Full version: Kompostfrågor!
*Humlan*
...Jag har en kompost som jag försöker varva matrial i, nu till mina frågor; vad varvar ni med? Nu i vår blev där ju lite prennris som jag sparat men annars då? Jag lägger kaffefilter, fruktskal, lite gräsklipp och annat "vått" komposterbart. Men i övrigt då? Jag slänger även resterna från mina sådder men det räcker ju liksom inte, eller? Det ska ju inte bli för vått heller. Jag har ju förstått att man ska varva lite våtare kompost med ris och sånt men det känns som det inte räcker det jag har i trädgården. Kan man slänga i lite barkflis som jag har över och varva med det? Eller ska jag tigga till mig lite halm hos bonden? Hur gör ni?
Fenja
Jag varvar med vanlig jord, efter att jag planterat eller skolat om. Gräsklipp, flis från nedfallna grenar, ogräs som inte gått i frö. Var tredje lager jord eller halvbrunnen stallgödsel på torv i min kompost.
Mvh
Fenja
Gloriana
Det där med att lägga en bra kompost är en hel vetenskap tycker jag. Man läser diverse böcker och inte blir man så mycket klokare. Med åren har jag kommit fram till följande: Allt från trädgården utom fröande ogräs och rotogräs åker i liksom allt från köket, dock ej animaliskt avfall. Och inte sjuka växtdelar så klart. Fuktskadad pellets och lite flis har också åkt i. Givetvis pytsas överbliven jord från krukor och sånt i. Sen ser jag till att komposten inte blir för torr - måste vattna ibland. Det kan inte regna in i vår nämligen (byggd av lösa lecablock med tak). Komposten blir klar på ett år och åker då ut i trädgården.
Jag har försökt vara mer "vetenskaplig" men har inte lyckats då. Mitt kompostuttag varje år glädjer i alla fall mig och växterna.
Det där med varvning då? Jag struntar i den giggle.gif
ingrid fuxwall
För tillfället är jag noga med att varva med spån men det är bara för tillfället
*Humlan*
Jaha, då gör jag det förmodligen svårare än vad det är! rolleyes.gif
släggan
Är din varmkompost väldigt fuktig och börjar lukta illa så köp kompost strö och slå i lite. Rör runt riktigt med en grep. Det är viktigt att det kommer ner syre i komposten. Annars funkar det inte. Släng bara i gräs om det är nyklippt, då ger det komposten en kick lika mycket som om du slår en sjua i den. Men fyll inte den med gräs.. tummenupp.gif
Eva 33c
Till hushållskomposten (där slängs allt köksavfall hela året) ströar jag med kutterspån, köper en sån där bal som är tänkt att använda till stallströ. En sån bal räcker länge (flera år) och är åtkomlig hela året. Komposten får en fin struktur av det också. Jag tömmer min hushållskompost en gång per år,och använder det till gödsel i växthuset. Det växer så det knakar och räcker nästan som enda gödsling för mig där. Jag kompletterar med en omgång gräsklipp och ibland lite nässelvatten.
I den vanliga trädgårdskomposten slänger jag dock allt i en jättehög utan tanke på "varvning", i tidens längd bryts detta också ner och jag brukar kunna gräva ut jordförbättring i botten på det äldsta "hörnet" varje år.
Gossen Ruda
I min trädgårdskompost på landet hamnar allting som kan förmultna. I den ordningen det dyker upp, ingen tanke på varvningen, det multnar ändå. Inga problem med rotogräs, det överlever inte. Inte ens kirskålen men det måste läggas i mitten. Våtarvsfröna tycks klara sig igenom kompostvistelsen men den finns ändå över hela trädgården.
olgak
Jag slänger i ganska mycket papper, typ rivna äggkartonger, hushållspapper, rivna tidningar och rivna pappförpackningar. Jag tycker att det känns mycket tillfredsställande, och det verkar fungera bra också. Och så lite träflis som vi har en säck som den som grundlade komposten ställt dit långt innan min tid...

CITAT (Eva 33c @ 09-04-2007, 21:23) *
Till hushållskomposten (där slängs allt köksavfall hela året) ströar jag med kutterspån, köper en sån där bal som är tänkt att använda till stallströ. En sån bal räcker länge (flera år) och är åtkomlig hela året.

Bal med kutterspån låter intressant. Var köper man det någonstans?
Eva 33c
CITAT (olgak @ 10-04-2007, 13:18) *
Bal med kutterspån låter intressant. Var köper man det någonstans?

Jag bor i Falun och köper den hos Dalviks Kvarn, men de är nog rätt lokala rolleyes.gif

Jag skulle tro att Lantmännen/Granngården säljer sånt. Känner du någon med häst så kanske de vet. Det går säker att köpa på något snicker/såg också. Men en sån där bal är lätt att transportera i en vanlig personbil, och spånet är hoptryckt.
Eva i Västerås
Spån finns hos djuraffärer, granngårn, hästbutiker osv.
Vi kör spån blandat med marsvinskiss och -bajs. Räknar med jättesnurr på komposten bara den kommer igång. Det har inte riktigt börjat "koka" än, måste nog vattna lite mer.

Spån från kompostkvarn är också bra. Det körde vi med innan vi hade marsvin.
Bark hade du, det går bra det med, helst ganska finfördelat.
Bondens halm funkar också alldeles utmärkt, men helst då finfördelat det med.
Allt som ska suga fukt gör det ju bättre om det är smått.
Har bonden gammalt dåligt hö eller halm, så är det perfekt. Det har ju redan börjat förmultna.
Men gör inte som jag, som tog emot en rundbal med halvrutten halm. Det blev bara FÖR MYCKET för en trädgård. En sån bal, lagom fuktig som den var vägde nog 300-400 kg. Gissa om halmhögen blev stor när vi fick lösa upp balen för att få ner den från släpet.
Gurkan
Vi har en hink utanför köksdörren, i botten på den lägger vi 5-10cm spån och sen är det bara att slänga allt köksavfall där när man lagat mat osv.. När hinken är full töms den i varmkomposten. Lagom blandning varje gång och inget äckligt geggigt i botten på hinken.

Ett annat enkelt sätt är att skala potatis och annat, som genererar mycket kompostmaterial, över ett blad tidningspapper. Bara att vika ihop, bära ut och skicka i komposten. Pappret försvinner på nolltid.
Tapio
Halaj!

Jag vill jämföra komposten med att äta.
Det finns dom som följer Atkins, GI, stenålders, viktväktardieter. De räknar kilokalorier eller poäng. De funderar på kostcirkeln. Det finns banne mig ingen gräns på hur människor kan komplicera till något så enkelt som att äta.
Sedan finns det dom som har kommit fram till att det blir änna bra om man äter lite av varje, i lagom mängd.

Man lägger i sitt växtbôs i komposten. Rör om. Vattna. Punkt. Hur svårt kan det vara?
Inte, säger inte_en_enda gång under dessa sex år jag har haft min varmkompost har den misslyckats med att förvandla bôset till mylla.

//T
Ally
Funny!
Men man måste ha lite "grund" kunskap .... Om du ser myror i komposten, då är det för torr ... Vattna - och/eller lägger i mer "grönt" avfall , t.ex. gräsklipp, men rör om, ingen tjock lager med bara gräs.
Om det luktar illa - ammoniak - då är det för blött/för mycket kväverik avfall (gröna material). - lägg i torra avfall - torr gräskipp, torra löv, flis om du har en kvarn. Jag brukar "spara" en hög med gräsklipp utanför komposten, och vänder den ibland så att den torkar. Och sen använder den för att reglera komposten (den där med att varva....)
guldfisk
Jag har problemet med att min komposthög blir för kompakt. Det blir mer lerjord av alltihop. Vad kan jag blanda i för att få den mer mullrik?
Annie-72
Tillsätt spån, torv, löv, torra grenar osv.

För att förmultningen ska gå undan så brukar jag försöka tänka på att finfördela det som ska i..//Annie
SaraS
Kutterspån är utmärkt. Jag köper "vanligt" för husdjur hos granngården, de gånger jag har problem med vår kompost. Men som sagt, om man blandar hej vilt så brukar det bli toppen. Vi komposterar ALLT komoposeterbart hushållsavfall i en varmkompost, även allt hushållspapper, och en del tidningspapper. Vi har strött extra fyra tjocka lager strö i hela komposten. Den sattes i september och var färdig i slutet av mars.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon