Full version: Vem är detta?
Fenja
Katterna kom just hem med denne lille gynnare, vad är det för något?

Mvh
Fenja
Ciczi
Skulle gissa på att det är en mullvad.

mvh Ciczi
Fenja
Hurra i så fall!!
Mvh
Fenja
Pia L
Dom norrländska mullvadarna har skovlar på tassarna och betydligt kortare svans rolleyes.gif
Men näbbmössen däremot ser ut sådär i norrland flirting.gif
dahla
Hur lång är den? Finns det synliga öron?
Lars-Olof Arvids
Det är mycket riktigt en näbbmus. Katter tar ibland näbbmöss, men vill sällan äta dem eftersom de har en skarp lukt.

(Finns det norrländska mullvadar?)

Olle
KURT
Danska Biopix har bra bilder på nordiska däggdjur, åtminstone de som finns i södra delarna av norden.
amaira
Söt liten näbbmus du har där Fenja. Näbbmöss är inte släkt med vanliga möss, utan med igelkottar ohmy.gif tänka sig. Den är också släkt med mullvadar, men gräver aldrig, liksom den förstås inte gnager (inte mer än en igelkott gör ).

Den är insektsätare och medhjälpare i trädgården. Som Olle säger så fångar och dödar katterna den, men äter dem inte.
Gossen Ruda
Den skarpa färgkontrasten mellan ryggen och buken tyder på att det är en vattennäbbmus. Ett trevligt litet djur som hade förtjänat ett bättre öde.
Betty
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 10-04-2007, 08:26) *
(Finns det norrländska mullvadar?)

Olle

Mullvaden (Talpa europaea) förekommer i hela södra Sverige, upp till Vänern och Vättern.
Källa:mullvadbort.nu

Det finns inga mullvadar i Norrland. smile.gif
Gossen Ruda
CITAT (Betty @ 10-04-2007, 08:44) *
/-----/
Det finns inga mullvadar i Norrland. smile.gif

Inte i Göteborg och Landvetter heller. yahoo.gif

Fast lite tråkigt är det ändå, lite fattigt på sätt och vis.
KURT
Det är bara en tidsfråga innan det kommer mullvadar också till norrland.
Fenja
Tack för alla svar!
Mvh
Fenja
Betty
CITAT (KURT @ 10-04-2007, 09:51) *
Det är bara en tidsfråga innan det kommer mullvadar också till norrland.

Ja det tror jag med... Klipp från www.mullvadbort.nu/mullvad.htm : "Huvuddragen i utbredningen har inte ändrat sig under förra århundradet, men lokalt kan det ha skett markanta förändringar."
Tror vi kommer att ha mullvadar i Norrland om några/fler hundra år kanske... naughty.gif
Pia L
Naturligtvis så menade jag förstås att FÖR oss uppe i norrland giggle.gif som vi har fått lära oss. Men jag hade faktiskt inte en aning om var dom fanns innan, bara hur dom ser ut.
MrsMP
CITAT (Fenja @ 09-04-2007, 19:42) *
Katterna kom just hem med denne lille gynnare, vad är det för något?

Mvh
Fenja

Visst är det näbbmus...min katt har så snällt placerat en på golvet varje morgon!
no.gif
Dom är sååå söta...skulle önska det fanns något jag kunde göra så att hon slutade med detta... dunno.gif
Gossen Ruda
CITAT (MrsMP @ 10-04-2007, 13:32) *
Visst är det näbbmus...min katt har så snällt placerat en på golvet varje morgon!
no.gif
Dom är sååå söta...skulle önska det fanns något jag kunde göra så att hon slutade med detta... dunno.gif

Fascinerande djur. Lever livet på högvarv och blir knappast mer än 1,5 år. Måste äta hela tiden, dör av svält efter ca 10 timmar. Detta medför stor mataggressivitet. Släpper man ihop en liten näbbmus och en stor råtta finns det snart bara näbbmusen kvar.

Beträffande katten så är en bra metod att hålla dörren stängd. Att försöka uppfostra en katt är lika utsiktslöst som att be vinden blåsa åt ett annat håll.
cic
CITAT (Gossen Ruda @ 10-04-2007, 13:46) *
Att försöka uppfostra en katt är lika utsiktslöst som att be vinden blåsa åt ett annat håll.

rotfl.gif
Huggorm

Det är nog inga problem att lära en katt någonting, men dom är allt för självmedvetna för att göra något mot sin vilja. Och att jaga är en av deras djupaste instinkter, så den lär inte gå att ändra på. Var stolt i stället, för om katten kommer med gåvor så tycker den om dig smile.gif
Berith
Att försöka uppfostra en katt är lika utsiktslöst som att be vinden blåsa åt ett annat håll.

Och jag blir jättenyfiken på vad du försökte lära din katt Ruda!

Det här är väl också en näbbmus? Den har nog råkat ut för en fågel, finns ju fåglar som placerar sina offer i buskar så här.

Gossen Ruda
Det ser ut som om en varfågel eller törnskata varit framme där ja. Tror att det är dom enda som samlar skafferi på det sättet.

Beträffande katter så har jag naturligtvis ingen katt själv, jag har sett på svägerskans uppfostringsförsök. För att inte tala om alla inlägg här hur man skall hindra katter från att göra det ena eller andra.
Berith
Varfågel eller törnskata, spännande! tummenupp.gif

Nej naturligtvis har du inte nån katt. slap.gif
Stackars svägerska giggle.gif kan du inte be henne delta här så vi får höra hennes version av uppfostran av katten? (Eller kanske avsaknad av uppfostran?)
zaaritha
En av våra nio katter, Speedy--tar ej byten längre!
Han är nog "hundkorsning", jag sa åt honom några gånger att släppa levande byten;
det gjorde han!
Curry, hans brorsa, fångar inte heller varken möss eller fåglar........
Inte deras mor, heller.
Men, de senare generationerna fångar möss.
dahla
Katter ska hållas i koppel precis som hundar så här års... tänk på att naturen så här års börjar bli en enda stor barnkammare... vi vill väl inte ha en massa mördare i naturens dagis?
zaaritha
Det du kallar "mördare" finns ju sas naturligt, eller hur?
Mink, iller, vessla, räv, mård, grävling, skator, måsar, kråkor, hökar, falkar,
osv.
dahla
Precis, men dom har rätt att vistas i naturen enligt svensk lag till skillnad från katter... smile.gif
Fenja
Katter har rätt att vistas i naturen enligt svensk lag. Ägaren har ej ansvar för skada eller besvär som katten ställer till vid utevistelsen, det finns en prejudicerande dom på detta i länsrätten. Katten omfattas ej av koppeltvång som hunden gör.
Mvh
Fenja
dahla
CITAT (Fenja @ 13-04-2007, 22:21) *
Katter har rätt att vistas i naturen enligt svensk lag. Ägaren har ej ansvar för skada eller besvär som katten ställer till vid utevistelsen, det finns en prejudicerande dom på detta i länsrätten. Katten omfattas ej av koppeltvång som hunden gör.
Mvh
Fenja

I vilken lagtext kan jag läsa om det?
Fenja
Jag är inte så lagkunnig att jag kan redovisa i vilken paragraf det står, men vänd dig till kommunens djurskydd eller kolla på deras hemsida så framgår det kanske där. Den prejudicerande domen finns som jag skrev i länsrätten och kan troligen rekvireras därifrån.
Mvh
Fenja
dahla
Något prejudikat finner jag inte på nätet... endast följande lagtext där första paragrafen är den jag alltid har gått efter...

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19430459.HTM
yla
Fascinerande djur. Lever livet på högvarv och blir knappast mer än 1,5 år. Måste äta hela tiden, dör av svält efter ca 10 timmar. Detta medför stor mataggressivitet. Släpper man ihop en liten näbbmus och en stor råtta finns det snart bara näbbmusen kvar.

Beträffande katten så är en bra metod att hålla dörren stängd. Att försöka uppfostra en katt är lika utsiktslöst som att be vinden blåsa åt ett annat håll.

kan berätta att vi hade en näbbmus en gång då barna va så som levde i tre år o det på högvarv kan man säga verkligen
den hade nog ett underbart liv för den hade ofta hela sitt gemak fullt me stor mat som den gjorde gångar i o for runt överallt ,,jämt
de va inte ett djur man kunde sitta o kela med i handen för den va aldrig stilla
men den va skojjig att titta på då den undersökte allt o gärna gick i genom alla hus o gångar som barnen byggde åt den ,, o mat fick den ju alltid i massor så,,måste den inte kämpa för maten blir den lite äldre
Fenja
Som sagt jag är inte lagkunnig, dock vet jag att jag har rätt att ha utekatter året om. Jag har haft kontakt med kommunens smådjursinspektör tidigare, då grannarna där jag bodde innan klagade på mina katter. Så hon uppdaterade mig en del på vad som gäller. Katt FÅR kissa och bajsa i grannens rabatt till exempel...
Mvh
Fenja
dahla
CITAT (Fenja @ 13-04-2007, 22:43) *
Katt FÅR kissa och bajsa i grannens rabatt till exempel...

Så mysigt... whistling.gif

Miljö- och hälsoskyddskontoret får ofta in klagomål rörande katter. De skador ellerolägenheter som katter kan orsaka är t.ex.

* Skador på planteringar och föroreningar i rabatter
* Sönderklösta dynor och katthår på uteplatser
* Intrång i hus och lägenheter genom öppna fönster eller dörrar
* Förorening av sandlådor och lekplatser
* Repor på parkerade bilar

Vad säger lagen?
Djurskyddslagen -- §2 Djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom. Syftet med lagen är att värna om djuren.

Miljöbalken -- Enligt miljöbalken skall husdjur och andra djur som hålls i fångenskap förvaras och skötas så att olägenheter för människors hälsa inte uppkommer. En sådan olägenhet är "en störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller helt tillfällig". Skador på planteringar, bilar och liknande egendomsskador kan aldrig räknas som en sådan olägenhet. Om man däremot har ofta förekommande problem med att katter förorenar barnens sandlådor eller om de går in i bostäder och orsakar allergiska reaktioner så kan detta betraktas som olägenhet för människors hälsa.

Lagen om tillsyn över hund och katt -- Enligt denna lag skall katter hållas under sådan tillsyn, som krävs för att förebygga att de orsakar skador. Polisen ansvarar för att denna lag efterföljs. Enligt samma lag får katter dödas av jakträttsinnehavaren om man har skäl att anta att de är övergivna eller förvildade. Inom tättbebyggt område krävs tillstånd av polisen.

Några goda råd till kattägare

* Kastrera katten - En kastrerad katt blir lugnare och håller sig hemma mera. Låt därför en veterinär kastrera katten. Hankatten bör kastreras vid 10-12 månader ålder och honkatten kastreras efter första löpperioden.
* Ge katten P-piller - Om man inte vill kastrera sin honkatt utan vill använda henne i avel, kan man ge henne P-piller under de tider man vill förhindra ovälkomna kattungar.
* ID-märk katten - En katt kan identitetsmärkas i örat. Om katten springer bort, är chansen att få tillbaka den större.
* Vaccinera katten - Låt veterinären vaccinera mot kattpest. Första gången vid 3 månaders ålder och därefter helst varje år.
* Katt i band - Det går att träna en katt att gå i band om man börjar när den är liten.
* Sommarkatt - Skaffa inte sommarkatt! Ta ansvar för katten året runt!
Fenja
Jag lägger inga mysighetsaspekter på lagen, men det är bra att hålla sig uppdaterad om vad som gäller!
Mvh
Fenja
amaira
Tyvärr har Fenja rätt i det här fallet. Och det har diskuterats tusen gånger (uppskattningsvis) här på Odla (liksom på säkerligen tusen andra platser).

Katten är det enda husdjur som jag (ingen) kan skydda mig för, och inte kan ställa några krav på ägaransvar.

Det är så tokigt, att förr eller senare kommer det att förändras, det är min fulla övertygelse.

Jag har själv ca 7 olika katter som kommer från när och fjärran (nej, inga egna just nu) för de uppskattar tydligen min tomt, trädgård, och mina uthus som en av traktens bästa mötesplatser. Här matas mängder med småfåglar, finns holkar som det druttar flygklara men inte flygkunniga ungar ur (mums-mums serverat smörgåsbord), går att finna kopparormar och skogsödlor att leka med, finns härliga rensade rabatter att gräva toaletter i, smarriga lador att ta sig in och kissa i - oj vad det luktar gott för en katt - osv, mm. mm.

Och för minst tusende gången säger jag här: Katten tillhör INTE den svenska naturliga faunan, vilket medför att de kan ställa till stor skada i den!!!!! Vad gäller de naturliga predatorerna, ingår de BALANSERAT i naturen, de spelar en viktig ROLL. Det katten gör i naturen, är inget annat än skadligt.

Det katten gör i rabatterna ... är kanske inte skadligt för mig, men knappast trevligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon