snillan
09-04-2007, 13:56
Min mamma har tagit med en ros från finland från sitt föräldrarhem för jättemånga år sedan, hon kallar den för midsommarros, är det någon som känner till om det finns en ros med det namnet ?
Den är vit , ganska enkel blomma och många, många jättesmå taggar, det blommar bara 1 gång/sommar runt midsommar och luktar underbart.
Kan det annars vara det vi kallar honungsros hon har ?
Hur bär jag mig åt för att ta stickling på denna, mamma grävde upp en lite rotdel förra sommaren men den tog sig inte.
Det känns lite extra speciellt eftersom den är från min mormor.
Snillan
Åsa, mälardalen zon 2
09-04-2007, 14:11
Rosa pimpinellifolia ´Plena´ är nog den som ofta kallas midsommarros, men den är ju dubbel så är det en enkel ros är det nog någon annan.
http://puutarha.net/ruususeura/b-svenska/a...llrosor.3..htmlSå det skulle ju kunna vara en honungsros
http://www.alltomtradgard.se/roslistan/rose.php?id=161Den borde gå utmärkt att föröka med avläggare, likt så man gör när man ska föröka vinbärsbuskarna.
snillan
09-04-2007, 14:51
Tack Åsa för ditt svar, rosen är nog kanske dubbel i blomman, jag minns inte helt säkert, men den är enklare i blomman än många andra rossorter, och den är gul i mitten, jag läste på din länk och det är nog den sista som nämns som midsommarros.
Snillan
kerstin z5-6
09-04-2007, 15:32
Tvelöst är det plena .. det är den som kallas midsommar ros .. löst fyllda rosor som snöar" ner kronbladen
Mörka nypon Rosa pimpinellifolia ´Plena kan ha mer eller mindre fyllda rosor -och de ger som sagt ett "enklare utseende än tex maxima.
Blommar till midsommar , fin doft
Så här ser min Pimpinellifolia 'Plena' ut.Jag har en fröplanta från den och den är enkel.

Fröplantan.
Den kallas även för Finlands vita ros.
Ja, det är nog finlands vita ros, har det vetenskapliga namnet i bakhuvudet någonstans, men det vägrar pluppa upp nu. Vi har samma ros på stugan, tråkig alla tider utom vid blomning runt midsommar då den är gudomlig. Färgen är inte kritvit på min, snarare gulvit.
kerstin z5-6
10-04-2007, 14:56
?? det vetenskapliga namnet på finlands vita ros ÄR Rosa pimpinellifolia ´Plena
Rosa pimpinellifolia 'Plena' - fylld pimpinellros förekommer i hela Sverige. Den är även känd under namnet 'Finlands vita ros', I Finland kallas den däremot för 'Midsommarrosen' vilket syftar på den tidiga blomningen. 'Plena' är förmodligen en fylld form av den i Europa vildväxande Rosa pimpinellifolia som ofta återfinns i kust- eller bergstrakter. Där uthärdar den magra och torra växtmiljöer, en egenskap som har förts vidare till 'Plena' och flera andra pimpinellros-sorter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.