Idén var att bygga ett rymligt men inte för stort växthus med jordbäddar. Det skulle vara någorlunda högt till tak, gångväg i mitten och ett litet arbetsbord vid ingången. Naturligtvis skulle det finnas vatten och eluttag. Och det skulle absolut inte vara tillträde för sorken.
1 Grunden
Grunden är en ram med mursten och mursten mitt i för gångvägen.
Först grävde jag en grop på drygt 3 x 6 meter, ca 50 – 70 cm djup. Platsen vi valde sluttade något och där ingången skulle vara kom berget fram, där blev det bara 50 cm djupt. Grävde så att botten sluttade för att få avrinning med dränering. För dräneringen grävde jag också ut ett dike på vardera sidan av gropen. För el och vattenledning grävde jag ett dike från jordkällaren ca 6 meter. I detta dike lade jag ned två pel-rör, ett för vatten och ett för elkabel.
När grävandet var klart fyllde jag dikena med ett lager (5 – 10 cm) grus och lade ned dräneringsslang. I gropen la jag grus kring kanterna och i mitten, dvs. där murstenen skulle läggas. Därefter började jag mura upp en ram med mursten 3 x 5 meter samt gångvägen. När murningen var klar kunde jag fylla upp med grus och jordmassor runt om. Se ritning i albumet Växthus.
Plattsättning gjordes framför och i gången inuti växthuset. Runt plattsättningen byggdes en låg mur upp med betongstenar, så att jordbädden skulle bli i höjd med den uppmurade ramen.
Så var det bara att fylla på med jord, men först la vi tidningar i botten för säkerhets skull. Planteringsdjupet blev därmed 60-120 cm.
2 Väggar
När grunden var klar blev det dags att börja med själva växthuset. Jag använde impregnerat virke. Först förankrade jag en impregnerad regel runt ramen (95 x 45 mm, ca 15 meter).
Därefter började jag med väggarna. Jag skulle använda växthusplast som var 1500 x 660 mm till väggarna varför höjden på väggen skulle vara lite drygt 1,5 meter, inkl. sockeln. Reglarna skruvade jag med vinkeljärn och plasten skruvade jag fast med farmarskruv, snabbt och enkelt.
3 Tak
Så var det dags för takstolarna. Här skulle jag använda växthusplast som var 2000 x 660 mm. Plasten skulle sticka ut en bit nedtill, varför reglarna till takstolen skulle vara något kortare. Tvärslån satte jag en bit upp så att vi obehindrat kunde gå under (ca 2,20 m över mark).
Nio takstolar gjorde jag på detta sätt som jag sedan lyfte upp och fäste i väggarna. Sedan lade jag de längsgående reglarna på plats och skruvade fast alltihopa. Det blev stadigt, men inte att klättra i. Det blev lite balansakter för att skruva dit plasten. På fyra ställen delade jag på plasten för att lämna utrymmer för vädringsluckor. Nocken täckte jag med takplåt, samma som på ladan.
Den i albumet redovisade materialåtgången skall endast ses som en fingervisning. Det går åt mer än man tror. Plast för gavlarna vid takstolarna är inte heller redovisade. Där behövdes också ytterligare reglar för att fästa dessa. Nu tror jag att bildbevisen får visa hur det egentligen blev.

Hälsningar – med förhoppning att mitt försök ändå skall uppskattas –
Dealer