Full version: Gyllenbär
Lady Hamilton
Ja nog för att jag har hört att Gyllenbär skall vara tidiga blush.gif Men inte trodde jag att det skulle gå så här snabbt! slap.gif
Plantan är sådd 070204

[attachment=1284:PICT7663.JPG][attachment=1285:PICT7664.JPG]
malin72
nämen ohmy.gif ojoj då giggle.gif
Emra
Jag tog fröer från Ica-köpta bär och sådde i en hink på min inglasade balkong. Tror jag bytte jord år två, men började sen tröttna och vattnade knappt. Plantan överlevde ändå, och frodades! Flera år! Otroligt tålig och kraftigt växande art, får man väl lov att säga! biggrin.gif
Jonas70
CITAT (Emra @ 12-04-2007, 21:31) *
Jag tog fröer från Ica-köpta bär och sådde i en hink på min inglasade balkong. Tror jag bytte jord år två, men började sen tröttna och vattnade knappt. Plantan överlevde ändå, och frodades! Flera år! Otroligt tålig och kraftigt växande art, får man väl lov att säga! biggrin.gif

Hur "förvarade" du den under vintern?
buffy
Jag har övervintrat en gyllenbärsplanta i köksfönstret. Den var ca 1 meter hög när jag flyttade in den i höstas, men den satte verkligen igång att växa seriöst för ngn månad sedan, och den är nu mycket stor och yvig. Utan åtm. viss beskärning kan jag omöjligt flytta ut den i kallväxthuset som jag hade tänkt. Tål gyllenbär beskärning? Vad skall man ta bort? Vore mycket tacksam för råd!

Övervintringen inomhus i lägenhet var inga problem alls, jag bara vattnade o nöp bort några gula blad då och då.
Gurkan
Du kan klippa ner den mycket hårt, du kan ta ner den till 1/3 av höjden och dessutom gallra bort grenar som är klena och blad som är fula eller där det är för trångt och trassligt. Plantera sen om den i ny fin jord/kogödsel i en stor kruka eller hink så ska du få se på grejer ! Den kommer att skjuta nya friska skott och frodas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon