sialotta
Har letat efter Amandine sättpotatis men inte hittat, har hört att det ska finnas en "gourmetlåda" med 4 olika sorter där den ska ingå. Ät det någon om har sett till den eller kan ge tips var jag får tag på denna otroligt goda potatis.
torvan
Här finns den! www.stubbetorppotatis.nu
rolleyes.gif torvan
shahalam
Har hittat den på Coop Bygg och Trädgård och på Plantagen. Denna har med rätta blivit så populär att den nu verkar finnas lite här och var.
Pirum
Finns både i enkilospåse (tror jag det är) och i fyrpack, Gourmetlåda. Gourmetlådan innehåller väl ca 10st Amandine och tre andra sorter, varav åtminstone Cherie är bra (påminner om Amandine) och Marine godkänd. Den fjärde sorten - i år Juliette tror jag - vet jag inte något om.

Gourmetlådan kostar ca 120:-, om du är ute efter enbart Amandine är det förmodligen bättre att köpa enkilospåsen för ca 50:-

Amandine är lite dyrare än många andra sorter, den är fortfarande 'copyrightad' och producenten Germicopa vill ha 'royalties' för alla som säljs.
Åsa, mälardalen zon 2
Odlade den sorten för 2år sedan köpte utsädet på Bauhaus så den är inte så ovanlig i handeln numera.

(Själv har jag i år köpt en miniförpackning (7knölar) skotsk sättpotatis på trädgårdsmässan, Maris Bard tror jag den hette, precis lagom förpackningsstorlek för min lilla hinkodling. rättelse: Var inne på företagets hemsida som jag shoppade hos och det är nog Maris Peer jag köpte)
Marit O
Är amandine så fantastisk att den är värd att odla då?
Pirum
Fantastisk och fantastisk...den är åtminstone väldigt bra. På en av våra åkrar, lerig och jävlig, är det vanligt att potatisar drabbas av exempelvis skorv, men Amandine klarar sig mycket bra. Den är rimligt tidig, blommar vackert, men klarar att stå kvar i jorden ganska länge. Och så är den god, håller bra när man kokar, och ser rätt trevlig ut.

Vi använder den främst som juli-augusti-potatis, dvs, en sommarpotatis som vi inte sparar för vintern även om det nog skulle gå. Den går att använda som "förstapotatis" att ta i sena juni (beroende på när man sätter den såklart), men då föredrar jag andra sorter som fortare ger lite större skörd.

Den brukar gå att köpa även som 'delikatesspotatis' i butiker. Till det facila priset av 20kr för ett kilo, eller liknande. Så det går ju att köpa och proväta innan man planterar. Men självklart blir egenodlad potatis godare, och dessutom är det svårt att hitta potatisar i butik som inte misshandlats grovt vid upptagning, tvättning, hantering eller försäljning.

Vi kommer nog att sätta ca 20-25 Amandine i år, jag vet inte riktigt. Kanske kommer vi att lägga mer vikt på Cherie, även om Cherie tar lite längre tid på sig att nå lämplig storlek och smak. Även Cherie är en vacker planta, och ger vackra mandelformade potatisar. Dock är Cherie rödskalig, vilket är kul som variation (Sverige är ju annars ett land där rödskaliga potäter inte är så vanliga, Asterix undantaget).

Tillägg : Att jag rekommenderar modärna potatissorter är egentligen undantag...jag är ju generellt sett en försvarare av gamla sorter. Vår 'vinterpotatis' Beate är väl från 1960-talet, och även det känns för nytt ibland...smile.gif
Men Amandine (och Cherie) är två modärna sorter som är lättodlade och skördsäkra för oss amatörer, menar jag. (Flera andra modärna sorter har funkat mindre bra för mig)
För yrkesodlare som satsar på Amandine måste det hela såklart nischas, skörden blir mindre än för "vanlig potatis", men det kompenseras förhoppningsvis av ett högre försäljningspris.
sialotta
Tack för alla svar, jag provar plantagen imorgon.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon