Full version: Passiflora frön?
embee
Hejsan,
när jag för första gången fick en Passiflora att trivas i mitt hem, självvattnande kruka är svaret, blev jag sugen på att testa fler sorter. Den jag har nu är den "vanliga" Passifloran.

Fick mamma att skaffa Passiflora quadrangularis frön, för att försöka dra upp dem i mina föräldrars växthus. Hon sandpapprade och blötlade fröna enligt instruktioner. Nu är det iofs bara någon månad sedan som hon gjorde detta så att det skulle hänt nåt är kanske optimistiskt? Det stod nåt om att det kunde ta allt från 30 till 365 dagar...

Nu känner jag att det skulle vara kul att testa själv och se om jag kanske kan försöka samma sak. Att dra upp en växt från ett litet frö blush.gif Har sneglat på Serrulata, Mollissima, Subrotunda och Vitifolia. Är det nån skillnad i svårighetsgrad(?) mellan dessa frönsorter?

Skulle behöva lite (eller kanske mer) råd och tips om hur jag har bäst chans att lyckas, från förbehandling av frön, bra sätt att få fröet att gro etc... tänk på mig som den novis jag är help.gif

Tacksam för all hjälp jag kan få smile.gif
Ludvig Johansson
Så här skulle jag göra:
Lägg fröna i blöt i ljummet vatten i 2 dygn
Så och håll ganska varmt ca 25C. De borde gro efter 1-2 månader.

Passionsfrön är lite halvknepiga enligt min erfarenhet. Har dragit upp blå och mollissima (bananpassionsblomma??) och kan inte ge nåt besked om vad som gror lättast. P. mollissima skulle jag säga, men det kan vara för att jag tog de fröna färska.
__Alex
Jag läste någonstans att man ska köpa en passionfrukt i affären och mosa den, sen låta den och fröna ligga tillsammans för det stimulerar fröna att lättare gro när man väl sätter dom i jorden..

Har inte testat det, men det låter som att det kan ligga en liten sanning i det..
kerstin z5-6
Jag har testt Alex -de har precis grott .. tog 2-3v i + 25 o fuktigt:)
embee
Hejsan,
stod precis och funderade på Passiflora fröna och hur jag ska göra med dem. g.gif

Ska allt ta och testa det där med att mosa passionsfrukt, men +25 grader, det blir svårt...
Hur mycket ljus behöver de från det att de satts i jord tills de grott? Ingen som hört att man ska sandpappra fröna först?

Har nog inga större förhoppningar om att lyckas på Passiflorafrö fronten. Får istället glädjas åt att min nuvarande "vanliga" Passiflora har 5 stora knoppar och förhoppningsvis blir det blommor av dem alla biggrin.gif

Tack för de goda råden smile.gif
svanqvistj
Hejsan!
Läste en artikel i Allt om Trädgård om hur man frösår Passiflora frön.

Jag köpte en frukt i affären och gjorde sedan precis som det stod i artikeln. Detta gäller alltså färska frön. Ta ut fröna och tvätta dem rena från fruktkött, lägg dem på pappersbit och låt torka över natten. Så som vanligt i såjord och håll fuktigt (en påse över) och varmt (ställde mina på en bänk vid ett element). Fröna grodde på 4 veckor. Jag sådde 20 frön och fick upp 15 plantor. Så nu har jag både till mig själv och fina "gå-bort-presenter"

Jeanette
Magdis
Har köpt en passionsfrukt idag enkom för att så fröna smile.gif Jag gör nog som svanqvisti skrev för jag fattar inte riktigt hur ni menar med att mosa frukten och låta den ligga tillsammans med fröna. Mosa den med skal o allt då eller? låta ligga hur länge? Fröna ligger ju redan med fruktköttet inuti frukten o är det inte så att fruktköttet hindrar dem från att gro, så att man ska tvätta dem rena från det?
mogge92
Rensa bort fruktköttet från kärnorna med händerna, låt sedan torka i ett dygn. Färska frön gror på 1-2v.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon