Mitt första inlägg här, fast jag varit trogen läsare länge.
På självaste långfredagen hampade det sig så, att jag gick förbi en nyinflyttad sommarstugeägare i vår by på min hundpromenad. Helt spontant, utan att presentera mig, frågade jag om han ville ha växthuset som stod på tomten. "Näe, ta det", sa han. Jag hade sett det på avstånd, det ena glaset efter det andra hade ramlat medan stugan var obebodd. Jag undrade vad den nyinflyttade ville ha för växthuset, och han svarade: "Ta det, jag vill inte ha det, skönt att bli av med det." Till slut enades vi om en köpeskilling på 50 (femtio!!) kronor.
På påskaftonens förmiddag samlade jag mina tre vuxna söner och maken, och vi begav oss i samlad tropp de ca 300 m som det var till den nyinflyttade. Upptäckte att huset stod löst, utan sockel och med ett enda glas kvar. Istället för att börja montera ner huset, tog vi tag i varsitt hörn och bar hem det som det stod och befann sig. Maken tog diverse lösa saker som dörr och några lister i bilen. Folk gör så konstiga miner när man kommer och bär på ett växthus på "stora vägen"

Ungefärliga mått på huset: höjd till nock 205 cm, bredd 190 cm, längd 250 cm. Takprofilerna är 120 cm och väggprofilerna på långsidorna 141 cm. Alla vägg- och takprofiler, en lucka och dörr finns. Det som inte finns är hörnbeslag till nock och gavlar. Bilder finns i mitt nyskapade album, om jag gjort allt rätt. En hög med frågor har dykt upp:
1. Går det att se vad det är för fabrikat enbart genom att studera modellen? Har inte hittat något som skvallrar om tillverkaren.
2. Funkar 6 mm isolerplast och Willabs monteringslister på profilerna?
3. Har t ex Willab eller Skånska Byggvaror reservdelar såsom hörnbeslag, stag, nylontrissor till dörr mm?
4. Kan Willabs extra vädringslucka passa?
Jag har börjat med att montera ner takprofilerna några stycken åt gången, och skrubba rent från diverse mossor, lavar, kitt och silikon. Före- och efterbilder finns i albumet. Har bestämt mig för isolerplast och helst en taklucka till. Jag har ett annat växthus på ca 10 m2, så detta nygamla blir ett komplement. Vad har ni för andra tips, idéer och råd inför mitt renoveringsprojekt? Tar tacksamt emot alla synpunkter!