hedenberg_81
08-04-2007, 18:47
panseér, eller stavas det penseér?? sak samma, inga gröna fingrar här direkt... har planterat fyra stycken i en stor kruka på balkongen, tar in dem över natten just nu. hur sköter jag dessa små växter på en SOLIG balkong...?
Se till att de inte torkar ut och plocka bort överblommade blommor så fortsätter den att sätta knopp. Lite gödsel i vattnet blir de säkert tacksamma för.
Mvh
Fenja
Alexander-VG-zon3
08-04-2007, 19:15
du behöver inte ta in dom , blir det under -10c så kan du slänga över en handduk
Lady Hamilton
08-04-2007, 19:27
Flaxss kan ha rätt MEN har du nyss köpt dem och inte vet om de odlats innomhus så kan du nog ta in dem de första nätterna, för säkerhets skull och låta dem vara ute längre för varje kväll. Snö är helt ofarligt men blåst i samband med kallt regn kan vara värre. DE överlever men för att du skall kunna njuta av deras blomsterprakt så länge som möjligt så råder jag dig till att ta det "lite" försiktigt i början Obs! Detta råd gäller naturligtvis inte om du köpt frilands odlade Penseér, då är de "härdade" redan från början
hedenberg_81
09-04-2007, 07:17
tack för era svar! ja jag har tagit in dem om nätterna, för jag tycker själv att det e så kallt på kvällen! idag hade jag tänkt låta dem stå ute hela dan + natten men det e typ lite snö + kallt... vet ej hur de är odlade så tar väl det säkra före det osäkra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.