|
släggan
09-04-2007, 19:56
Hej alla odlingsnissar..
Tänkte göra om lite av mitt gräs till köksträdgård. Hur gör man det, e det bara att vända ett spadetag och sen e det bara att börja??
Jag tänkte börja med potatis, sallader och lök m.m.
Jag e nästan grön i odling. Jag har haft trädgård i ett halvår.
Tacksam om det är någon som har tid att dela med sig sina kunskaper.
MVH Släggan
Tobias80
09-04-2007, 20:05
Du får börja med att gräva bort gräsmattan, fyll sedan på med bra matjord, ev också torv och sand beroende på vad du har för jord.. Var beredd på knäpparlarver som äter på potatis och andra rotfrukter åtminstone de två första åren, men allt eftersom jorden brukas försvinner dom.. Knäpparlarver är gula och lever normalt i gräsrötterna...
Lycka till!!
Åsa, mälardalen zon 2
09-04-2007, 20:10
Det går att vända ner grässvålen och lägga den i botten (upp och ner) ifall det inte finns svåra rotogräs i gräsmattan, finns det kirskål, tistlar och dylikt ta bort grässvålen och kompostera den på annat håll. Lägg sedan på så mycket organiskt material du har gärna runt 15- 20cm lager ex. nästan helt förmultnade löv, kompost och lägg sedan till ca 10cm kogödsel och blanda runt. Då lär det mesta växa mycket bra. Jag skulle främst satsa på grönsaker som ger något att skörda ovan mark de första åren. Det brukar bli mycket knäpparlarver de första åren då man tar bort gräsmatta och de äter främst gångar i sånt som växer under jord, de brukar gilla potatis extra mycket.
släggan
09-04-2007, 20:45
Hur stora ska plantorna vara innan man ska sätta ut dom i trädgården? Gräslök, persilja, sallad m.m. m.m. När kan man börja skörda? Tomat odlas väl bäst i kruka i uterummet antar jag..? Ska man ösa på blåkorn eller något för att dom ska bli kraftiga?
Åsa, mälardalen zon 2
09-04-2007, 22:57
Persilja och sallad brukar jag så direkt i landet, gräslök kan du köpa en planta i trädgårdsbutiken när de har sina kryddväxter utomhus kan du plantera ut den. När man skördar beror på när man börjar odlingen, vilka sorter man väljer, hur man sköter odlingen + hur vädret blir. Vet inte i vilken växtzon du bor men man kan odla många busktomater på friland på många håll i sverige (men tomat bör inte odlas i närheten av potatis p.g.a att de drabbas av samma sjukdomar) Du bör blanda ner organisk gödning i början av odlingen ex. kogödsel det ger inte bara näring utan förbättrar strukturen på jorden samt gynnar mikrolivet. Sedan kan du använda blå korn (konstgödning) om du vill men inga jättemängder i taget, konstgödning är snabblösligt så det har ingen långtidsverkan (+växternas rötter kan brännas sönder av för mycket konstgödning). Sjäv gödslar jag med gräsklipp istället under säsongen billigare och bättre för miljön.  Här kan du hitta en massa info: http://www.odla.nu/vegt/http://www.odla.nu/krydd/http://www.odla.nu/metoder/Denna fröfirma har också en massa bra odlingsråd, gå in på de olika grönsakssorterna på de flesta grönsaker hittar man en grön text "Hela odlingsbeskrivningen" som man kan klicka på, där hittar du i stort sett allt man kan vilja veta om just den grönsaken. +Under rubriken Ditt och datt i menyn hittar man en groningstabell där man hittar vilken temperatur marken bör ha när man sår olika grönsaksfrön. http://www.runabergsfroer.se/html/index.htm
Börjar med att dregla lite över Åsas vitlöksbild ... dom ser verkligen sjukt friska ut ! Jag har tagit mig an en och annan gräsmatta för att odla grönsaker istället och kommit fram till en oslagbar metod men den tar ju lite tid .... Täck gräset med 10-15 cm jord/kompost/hästgödsel/löv eller vad som finns till hands, vänta några månader och gräv sen, då är gräset helt dött och torven uppmjukad. Dessutom har daggmaskar och andra småttingar gjort ett jättejobb och det är lätt att gräva om och mosa ihop det hela till en bra jord. Täck inte med för tunnt lager, då göder du bara ogräset. Bättre att utöka en liten bit i taget med tjockt lager istället. Vill du ha landen färdiga direkt så går det såklart också bra men det är ganska tungt (beroende på hur stort land du ska gräva såklart) att gräva bort gräset och mosa ner detta i botten av landet. Du behöver absolut inte forsla bort det gamla gräset, bara blanda ner det så att inget sticker upp (då börjar det växa igen). Vill du utöka till nästa år så täck gräset enl. ovan och du har ett lättgrävt område till våren. En annan bra ide är att bygga en enkel träram runt landet så blir det lättskött och prydligt, kolla under forumavdelningen "Pallkrageklubben".
Jonas70
10-04-2007, 08:13
Tack för goda råd, Gurkan! Själv så har jag grävt ut ett trädgårdsland på ca 20 kvm nu i vår och kan vittna om att det är ett tungt jobb. Jag hade ingen plats att ta hand om alla grästuvor så de fick faktiskt åka iväg till soptippen (för att komposteras där istället). Nu har jag bara ett par kvadrat kvar att gräva ut innan det är dags att fylla på med torv och kogödsel för att få en bättre struktur på jorden, och sedan ser jag fram emot en lång härlig odlingssäsong.
Med hjälp av en inhyrd jordfräs så förvandlade vi får två veckor sedan ett ca 12 x 7 meter stort område till vad som ska bli en köksträdgård. Tyvärr är alla våra 9000 kvadratmeter helt övervuxna av rotogräs, kirskål, brännässlor och vallört till förbannelse. Men sjutton om jag ska låta detta hindra! I helgen har vi börjat bygga sarg till fyra odlingssängar och det kommer förhoppningsvis på plats på lördag, linoljade och klara. Sen tänkte jag fylla på med kossa på påse så mycket som jag har råd med och så börjar kampen :-D
Min tanke är att försöka täcka med gräsklipp i den mån det räcker, gräsmattan är inte så stor... I övrigt tänkte jag att en del av området skall jag så gröngödslingsväxter på, och sen som åren går göra det på hela ytan (och mer därtill om jag får blodad tand).
Svante, zon 1
16-04-2007, 12:31
Vallört och brännässla är annars utmärkta gröngödslingsväxter! Klipp dem innan de hinner gå i frö och använd dem till att gödsla med, vetja!
CITAT (Svante, zon 1 @ 16-04-2007, 13:31)  Vallört och brännässla är annars utmärkta gröngödslingsväxter! Klipp dem innan de hinner gå i frö och använd dem till att gödsla med, vetja! Vallört? Förklara gärna, har mycket som sprider sig i trädgården och försöker utrota.
Christa
16-04-2007, 19:37
En sak man kan göra om man vill gräva upp en bit för att kunna odla direkt är att bygga upphöjda sängar av grästorvorna. Då kan man gräva upp en bit och sedan bygger man upp sängar på den orörda delen av gräsmattan. Jag gjorde så förra året och fyllde den upphöjda delen med halvfärdig kompost, trasiga grästorvor, plantjord och en del lera. Där planterade jag pumpa och squash. De växte som bara den. En upphöjd bädd blir varmare och fyller man den med organiskt material så får rötterna lätt att växa. Det är bra om man skall odla pumpa.
Jodå, jag har stora planer på att göra gödselvatten av brännässlorna och vallörten, men som sagt, vi snackar 9000 kvadrat av varan, varav koncentrationen är särskilt hög i det området som har varit, och åter ska bli, köksträdgård. Malvia - jag förlitar mig mycket på Lena Israelsson och om jag förstått och kommer ihåg henne rätt så gör man på följande sätt för att få ett potent och bra gödselvatten av vallörten. Packa vallört tätt i hink och fyll på vatten. Hinken ska ha ett litet hål i botten, och pallas upp på ett par tegelstenar eller dylikt. Under hålet ställer man ett mindre kärl där det då ska droppa ner smaskigt gödselvatten. Detta bör sedan spädas (undrar om det var 1 till 15) och så hällas på allt som är i behov av övergödsling.
Tobias80
17-04-2007, 09:03
CITAT (Kana @ 17-04-2007, 09:31)  Jodå, jag har stora planer på att göra gödselvatten av brännässlorna och vallörten, men som sagt, vi snackar 9000 kvadrat av varan, varav koncentrationen är särskilt hög i det området som har varit, och åter ska bli, köksträdgård. Malvia - jag förlitar mig mycket på Lena Israelsson och om jag förstått och kommer ihåg henne rätt så gör man på följande sätt för att få ett potent och bra gödselvatten av vallörten. Packa vallört tätt i hink och fyll på vatten. Hinken ska ha ett litet hål i botten, och pallas upp på ett par tegelstenar eller dylikt. Under hålet ställer man ett mindre kärl där det då ska droppa ner smaskigt gödselvatten. Detta bör sedan spädas (undrar om det var 1 till 15) och så hällas på allt som är i behov av övergödsling. Ja det var Lena Israelssons recept, men det var väl inte helt riktigt.. Gör du gödselvatten som du skrev ska du inte ha ett hål i botten och du behöver inte späda ut det. Men om du packar vallört i en hink eller tunna och inte häller på vatten kan du göra hål i botten, när örten ruttnar bildas en trögflytande vätska som rinner ner i burken under, denna vätska spädes med 15 delar vatten.. LYCKA TILL!!
Aha, vilken tur att det finns andra som har koll när man sprider desinformation så här fritt och öppet
Tack för svar! Så man kan dra nytta av otygen!
Har gjort nässelvatten tidigare så i år blir det även vallörten. Dock utan blomstänglar!
Nu när vi ändå pratar om nässlor... hur stora/små ska de vara till nässelsoppa? Halva tomten är ju full med pyttenässlor i dagsläget? Är det ju mindre ju bättre som gäller, eller?
Tobias80
17-04-2007, 09:20
CITAT (Kana @ 17-04-2007, 10:08)  Aha, vilken tur att det finns andra som har koll när man sprider desinformation så här fritt och öppet  Fuskade lite..  Råkade sitta med Lena Israelssons bok "Handbok för köksträdgården" när jag läste den här tråden..
Jonas70
17-04-2007, 14:19
Hur är det nu man gör Nässelvatten?
CITAT (Jonas70 @ 17-04-2007, 15:19)  Hur är det nu man gör Nässelvatten? Nässlor + vatten ... det brukar vara standardreceptet. Fyll en hink eller tunna med nässlor och häll på vatten så att det täcker, låt stå och gotta till sig tills det börjar bubbla o jäsa lite (tar en vecka eller två), stinker "en aning" ... spä ut i vattenkanna och vattna med det. Enl. vad folk brukar skriva ska det ha färgen av "svagt te" ... annars spä hellre mer än mindre, kanske 1:10. Du kan lägga i alla gröna växter i hinken, det behöver inte bara vara nässlor. Lupiner och vallört är klassiska gröngödslingsväxter så om du kan hitta såna så bara släpa hem allt du kan. Skräpet som är kvar i hinken åker i komposten såklart. Om du inte är för sjåpig av dig kan du pinka i hinken också.
Jonas70
18-04-2007, 08:37
CITAT (Gurkan @ 17-04-2007, 19:01)  Nässlor + vatten ... det brukar vara standardreceptet. Fyll en hink eller tunna med nässlor och häll på vatten så att det täcker, låt stå och gotta till sig tills det börjar bubbla o jäsa lite (tar en vecka eller två), stinker "en aning" ... spä ut i vattenkanna och vattna med det. Enl. vad folk brukar skriva ska det ha färgen av "svagt te" ... annars spä hellre mer än mindre, kanske 1:10. Du kan lägga i alla gröna växter i hinken, det behöver inte bara vara nässlor. Lupiner och vallört är klassiska gröngödslingsväxter så om du kan hitta såna så bara släpa hem allt du kan. Skräpet som är kvar i hinken åker i komposten såklart. Om du inte är för sjåpig av dig kan du pinka i hinken också.  Jo, att det var nässlor och vatten visste jag  ...men den andra biten var precis sådan information jag behövde. Att det fungerar lika bra med Lupiner låter ju bra för det har jag nog enklare att få tag i än nässlor. För mig personligen hade det inte varit några problem med "guldvatten", men de övriga i familjen hade nog misstyckt. Helst de båda tonårsdöttrarna. Jag har hört att man kan låta samma nässlor ligga kvar i hinken en längre tid, och att man bara fyller på med mer vatten efterhand som man använder innehållet. Någon som testat det?
Svante, zon 1
18-04-2007, 10:05
Ett alternativ till att göra gödselvatten är att bara samla vallörten (eller vad man nu har) i en hög, köra över den med gräsklipparen och sedan gödsla med det på samma sätt som man gödslar med gräsklipp. Snabbt och enkelt och man slipper ha hinkar med jäsande växter stående.
CITAT (Svante, zon 1 @ 18-04-2007, 11:05)  Ett alternativ till att göra gödselvatten är att bara samla vallörten (eller vad man nu har) i en hög, köra över den med gräsklipparen och sedan gödsla med det på samma sätt som man gödslar med gräsklipp. Snabbt och enkelt och man slipper ha hinkar med jäsande växter stående. Kan man då vara helt säker på att inte Vallörten sprider sig?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|