myy
Jag "råkade" beställa 33 rosor igår. 20 av dem tror jag mig kunna placera ut, men de andra.. var ett impulsköp!
Så nu måste jag placera tio Ingrid Bergman och tre Karen Blixen, men var vet jag inte. Jag har två tänkbara alternativ:

1. I en av kirskål och praktlysing invaderad rabatt (ogräsrensning påbörjad) på ca 1,5 x 5 meter och med gamla buskar och perenner som sällskap.

2. I en icke ännu påbörjad rabatt som i så fall måste vara helt ovan jord (hur hög?) ovanpå den nuvarande gräsmattan.

Jag skulle vara SÅ tacksam för hjälp!

Kajsa
Alternativ 2, att rabatten ligger ovan gräsmattan gör inget tvärtom, men gräv upp gräsmattan först, vänd tuvorna, innan du gör en ny rabatt ovan, jag brukar låta grästuvorna vara kvar det blir jord över sommaren om dom ligger upp och ner. Och köp bra jord, perenna jord/rosjord, ta kompost och köp påsgödsel och blanda i. Lägg en näve benmjöl i botten till varje ros, långsam näring. Hur hög, nja det blir bra om den är hög i början, men det sätter sig sedan.
kerstin z5-6
Ny rabatt tvek coolgleam.gif löst ! De går under direkt i den gamla ...
myy
Jag har väl i ärlighetens namn haft fokus på ätbart och örter innan och dessa ligger HELT ovan jord, utan möjlighet att invaderas underifrån (markduk). Men ni menar att jag skall utnyttja djupet med, om jag förstår det hela rätt? Trots att marken är vattensjuk och består av 99,99 procent grålera? Så har vi visserligen gjort där vår New dawn växer, men det är ett j-a slit. Skulle det fungera med 30 cm ovan och 30 cm ner? Annars måste jag aktivera gubben och det är inte det lättaste...
kerstin z5-6
Ja för rabattros , men var inte rädd att bygga 40 cm uppåt ..
Kajsa
Du får gräva ut 60-80 cm under markytan, förbättra med sand, grus, kompost, gödsel, kan bli för blött, kallt annars. Okuleringstället ska vara ca 15 cm under markytan, rabattrosor är klenast av alla rosor. Du har inget annat ställe i trädgården som skulle var lite enklare att plantera rosorna på, lite mera lättgrävt, låter lite tufft med all lera.
myy
Tyvärr har jag ju 1500 kvadrat lera på sydsidan och några hundra asfalt på norrsidan. Det mesta vi planterat växer delvis ovan jord inklusive fruktträd och bärbuskar. Jag köpte ett par Queen Elisabeth (á 15 kr) förra året som jag glömde av att täcka i höstas. Åtmintone den ena visar livstecken i år trots leran (såvida det inte är rotskott) , men Fru Bergman kanske är känsligare?
shahalam
Känner igen mig - på flera sätt.Har också råket beställa fler rosor än planerat ibland. Det är riskabelt det här med postorder och internet. biggrin.gif Båda rosorna kräver bra jord och gödsel. Men de är utmärkta rosor, så det går nog bra om de pysslas om.
myy
Så många rosor på så kort tid! Och vilken välgjord hemsida! Själv måste jag ropa på ungarna med fem minuters mellanrum så fort jag skall göra något på datorn.
myy
Jag kom på ett tredje alternativ, som nästan säkert blir åtminstone en första hemvist åt rosorna. Den gamla sandlådan som blev en dill- och persiljesäng får nu bli en rosenrabatt, men jorden är rätt sandig så imorgon får vi köpa en kärra jord (såvida vi inte kan använda torvströ/hästspillning som legat sedan förra sommaren?). Där finns inget rotogräs...tror jag.
Kajsa
Det låter väl utmärkt med sandlådan, om man kan använda hästdyngan vågar jag inte avgöra då jag aldrig användt hästgödsel. Sandig jord är bättre än blåleran. Lägg ett par nävar benmjöl i den grävda gropen till varje ros, det är jättebra, det använder jag alltid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon