Katti med torpet
Har nu i två omgångar sått förgätmigej men det händer inte ett smack i krukorna. Är den svårgrodd? Tycker jag har testat både med varmsådd och stratifiering på altanen med växlande väder i två månader. wacko.gif
Det är alltså den tvååriga sorten som jag har, det finns väl en ettårig också men min tanke var att krukodla dem i år och sedan driva dem som tidiga utplanteringsblommor till urnorna nästa vår.
Ni som har sått förgätmigej, berätta hur ni har gjort och om det var några problem.
Raia
Jag har sått den här tvååriga i rabatten på våren för 5 år sen. Den sprids duh.gif ....

Vel - jeg har altså størst problem med å begrense den... Du har ikke et bed/rabatt som du kan så den i ute da?
Katti med torpet
Jag köpte några plantor förra våren och de självsådde sig mycket riktigt i rabatterna runt omkring. Men det vore väl underligt om det inte skulle gå att så dem i krukor, måste man verkligen direktså dem för att de skall behaga gro? Ingen som har prövat att kruk-så dem?
catlady
Jag hade kinesisk förgätmigej förra året på balkongen. Den tog definitivt tid att komma igång och var en av de sista som utvecklade blommor (och jag förkultiverade alla mina redan i februari-mars). Om den är lika långsam att gro minns jag tyvärr inte, men kanske finns det ett samband.
Ciczi
Mina frösådda förgätmigej växer som ogräs... och i trädgården växer de ännu värre... duh.gif

Ciczi
Alexander-VG-zon3
mina sår sig överallt i trädgården sen vill jag ha dom i kruka gräver jag upp å planterar dom i kruka .
fast dom ska väl bara va tvååriga !! alltså leva två år sen dör efter blomningen ?
men jag har en som är vintergrön och aldrig dör fast dom andra dör som var samma årskull som den ?? vad händer med den ?
om man får smita in med en fråga

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon