dotpointer
Har nyss införskaffat fyra gula hallon från Zetas:

2 x Allgold
1 x Gul Risarp Dessert
1 x Golden Queen

De har alla knoppar eller små små blad. Hitills har jag
tagit in dem på kvällen och tar ut dem på dagen. Det
är ner till 0ºC här på nätterna, men uppåt 20ºC på dagarna.

- Tappar de bladen om jag planterar ut nu, så jag bör vänta?

Tänkte sätta dem såhär utmed en altan:
Allgold - Risarp - Allgold - (Trappa) - Queen

- Frågan är dock hur låg/högvuxna de är? Vill ha en "jämn" hallonhäck...?
(Är Golden Queen närmare Allgold i höjd, eller är det vilket som...?)
Åsa, mälardalen zon 2
Var det Herberts Hallon du köpte (brukar finnas klisterlapp på krukan)??? Jag vet att Zetas säljer hans hallon och då borde det vara Allgold risarp du har som är hans selektion av sorten Allgold isåfall är den ganska lågvuxen och brukar inte behöva uppbindning, jag odlar den i hink och den blir kompakt och fin.

De andra sorterna lär vara högre än Allgold + Allgold är ett hösthallon och det är inte de andra sorterna så du kommer inte få en jämnstor hallonhäck.

Det borde gå bra att plantera ut dem ifall man lägger över några lager fiberduk då blir det ju lite gynnsammare klimat för dem.

Herberts Hallon
Herbert Arvidsson
Kul att du valde gula hallon. Du behöver inte vara rädd för kalla nätter utan plantera så snart som möjligt, behövs ingen täckning, plantorna är vana vid utomhusklimat. Plantan ska stå på samma djup , som den har haft i krukan. Golden Queen och Gul Risarp Dessert har ungefär samma höjd på växtsättet, normalhöjd alltså. Du har gjort bra sortval. Använd inte handelsgödsel om du vill ha goda bär och se till att få växtplatsen i riktigt soligt läge Det är viktigt att du lämnar gott om utrymme för det blir ju nya skott, som du kan ta vara på nästa år. Mvh Herbert och Ingeborg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon