Full version: ekollon
lissa
[attachment=1278:EPSN0316.JPG]
Ja nu har det alltså grott och har 4 löv på en gren, för själva ledstammen eller vad det heter har bara en gren och inget löv i toppen. Eftersom jag aldrig har haft en början till Ek så vet jag inte hur det SKA gå till.
Min undran nu är, ska jag byta till en större kruka eller vänta tills den den står i är full av rötter? Den kommer alltid att få stå i kruka eftersom den kommer att bo på en terrass. Den här lilla början till ek är ett sentimentalt minne från pappas trädgård, för dit kommer jag aldrig mer..så som ni kanske förstår så vill jag inte riskera att den dör. Har ni några tips om hur den ska skötas, så tar jag tacksamt emot dom.... thanks.gif

PS, WOW, det här hade jag inte sett förut, att man kan sätta in en bild tan att först sätta in den i ett album....verkligen super.
Grattis och tack till er på Odla som har fixat till det så bra rose.gif
KURT
Det kan vara bra att plantera om den i en större kruka, framförallt p g a att den får en stabilare miljö med mindre variationer då. För att den skall klara övervintring är det också bra med en STOR kruka.
Huggorm
vilket vackert litet träd! Men du borde nog ge den en sörre kruka. Eken har pålrot, så den står nog redan och stångar mot botten. Skall du aldrig plantera ut den spelar det väll mindre roll, men annars är det bäst att låte den utveckla sin rot som den vill, annars kommer den att bli instabil.
lissa
Nja...jag tror inte att den kommer att komma ut i naturen, inte sålänge jag bor kvar i den här lägenheten..men jag vill ju att den ska må så bra som möjligt.
Om jag får fortsätta be om råd, så undrar jag vilket som är bäst....stor stor kruka på en gång, eller är det bättre att byta upp dom
Jag är ju jätterädd att göra den illa när jag planterar om den, bra att ni sa till om roten, stackarn, den är nog alldeles tilltryckt. Nu ska jag försöka få tag i en riktigt djup kruka, för djupet verkar vara det viktigaste..
Tack så jättemycket för hjälpen, och för komplimangerna thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon