Full version: frågor om vinranka
Nathalie
Jag fick en vinranka i present för ett par veckor sedan. Tyvärr helt utan medföljande skötselråd. Jag har surfat runt och letat information, men har inte helt lyckats reda ut begreppen, så jag ställer mitt hopp till er här inne...
1- Vinrankan står nu i krukan den hade när jag fick den (ca 15 cm i diameter). Bör ja gplantera om den? Vill den ha mycket eller lite plats?
2-Min balkong är inglasad och i västerläge. Hur övervintrar jag plantan? Täcker krukan med något?
3-jag har förstått att man ska beskära vinrankan när löven fallit av på hösten, men hur? Just nu är det ca 50 cm vedartad pinne, som det sticker ut två skott ifrån. So far so good. Men vad gör jag nu i höst? Vad ska väck?

Allt jag kunde komma på att fråga i ämnet för tillfället... En sak till! JAg har en blomklase som börjar se misstänkt mycket ut som en druvklase? Är det möjligt trots att rankan är så pass liten?
Åsa, mälardalen zon 2
Är det en staketvindruva eller vanlig vindruva? Vilken växtzon bor du i?

Och ja du bör plantera om, vinrankor får mycket stora rotsystem så en 50 liters kruka brukar behövas framåt i tiden men just nu kan det nog gå bra med en 20 liter fast det är ju bra om krukan är så stor som möjligt när vintern kommer växter i kruka brukar klara vintern bättre ju större krukan är, temperaturväxlingarna blir inte så häftiga i en stor kruka.

Har man tagit stickling från en äldre planta är det iblan möjligt att få blom även på en liten planta.

Staketvindruvor vill ha jord med lågt pH andra vindruvor vill gärna ha lite högre pH.

Hur man beskär beror på hur man vill forma till den. Här kan du hitta ett exempel på hur man kan beskära:
http://www.odla.nu/bar/vindruvor.shtml

Är det en staketvindruva så går det bra att ha den lite mera vildväxande och bara gallra bland grenarna på hösten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon