Full version: Svärmor är död
Maggan H
Min svärmor har gått bort idag, 83 år gammal. Hur gör man med jobb o sånt, finns det 'regler' som säger att man ska vara hemma ett tag 'av respekt' eller gör man hur man känner sig? sad.gif
anna_rispan
du gör som du känner det.

när jag arbetade i kyrkan (deras avtal sa att en anställd har rätt till max tio dagar frånvaro när nära anhörig gått bort. man behövde alltså inte ta semester eller sjukskriva sig) en kollega kom till jobbet först för att ha folk omkring sig, men gick senare hem.

ha det så bra.
Lady Hamilton
Maggan Detta är mycket idividuellt.......Men du har rätt att vara ledig mellan ca 10-30 dagar beroende på hur "du mår" "Nära anhörigs svåra sjukdom eller fortgång" finns det något som heter. (Sjukskrivning av läkare vid ledighet över 7 dagar) Och det gäller "alla" på så vis att man själv avgör "hur" mycket man sörjer.
Men det är vanligt att man åker hem från jobbet samma dag ett plötsligt dödsfall har inträffat. (inget löne avdrag) Men det är något som man känner själv. Ledighet vid begravning görs också utan löneavdrag. Sedan har man även rätt till ledigt i samband med bo upptäckning.
Hur länge (eller om) man är hemma måste man avgöra själv. det finns de som behöver vara hemma längre tid. Men det finns inga "regler" som måste följas. En vännina till mig var tillbaka på jobbet 14 dagar efter att hennes man hastigt gått bort. Hon orkade inte bara gå hemma sa hon, utan tyckte det kändes bättre att vara ute bland folk. Och en annan var hemma 3 mån efter hastigt dödsfall. Och det här med svärmor........det kan ju vara allt från "bästa" vänninan/som en mor till att "undvika träffa" Så gör som du känner själv
Alba
Jag känner inte till att det finns några oskrivna regler.

Jag tycker att man främst skall känna efter vad som är bra för en själv och övriga familjen.

Sänder varma tankar till dig och familjen.
Maggan H
Tack för er medkänsla och era svar. Vi visste att det skulle komma då hon varit sjuk i cancer i ca 1 år och var bara skinn o ben nu, så det var bäst så här ändå. Det är alltid svårt nät sådant händer, man tror man är förberedd men det är svårt att se alla nära o kära så ledsna. Skönt att att inte finns några 'regler' i sammanhanget.
faith
Beklagar sorgen. Det är alltid tungt när någon man står nära går bort, även om det är väntat.

Får jag ställa en fråga i din tråd som rör något Lady Hamilton skrev? Jag ställer den, men tar bort om du vill.
CITAT
Men du har rätt att vara ledig mellan ca 10-30 dagar beroende på hur "du mår" "Nära anhörigs svåra sjukdom eller fortgång" finns det något som heter.
Är detta en ny regel? Eller blev jag lurad när min mormor, som jag älskade något oerhört mycket, gick bort för snart 15 år sedan? Jag fick bara ledigt för begravningen och så fick jag med nöd och näppe en halvdag ledigt för att gå ut och handla begravningskläder. Räknas inte en mormor som nära anhörig? Eller är/var reglerna annorlunda p g a att jag var anställd via AF och s k ALU? Jag mådde jättedåligt när hon dog, men vågade inte bråka.
anna_rispan
Jag kan tyvärr inte svara mer än att för några år sedan när mina farmor och sedan morfar dog räknades de som nära anhöriga. Då sa våran arbetsledare o chef att vi har 10 dagar för sorgearbete. Kyrkan har väl Kommunals avtal. Alltså hörde jag inget om upp till 30 dagar.
faith
CITAT (anna_rispan @ 09-04-2007, 13:11) *
Jag kan tyvärr inte svara mer än att för några år sedan när mina farmor och sedan morfar dog räknades de som nära anhöriga. Då sa våran arbetsledare o chef att vi har 10 dagar för sorgearbete. Kyrkan har väl Kommunals avtal. Alltså hörde jag inget om upp till 30 dagar.
Företaget jag var på var ett privat företag, men jag var ju inte anställd utan där som ALU genom AF. Allt detta är ju i och för sig gammalt nu, det som hände mig menar jag. Men jag mindes plötsligt hur dåligt jag mådde och hur jag tyckte det var konstigt att det inte togs någon hänsyn till min sorg. Tyvärr tvingades jag bita ihop för att orka arbeta, så sorgen fick inte heller det utrymme den borde ha fått, något som i sig leder till mer sorg.

Men nu ska jag inte trådnappa mer.
Maggan H
CITAT (faith @ 09-04-2007, 13:05) *
Beklagar sorgen. Det är alltid tungt när någon man står nära går bort, även om det är väntat.
Får jag ställa en fråga i din tråd som rör något Lady Hamilton skrev? Jag ställer den, men tar bort om du vill.
Är detta en ny regel? Eller blev jag lurad när min mormor, som jag älskade något oerhört mycket, gick bort för snart 15 år sedan? Jag fick bara ledigt för begravningen och så fick jag med nöd och näppe en halvdag ledigt för att gå ut och handla begravningskläder. Räknas inte en mormor som nära anhörig? Eller är/var reglerna annorlunda p g a att jag var anställd via AF och s k ALU? Jag mådde jättedåligt när hon dog, men vågade inte bråka.

Nejdå, jag har inget emot din fråga.
faith
CITAT (Maggan H @ 09-04-2007, 16:57) *
Nejdå, jag har inget emot din fråga.

Tack wub.gif
malin72
trostar.gif
Björken
Sorg är alltid svår att bära även om döden är väntad och i vissa fall till och med efterlängtad om sjukdom gör att det inte finns någon återvändo.

Eftersom jag blev lite konfunderad över att man kan få 30 dagars ledighet så roade jag mig med att slå upp och se vad mitt fackförbund hade för avtal med min arbetsgivare. Det rör sig om Kommunal, det säger följande

"Tjänstledighet för enskilda angelägenheter av vikt

Riktlinjer för tillämpning av AB 95§ 27 punkt 3

Enligt avtalet kan arbetstagare få ledigt med lön för enskilda angelägenheter. För att få ledig med lön krävs "synnerliga skäl" Som synnerliga skäl avses nära anhörigs svårare sjukdom eller bortgång. Under ett år kan arbetstagaren erhålla sammanlagt tio dagars tjänstledighet med lön. Av avtalet framgår att med nära anhörig avses make, maka, registrerad partner, barn, föräldrar, syskon, svärföräldrar, samt mor- och farföräldrar.

1. Nära anhörigs dödsfall

Vid nära anhörigs dödsfall kan ledighet med lön beviljas under högst tre arbetsdagar i följd. Antalet dagar får bedömas från fall till fall mot bakgrund av exempelvis vak i samband med dödsfallet, släktskapet m m. Härutöver kan förvaltningen medge ledighet för begravning (1 dag), bouppteckning (1 dag) och i förekommande fall gravsättning (1 dag). För resa utom kommunen, i anledning av dödsfallet, kan med hänsyn till restidens längd och kommunikationssvårigheter extra dag(ar) beviljas. "

Jag skulle tro att det inte skiljer sig mycket mellan de olika avtalen. Sedan vet jag inte om det finns regler som säger att man har rätt att vara sjukskriven. Jag vet bara att det är inget som jag blev upplyst om när jag för 20 år sedan en dag stod ensam med 4 barn då min man hastigt insjuknade och lämnade vårt gemensamma liv efter endast en dag. Men tiderna har så klart förändrats sedan dess.

En varm kram till dig som tröst i en svår stund.
imk
Jag är med i Kommunal och en arbetskamrat till mej fick 10 dars betald ledighet då hennes svärmor dog. Står i avtalet och svärmor/svärfar räknas också som nära anhörig.
Nu var detta förvisso för några år sen..men jag kan inte tro att det har ändrats.
Lena i Torslanda
Det har inget med den fackliga tillhörigheten att göra utan det är allmänna bestämmelserna som reglerar detta.
Man har rätt till 10 dagar /kalenderår med bibehållen lön vid nära anhörigs svårare sjukdom, bortgång, begravning, urnsättning. Det har inget med hur man mår att göra utan är en regel som mer har med de praktiska sakerna att göra. Tid över dessa 10 dagar som beror på att man har svårt att arbeta pga av sorgen kräver läkarintyg precis som vanligt.
cic
CITAT (Lena i Torslanda @ 10-04-2007, 10:54) *
Det har inget med den fackliga tillhörigheten att göra utan det är allmänna bestämmelserna som reglerar detta.
Man har rätt till 10 dagar /kalenderår med bibehållen lön vid nära anhörigs svårare sjukdom, bortgång, begravning, urnsättning. Det har inget med hur man mår att göra utan är en regel som mer har med de praktiska sakerna att göra. Tid över dessa 10 dagar som beror på att man har svårt att arbeta pga av sorgen kräver läkarintyg precis som vanligt.

Vilka allmäna bestämmelser? Ledighet med bibehållen lön finns hur som helst reglerat i det kollektivavtal man är anställd på.
Netha
Arbetsgivarverket ... ALFA

Läs på sid 73 -74... där hittar du regler för betald ledighet.
Lena i Torslanda
CITAT (cic @ 10-04-2007, 11:20) *
Vilka allmäna bestämmelser? Ledighet med bibehållen lön finns hur som helst reglerat i det kollektivavtal man är anställd på.

Det är de allmänna bestämmelserna i Arbetsgivarverkets centrala avtal.
Bee
CITAT (Netha @ 10-04-2007, 12:04) *
Arbetsgivarverket ... ALFA

Läs på sid 73 -74... där hittar du regler för betald ledighet.

Det avtalet gäller offentligt anställda. Jag arbetar för ett privat företag. Vi har rätt till ledighet med full lön vid nära anhörigs dödsfall, begravning och urnsättning. En dag vardera. Vård av anhörig i livets slutskede får man ledigt för men ersättning får sökas hos Försäkringskassan. Det har hänt en del sen min mor gick bort för 15 år sen. Då var det semester och kompledigt som gällde. Utom begravningsdagen, den har man alltid fått ledigt med lön.
Björken
Man måste beakta att det står att man har rätt upp till 10 dagar i Arbetsgivarverkets regler, men det är arbetsgivaren som till syvene och sist avgör om du får ledigt så många dagar med bibehållen lön.
Maggan H
Har varit i kontakt med min kommunala arbetsgivare, som ger betald ledighet vid dödsdagen, begravningen och ev urnsättning. Högst 3 dagar alltså. Har man resa i samband med detta får man 2-3 dagar betalda för det utöver. Nu hade jag en ledig dag dödsdagen och då är det upp till min närmaste chef att bestämma om jag får ta en betald ledig dag vid min nästa arbetsdag, som är på torsdag, och det fick jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon