nilssontherese
Nu är jag frågvis igen! Men eftersom jag fick så bra hjälp förra gången så kastar jag ut en fråga till flirting.gif jag ska fylla ut min häck med några plantor och jag vill hemskt gärna ha en vacker och blommande häckväxt! Jag är öppen för all tips.
Önskar en häck med lång blomningstid och tät, bor i zon 1 läge :väster gärna lite högre häck.
Har ni några tips? Jag lutade åt spirea , men de verkar så risiga, är de risiga?
kerstin z5-6
ja.. de är RISIGA thumbdown.gif
Rosor eller Malus sargentii, finns så mycket mer än dem ..
Hur lång häck ? Ung hur hög ?
nilssontherese
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-04-2007, 16:48) *
ja.. de är RISIGA thumbdown.gif
Rosor eller Malus sargentii, finns så mycket mer än dem ..
Hur lång häck ? Ung hur hög ?

Ok då blir det nog ingen spirea *fniss* Malus sargentii var ju fin, men gärna något annat än vita blommor skulle jag vilja ha.
Häcken är redan befintlig, men behövs fyllas ut för de som bodde här innan hade misskött häcken något så in i vassen! Så vissa plantor har helt enkelt dött blink.gif .så det handlar om en eller två plantor av nått annat.
Häcken i sig är ganska hög kanske 1.50m med mitt dåliga ögonmått giggle.gif annars är häcken sedan 80talet skulle jag tippa på, när husen byggdes. Det är tuja blandat med en annan tät häckväxt jag inte vet vad den heter och så en doftschersmin mitt i kalaset! Hur man nu kan välja att sätta den i en häck.. confused.gif men den blommade så fint så jag vill ha den kvar!
kerstin z5-6
Varför inte två till då -tex den dubbla sorten Sneesturm -finns flera dubbla schersminer ..
Så blir det lite enhetligt?

Höstsyren är ett annat alternativ

Hydrangea paniculata blommar i augusti och startar vit övergår i rosa
nilssontherese
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-04-2007, 20:25) *
Varför inte två till då -tex den dubbla sorten Sneesturm -finns flera dubbla schersminer ..
Så blir det lite enhetligt?

Höstsyren är ett annat alternativ

Hydrangea paniculata blommar i augusti och startar vit övergår i rosa

Åhhh vad den sistnämda var superläcker!!! thanks.gif
en sådan måste det bli!! Nu måste jag i ilfart till blomsterlandet och kika om den finns där! Och denna ska då även lämpa sig för häck? Tuen tack för dina tips! blomma.gif
kerstin z5-6
Den blir mer en buske ja .. kan tom bli ett litet knotigt träd, kan beskäras

..men du har ju redan en så blandad häck att jag tror den skulle vara fin -den blommar på hösten -blommorna går att torka -faller inte av -Ju svalare nätter desto rödare/rosa blir den
Då har du vit blommning försommar o rosa i augusti sept oktober smile.gif
nilssontherese
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-04-2007, 16:20) *
Den blir mer en buske ja .. kan tom bli ett litet knotigt träd, kan beskäras

..men du har ju redan en så blandad häck att jag tror den skulle vara fin -den blommar på hösten -blommorna går att torka -faller inte av -Ju svalare nätter desto rödare/rosa blir den
Då har du vit blommning försommar o rosa i augusti sept oktober smile.gif

Tummen upp till dig Kerstin! thanks.gif tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon