jag enkelt in måltemperaturen med en digital display. Gör att jag enkelt kan dra upp 7 grader just när jag är i växthuset och inte vill frysa om fringrarna för att sedan sänka till samma gradtal som tidigare.

Nackdelen med en extern termostat är att den sabbar "kylfunktionen" eftersom den externa termostaten bryter strömmen när tillräcklig värme uppnåts. Brukar dock koppla ur den externa termostaten på sommaren.
kerstin z5-6
Javisst kan man köpa till prylar .. men vad kostar det ..nää
Jag ska fota min enkla idag .. den har inbyggd termostat
Fast jag håller med Hamilton också , gradtal är inget att lita på
Det man behöver förutom fläkten är just en digitaltermometer

Ställ in noga som Hamilton beskriver -finns mer i AoT s skötsellista med på just Willabfläktar
Det viktiga är ju att du har ca + 5 om du vill ha det -kalla nätter på dina bänkar i växthuset
Inte hur tempen är just vid fläkten

När du väl fått in den på detta ung tal ska du aldrig behöva ändra på det smile.gif
renate
Jag har en Willab värmefläkt för växthus,den funkar utmärkt.Att sätta in en cupévärmare är ingen bra idé i fuktiga utrymmen.

Det är en Tropic 121 TLS 200W
Den inställning på bilden är för kylning,såg inte det,vill man ha värme skall den höga knappen står på 1 det räcker för växthuset,den är inte installerat än,har inga fröer där men mina fuchsior frös,bara bladen men ändå.Värmefläkten hade jag glömt totalt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon