Jag såg i en artikel att Bosse Rappne rekommenderade en skottkärra med två hjul. En SÅN skulle jag vilja ha för att skona ryggen och slippa balansera i sidled. Någon som vet var man kan köpa en sådan???
*Stintan*
09-04-2007, 08:20
K-Rauta har visst en
k-rauta
ingrid fuxwall
09-04-2007, 10:33
Förra veckan såg jag reklam om en sådan. Har en känsla av att det var ett av de större lågprisvaruhusen men kan missta mig.
ingrid
Tack - mot K-rauta!!!!
Eva 33c
09-04-2007, 19:48
Jula har en också. Jag spetsar nog på en sån då det inte är så lpngt till ett sådant varuhus för mig...
ingrid fuxwall
09-04-2007, 20:03
CITAT (Eva 33c @ 09-04-2007, 20:48)

Jula har en också. Jag spetsar nog på en sån då det inte är så lpngt till ett sådant varuhus för mig...

Det var den jag såg!
ingrid
släggan
09-04-2007, 20:20
Alla byggvaruhus kan beställa skottkärra med två hjul. Även om de inte har en hemma.
*Stintan*
09-04-2007, 20:22
Jag har haft en sån som finns på Jula men dom är små och låga. Plantskolorna har ofta såna. Jag tycker K-Rautas ser större, stabilare och högre ut så en sådan skulle nog jag välja.
Eva 33c
09-04-2007, 22:09
100 liter står det på Julas. För min personliga del är det en fördel att den är liten, den ska komplettera min vanliga skottkärra. Det känns praktiskt med en kärra man kan dra efter sig med en hand. När man inte ska köra speciellt stora saker utan mer plantor och annat krafs man släpar runt i trädgården.
Eva 33c
09-04-2007, 22:15
K-rautas kärra har volymen 70 liter "stryket mått" så den verkar inte vara större än Julas .
Hittade den på
Hörby Bruks hemsida
Limeblossom
10-04-2007, 12:08
Två hjul vore ju perfekt! Den från Jula såg vek ut ( inget att köra jord eller sten i iaf ) och jag är lite skeptisk mot dom just nu

Vi köpte en vedkärra därifrån nyss och hjulaxeln vek sig. Jag skulle även vilja ha en "stor lövkorg" på hjul, vi hade sådana på kyrkogården när vi rensade ogräs. Och dom var bra till lite allt möjligt....Men som Eva säger, vi har ju nära till Jula och en jordsäck eller två borde väl kärran klara
Men det finns ju också anledning till att skottkärror med två hjul är ovanligare. De blir ju bla mycket klumpigare att köra, de får längre svängradie och de blir inte alls lika flexibla om det är ojämn terräng. De fungerar dock bra på jämn mark.
Vi har beställt en på K-rauta (dom var slut), men den ska komma den här veckan. Jag tänker använda min just på plan mark för att skona ryggen, har lite problem nere i ryggslutet och får gärna ont om jag måste parera tyngd i sidled. Får se om det blir ris eller ros....
Det blir ros!!!!!!

Den är verkligen kanonbra! Stadig och otroligt bekväm att dra. Naturligtvis går den inte att dra på för smala gångar pga dom båda hjulen, men att kunna greppa en tung skottkärra och dra den utan att behöva parera i sidled - guld för min lite dumma rygg!

När man lastar tungt i en vanlig skottkärra är det ju ett elände om det blir minsta "snelast" - spelar ingen roll i den här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.