CITAT (Katti med torpet @ 09-04-2007, 18:22)

Det innebär ju i princip att det inte är någon större idé att beställa frö från STA?! I de flesta fall vill man väl ha en speciell färg eller form. Sällan man bara vill ha en riddarsporre vilken som helst utan man är ju ute efter en viss färg...
Usch vad trist, då faller ju halva grejen med de fröerna. Även om de är billiga så är det ju inget kul att vänta ett år eller två på att de skall börja blomma och sen inse att det blev "fel" sort. Då är det ju lika bra att handla "dyra" frön men kunna lita på att man får det man vill ha eller tänker jag fel?

Jag tycker du tänker rätt, dvs som jag
Jag köper aldrig den typen av frö från STA men det finns ju så mycket mer! Om man tittar i listan finns det massor av arter att välja på ändå!
Jag tycker STA kunde slå ihop alla aklejfrön tex (åtminstone alla A. vulgaris) och sälja som "regnbågsblandning" (som Konnässörklubben gjorde ett år) då skulle man ju kunna räkna med lite olika varianter i allfall och sedan spara det man gillar. Även "namnsorter" av julros kunde gott slås ihop, i allafall om de tillhör samma art.
Sen är det ju så att frön från tex vit toppklocka innehåller ju alltid anlag för vita blommor även om man inte vet i hur stor grad. Jag köpte just sådana en gång för lääänge sedan och med tiden har det dykt upp fler och fler vita plantor. I den första omgången blev det bara en, tror jag. Det var då jag förstod hur det hela fungerar med trädgårdsinsamlat frö....