|
Sommartorparn
09-04-2007, 19:55
Tänkte hjälpa min mor ställa i ordning en rabatt som med tiden ska bli underhållsfri. (Hon tror inte att det går att göra en underhållsfri rabatt, men då säger jag att 'tanterna på Odla' säger att det går, bara man väljer rätt växter som inte tillåter ogräset att fröså sig)
Läget är en torr slänt i västerläge. Soligt är det, men bara på sen eftermiddag och kväll. Rabatten är till formen en trekant, stående på sin spets. Nedre delen av rabatten (dess spets) är vågrät, liksom övre kanten. Mellan övre och nedre delen är det en ganska brant slänt, som dessutom är lite svår att komma åt o rensa. I den nedre delen av rabatten har jag planterat ett vitt syrénträd som så småningom kommer att kasta viss skugga. Min tanke är att rabatten ska vara vacker året om. Alltså, växter som är vackra även efter blomning har pluspoäng, liksom växter som blommar tidigt/sent på året. Doft, och humlor ger också pluspoäng. Här nedan har jag listat några växer som jag tror kan passa. Vad tycker ni? Är det några som inte skulle trivas på denna plats? Är det några på listan som inte kan stå emot ogräs? Är det några som inte passar ihop med det andra? Förslag på andra växter? Speciella namnsorter som ni rekommenderar? Alla synpunkter tages tacksamt emot.
Krypoxbär ”coral dawn”, (för att ha något vackert på sena hösten) vinteriberis Krokus och låga tulpaner (för att ha något vackert på våren) Backtimjan (blandade färger) Liten såpnejlika Mossflox (blandade färger) Spansk näva flocknäva Silverarv Kantnepeta (övre kant) eller Stäppsalvia (övre kant) Fagertrav (kant i de nedre delarna) Aubretia (blandat med Fagertrav) Kärleksört (höstblomning) finns olika sorter?
nävor är ju alltid bra men myskmadra är en växt som är bra som marktäckare också. mvh inger
Jag skulle fundera över det med silverarven... den tar lätt över... Några sorter jag vill rekommendera: Ormöga - blommar tidigt med vackra blå förgätmigejliknande blommor Höstaster - finns många nya lägre och blomrika sorter i flera färger Violer - blommar både tidigt och länge och det finns även senareblommande sorter. Mvh Fenja
Jag vill slå ett slag för Rosenplister. Finns med vita, ljusrosa eller ceriserosa blommor. I alla fall är det dem jag har. De har dessutom vackra blad även när de inte blommar. Däremot har de också en tendens att ta över. Perfekt vid större ytor, mindre bra vid små. Murgröna / Klätterhortensia. (Även andra typer av klättrare, ex.vis Klematis.) Håller med Fenja om Ormöga (finns även med vita blommor), men om något är aggressivt... Hasselört. Penningblad.
Ja, det finns faktiskt hur mycket som helst.
Vi har planterat Vica Minor ( vintergröna) i en slänt med morgon+kvällssol och den är alltid grön. Finns med blålila eller vita blommor som blommar främst på våren men som återkommer med sporadiska blommor även senare. Den har bildat en tät matta där inga ogräs får rum eller plats emellan. Om man har några plantor kan man sen själv ta sticklingar eller "avlägga" för fler plantor.
CITAT (ohlson @ 10-04-2007, 12:24)  Vi har planterat Vica Minor ( vintergröna) i en slänt med morgon+kvällssol och den är alltid grön. Finns med blålila eller vita blommor som blommar främst på våren men som återkommer med sporadiska blommor även senare. Den har bildat en tät matta där inga ogräs får rum eller plats emellan. Om man har några plantor kan man sen själv ta sticklingar eller "avlägga" för fler plantor. Kvickroten sticker upp i min vintergröna, jobbigt :-( Växter som jag kom att tänka på för torrt läge är: lavendel, lammöron, smultron och martorn. Hur de står emot ogräs vet jag ännu ej.
Sommartorparn
11-04-2007, 12:38
Tack för era svar!
Några frågor till era olika förslag:
* Vill inte myskmadra ha fuktig jord?
* Förslaget om klematis och klätterhortensia: tänkte du att dom skulle ligga på marken eller att jag skulle bygga en klätterställning.
* Det gör inget om vissa växter är starka med att breda ut sig. Däremot vill jag inte ha några växter som inte klarar av starka grannar. Är det några på min lista som borde utgå av den anledningen.
* Aster har jag inte tänkt på. Är det några som är speciellt lämpade. (Höstaster verkar vara benägen för mjöldagg läser jag i min perennbok....)
Lite svar: - Myskmadra är framförallt för skugga och fukt, ja. Jag har den själv i mitt Woodland. Räknas också som aggressiv, men det var ju inget problem.
- Klätterväxterna skall definitivt vara direkt på marken! De slingrar fram jättesnyggt. Jag använder dem framförallt i mina stora buskage. Försökte hitta någon bild, hittade bara denna med Murgröna. Det som blommar är en låg Allium.
 Allium upp ur Murgröna - Inte vad jag kan se. Spansknävan däremot är definitivt en vävarväxt. Den vill ha stöd här i livet.
- Astrar kan jag inte svara på, de är inga
favvisar.
Sommartorparn
11-04-2007, 14:01
[*]Inte vad jag kan se. Spansknävan däremot är definitivt en vävarväxt. Den vill ha stöd här i livet.
Vad innebär det?
mari_tres
11-04-2007, 14:06
Lammöra!!
CITAT (Sommartorparn @ 11-04-2007, 15:01)  [*]Inte vad jag kan se. Spansknävan däremot är definitivt en vävarväxt. Den vill ha stöd här i livet. Vad innebär det? Att den har svårt att stå själv, den vill gärna ha en stadig kompis att ta stöd mot. Av den anledningen blev jag lite besviken på Spansknävan först. Den blev dessutom nästan en hel meter hög, och skranglig! Nu har jag accepterat den (och flyttat den). Ex.vis har jag den tillsammans med Sköldpaddsört, men det går ju bra med vilken stadig växt som helst som du tycker passar i stil och färg. Jag gick igenom min lista på perenner. Det visade sig att jag har 72 st som jag markerat som marktäckare!! Jag är lat av naturen och vill inte hålla på och rensa ogräs. Så, om du talar om vilken höjd på växten du vill ha, och vilken färg på eventuella blommor kan jag nog ge fler förslag + mina personliga åsikter.
Kom på en riktig favvis till: brokbladig Lungört. (Pulmonaria saccharata 'Dora Bielefeld') Och eftersom den blommar redan i februari + vackra blad resten av säsongen fyller den väl sin plats. Inte för soligt, inte alltför torrt. Men absolut inte grinig. Spridningsvillig! Blommorna är först rosa och går sedan över i blått vilket gör att de ser roliga ut i samma knippe. En utmärkt snittblomma upptäckte jag när jag fyllde små vaser med buketter till påsk. Har den även med vita blommor: (Pulmonaria saccharata 'Sissinghurst White') En annan tidig är Vårkrage (Doronicum orientale) med gula blommor. Den gjorde jag också buketter av till påsk. Säg bara vilken färg du vill de skall blomma i.
Sommartorparn
11-04-2007, 17:50
Den brokbladiga lungörten, varför gillar du den? De bilder jag fått fram är rätt trista. Blomning april/maj står det i boken. Vore ju fantastiskt om den blommade redan i februari.
Tack för erbjudandet om fler tips, men jag börjar fråga mig hur många sorter man kan få plats med utan att det blir plottrigt.
Tänk dig en triangel med sidor på ca 2 meter , 2,5 meter, 2,5 meter. Den mittre trejdedel av rabatten är slänt där jag kommer lägga markduk och sätta marktäckande buskar. Alltså inte så mycket yta kvar till perenner.
Hade tänkt mig ca 50 cm som max höjd och en färgskala i vitt, rosa, violett.
Just nu funderar jag mest över höstblomningen. Kärleksörten finns ju olika sorter, och höstastern är jag tveksam till p.g.a. mjöldaggsvarning. De flesta höstblommande perennerna är höga och gula o passar inte.
Synd att spansk näva behöver högt sällskap. Jag hade tänkt att den skulle samplanteras med tulpaner i en tjock rugge och omges av lågväxande perenner. Läste någonstans att man klipper den med häcksax för att få den att blomma om. Det kanske löser problemet med rangligheten?
Har just fått syn på prakthyperkum. Någon erfarenhet? Visserligen är den gul men den är snygg, marktäckande och höstblommande. Någon erfarenhet?
Jag har en näva som jag trott är spansk näva. Den blir inte alls så hög (40-50 cm?) och den är fluffig och fin och står själv. Gillar den jättemycket! Kolla om det inte finns någon näva som passar i torra lägen. De är så fina!
PS. Jag uppskattar mina höstastrar jättemycket. De ger så fin blomning åt trädgården på hösten. Men jag har ganska fuktighetshållande jord (lera) och har inte drabbats av mjöldagg, det kanske inte funkar hos dig. Annat som blommar fint på hösten är en del rosor. Men de behöver ju ganska mycket vatten.
svanqvistj
12-04-2007, 07:59
Hej! Jag har en torr västerslänt som är i stort sett underhållsfri. I den växer: Timjan Lammöra Lavendel Röllika (rosa) Malört (en låg krypande sort - Japansk?) Backnejlika Nävor Malvor Kornvallmo
Jeanette
CITAT (Sommartorparn @ 11-04-2007, 18:50)  Den brokbladiga lungörten, varför gillar du den? De bilder jag fått fram är rätt trista. Blomning april/maj står det i boken. Vore ju fantastiskt om den blommade redan i februari.
Tack för erbjudandet om fler tips, men jag börjar fråga mig hur många sorter man kan få plats med utan att det blir plottrigt. Tycke och smak kan man aldrig diskutera, men trista...? För att bevisa motsatsen gick jag ut och plåtade en blommande lungört. Nu när jag ser den i datorn ser den faktiskt blaskig ut! De rosa / blå blommorna är allt annat än blaskiga i verkligheten, du får ta mig på mitt ord. Men, jag skrev fel i hastigheten vad gäller blomningstiden. Hade antecknat 0503 resp 0703, dvs började blomma i mars både 2005 o 2007, men klantade mig och skrev februari. Det är fel! Självklart menade jag inte att du skulle ha hur många sorter marktäckande som helst på samma ställe. Det har inte jag heller. Men i samtliga rabatter/buskage har jag för att få underhållsfritt. Sedan är de olika beroende på plats. Brokbladig lungört
Sommartorparn
13-04-2007, 09:09
Tack för bilden! Jag får tro dig på ditt ord angående färgerna. Jag kom på en till höstblommande: höstglim. Nåt att ha? Hur många olika sorter brukar man ha på en viss yta?
ingrid fuxwall
13-04-2007, 20:29
Tycker att man bör inflika att lungörten sprider sig så mycket, här hos mig i alla fall.
Den är fin på våren men sedan sprider den sig som en löpeld.
ingrid
CITAT (Ewa L @ 13-04-2007, 08:35)  Tycke och smak kan man aldrig diskutera, men trista...? För att bevisa motsatsen gick jag ut och plåtade en blommande lungört. Nu när jag ser den i datorn ser den faktiskt blaskig ut! Jag har också försökt fota lungört, men det är svårt! Jag tycker den är superfin då den färgar trädgården blårosa! Ingrid har rätt att den sprider sig mycket, men man kan ju tillägga att den är väldigt lätt att gräva upp! Kungsängslilja i ett hav av lungört Den här bilden har jag visat förut: Lungört som kant - maj
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|