catlady
Denna växer på kyrkogården och den är ju helt underbart vacker! En sådan måste jag sätta i min trädgård! wub.gif Men vad är det?
[attachment=1283:IMG_1273.jpg]
anna_rispan
Oj vad maffigt!! Är det azalea?? O där bakom skymtar något med vita blomknopar va?? Väldigt fin kyrkogård måste dte vara!
Åsa, mälardalen zon 2
Japp det ser ut som azalea
catlady
En azalea! Naturligtvis. Jag tyckte jag kände igen den. thanks.gif
Och ja, i bakgrunden håller en magnolia på att slå ut. De gamla kyrkogårdarna inne i centrala Malmö är faktiskt nästan vackrare än parkerna (och fridfullare), i alla fall på våren.
Anders zon 1
Det är inte en azalea. Om man tittar noga kan man se att busken har blad, vilket azaleorna inte har så här års. Är ganska säker på att det är vårrhododendron (Rhododendron x praecox). I Skåne blommar den för fullt just nu. En fin, ganska småväxt rhododendron som tyvärr ofta får frostskador på blommorna eftersom den blommar så tidigt på våren.
Alexander-VG-zon3
åhhhh vad vacker den va tummenupp.gif
anna_rispan
CITAT (Anders zon 1 @ 09-04-2007, 15:56) *
Det är inte en azalea. Om man tittar noga kan man se att busken har blad, vilket azaleorna inte har så här års. Är ganska säker på att det är vårrhododendron (Rhododendron x praecox). I Skåne blommar den för fullt just nu. En fin, ganska småväxt rhododendron som tyvärr ofta får frostskador på blommorna eftersom den blommar så tidigt på våren.

aha, jag tyckte jag såg några blad..men jag visste inte att det fanns en rododendron som blommade redan nu. o jag kunde ju inte utesluta att inte några av azalenas blad ändå velat spricka fram redan nu heller..

nya kunskaper ständigt! härligt! smile.gif
wolkenkrabber
Ah! snyggt! såg sådan som blommade i stockholm för två veckor sedan!
anna_rispan
Var det en sådan som någon frågade efter för ett tag sedan? Var det du? Eller var det Blomstertanten? Eller vem var det??
catlady
Anders! Tack för utförligt svar. thanks.gif Jovisst var den en aning småvuxen för att vara en rhododendron - välutvecklad på bredden men under 2 meter hög. Hursomhelst blir det jag som spurtar till närmaste växtaffär och letar. Helt underbar! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon