Hej!
Har idag köpt fem stycken fruktträd som ska planteras i en ring (hade jag tänkt i alla fall...). Nu har jag sökt länge efter info om hur höga de olika träden blir, vill ju inte att de ska skugga varandra för mycket.
Har köpt:
Gråpäron, det enda som finns mått på (6-10m).
Äpple Alice
Plommon Victoria
Körsbär Stella
Persika Riga
Någon som har en aning?
Tack på förhand!!
Åsa, mälardalen zon 2
08-04-2007, 22:22
Det beror ju ofta på vilken grundstam de är ympade på men om man antar att de är ympade på de vanligaste grundstammarna så blir ordningen såhär ifall man tar den som blir högst först och sedan trappar ner.
Gråpäron
Stella
(gråpäron och sötkörsbär kan ofta bli ungefär lika höga med tiden)
Alice (denna äppelsort måste ha en luftig trädkrona och man måste kartgallra hårt + plocka bort frukter direkt då de blir angripna av monilia, detta är en sort som är mycket mottaglig för monilia + jag skulle se till så trädet inte står för tätt bland de andra träden det är bra om det är luftigt runt trädet med tanke på Monilian).
Victoria (även denna bör kartgallras hårt den sätter ofta så enormt mycket frukter att trädet ibland inte orkar med dem alla)
Riga (Vet inte i vilken zon du bor i men på de flesta håll är det ofta bättre att spaljera persika än att ha den som friväxande träd)
Alla fruktträd måste ha mycket sol och du behöver flera meters avstånd så sätt dem inte för tätt.