Tobias80
Hade tänkt att anlägga en liten örtagård men behöver lite inspiration.. Det vore kul att se kort från era örtagårdar, sorter, samplanteringar!! smile.gif
äpplet
Hej! Det är lite tidigt för mig att lägga upp bilder på min kryddträdgård, men jag kan tipsa lite!
Tänk på att salvia blir en omfångsrik buske efter ett par tre år, och jag brukar klippa ner min litegrann nu på våren.Det blir en vedartad buske.
Timjan blir jättelåg så sätt den i framkanten. Det är kul att blanda lite olika sorters timjan, man kan hitta väldigt många variationer, det är poppis med örter..
missa inte att plantera oregano, den fylls med fjärilar nu på våren. Tänk på att den sprider sig fort. Det gör citronmeliss också, och har du bara en liten rabatt så kan den plötsligt tagit över hela, för den bli jättestor.
Mixa med lite ovanligare plantor, såsom kummin och kinesisk gräslök.
Missa inte den franska dragonen till bearnaisesåsen. Köp inte den ryska dragonen, där är ingen smak alls i den. Likadant med curryplanta. den är bara ett-årig och jag tror inte att den går att använda i maten.
du kan fylla ut med lite jordgubbar emellan så ser det grönt ut snabbt!
Lycka till
noora
Ett foto på mitt nya örtland hittar du här. Örtlandet är inte ännu "färdigvuxet", så det ser fortfarande lite glest ut mellan plantorna. Fler bilder finns på samma webplats, men då får du klicka runt lite i listan med örter och kolla på fotona (för de flesta örterna finns det en länk till "alla foton med denna ört").

Snygga kombinationer får du genom att t.ex. blanda silvriga örter (malört, salvia, lavendel, vitbrokig citrontimjan m.fl.) eller gulbrokiga örter (gulbrokig oregano, gulbrokig citrontimjan m.fl) med gröna örter. Mixa olika höjder och olika bladformer. De flesta perenna örter har rosa, lila eller blå blommor och blommar i juli eller augusti. Om du vill ha mer variation i färg och blomningstid kan du lägga till lite ettåringar som gurkört, ringblomma, kamomill och koriander.

Tänk på hur örterna växer och sprider sig. Myntor är värst, de sprider sig med rotskott måste avgränsas för att inte ta över helt. Därefter kommer oregano och citronmeliss. Grekisk oregano och gulbrokig oregano sprider sig inte lika aggressivt som vanlig oregano. Malört och libsticka blir väldigt stora (som stora buskar) efter några säsonger, och salvia, isop och vinterkyndel kan också växa flitigt på bara en sommar. Tänk på att lämna utrymme mellan plantorna, men om det ändå visar sig att placeringen inte blev rätt kan man alltid flytta på örterna i efterhand.

Välj i första hand sorter som du kommer att använda, i andra hand sådant som du tycker är vackert att titta på och som kompletterar kompositionen. På det viset får du maximal glädje av örtlandet smile.gif
Cilla
Jag har örtagård lite här och var i trädgården, sätter ned frösådda kunngsmyntor och malörtar i ängen och delar på myntor som revat sig och sätter ut vid stigarna.

Huvudsakliga kryddsamlingen för matbruket har jag i en kryddspiral och nu bygger jag en större i min köksträdgård på ett annat ställe.

Fler bilder HÄR.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Cilla @ 04-05-2007, 22:29) *
Jag har örtagård lite här och var i trädgården, sätter ned frösådda kunngsmyntor och malörtar i ängen och delar på myntor som revat sig och sätter ut vid stigarna.

Huvudsakliga kryddsamlingen för matbruket har jag i en kryddspiral och nu bygger jag en större i min köksträdgård på ett annat ställe.

ååååh så vackert .

så här ser min krydd ruta ut här har jag grå-krydd-back-citron timjan och kungsmynta och kamomill . och täckt ytan med sand/små grus som gör att det blir varmt vilket kryddor trivs med

sen har jag kryddväxter bland perennerna med och där är stenkyndel,rosamrin,lavendel,lager,myrten,stäppsalvia,vit kantnepeta,kattmynta

och viktigt att tänka på när man anlägger ört-krydd land/trädgård så ska man ha det väl dränerat på vintern för kryddor är känsliga för fukten på vintern
ingrid fuxwall
CITAT (Cilla @ 04-05-2007, 22:29) *

Fler bilder HÄR.

Tack för titten!
Var just detta jag var ute efter i ett inlägg som bara försvann.
En del örter kan jag bestämma arten av men långt ifrån alla, så snälla dela med dig av vilka vi ser på bild.

ingrid
Cilla
Nu ska vi se, detta var första året och nu har jag bytt ut en del.

Överst orangeblommande är en favorit, kryddkrasse. Kan man inte vara utan, måste odlas varje år. Lätt att fröså direkt utomhus.
Jag gör alltid en ny "toppväxt" till spiralen, förra året röd temynta, i år anisört.
Framför den citrontimjan, men den har jag flyttat nu och i toppartiet nu frodas apelsintimjan, kryddtimjan och andra sorter osm vill stå mycket väldränerat. De är som buskar nu, man kan skörda mängder och de blommar gulligt.
Gulblommande till höger i bild kryddkrasse igen.
Brevid den en liten malört som sedan blev alldeles för stor och höll på att spränga hela spiralen, den ska man ha på annat ställe.
Bakom oranga kryddkrassen olika slags kyndel, de står kvar.
Till höger i limegrönt "en trappa ned" ljusbladig oregano, den sprider sig fint och är en härlig ljusklick. Idag finns också brokbladig oregano här.
Tufset till vänster om den är rosa och blå isop, den blå är mest produktiv.
Till vänster om den mejram, också en pålitlig en.

Det silvriga till vänster om den är en av curryörterna, den levde ett par år och sedan bytte jag mot den smalbladiga curryörten som är härdgare och nu några år.
Till vänster om den grekisk och mexikansk oregano, sprider sig fint och är lätt att flytta delar av.
Spretet här och var är gräslök som jag satt där jorden är djup, kummin och så pimpinell som är god i sallader och mycket vacker.
Nedersta våningen till vänster är salvia, sen tror jag det var kyndel och sedan favoriten som blivit jttestor och delats många gånger - stenkyndel. Så vacker blom ända till sent på hösten, klockformade först vita sedan lilablå blommor. Den har jag överallt i ängen också.

När jag startade var det 44 sorter, nu vet jag inte hur många det är. Till vänster utanför bild har jag en yta med ca 30 lavendelplantor. Det som blommar i bakgrunden är spånejlika som jag tycker mycket om men som naturlitgvis vill klättra upp i spiralen.

Tanken med placeringen var att de solkävande skulle få södersidan och att de höga skulle komma längst ned. Har funkat bra förutom malörten som blev för stor också på sin norrsida. Men kul med alla gula blommor!

i stort kräver kryddspiralen nästan inget jobb för att bara prunka och producera och kryddor som jag vill ha mycket av som t ex isop och stenkyndel skördar jag på andra ställen för att låta dem blomma här.
Fenja
Cilla, har inte du visat en bild tidigare på din fina kryddspiral? Lägg gärna ut den igen... fick mycket inspiration av den!!
Mvh
Fenja
soulfire

DSC00297.jpg

Det här är vår örtagård, som vi gjorde i ordning i höstas, nu har vi byggt ut den lite,

vi har trampstenar som håller varmt och som håller vissa tuffa typer "på plats"
Vi har salvia, timjan, citrontimjan, libbsticka, persilja, rosmarin, citronmeliss, dragon, grönmynta, äppelmynta, mejram, oregano, åbrodd, malört, läkevändeört, gurkört, ringblommmor, slingerkrasse, solrosor, lavendel, isop, johannesört luftlök, vitlök, ananassalvia - 1årig, koriander i kruka, basilika i kruka.

mellan stenarna växer det smultron(för att slippa maskroser)

jag älskar örter!

i vintras dog givetvis rosmarinen (jag hoppades lite), den varigierade salvian, ingefärsmyntan, dragonen, lavendeln och ... säkert något mer.
Det här året ska jag satsa på robustare arter, inte så mycket flammigt smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (soulfire @ 09-05-2007, 19:50) *
i vintras dog givetvis rosmarinen (jag hoppades lite), den varigierade salvian, ingefärsmyntan, dragonen, lavendeln och ... säkert något mer.
Det här året ska jag satsa på robustare arter, inte så mycket flammigt smile.gif

min rosmarin klarade vintern hos mig och har blomknoppar , hur dränerat har du ?
däremot dog lavendeln men inte rosmarin vilket jag tyckte skulle varit tvärtom egentligen .
prova rosmarin och lavendeln på nytt men gör jorden kraftigt sand och grus inblandad . ev sätt över en godisburk över rosmarin
dom blir verkligen vackra på friland rosmarin
znazit
Vilka härliga örtagårdar. (jag vill me)
wub.gif bravo.gif tummenupp.gif
soulfire
flaxss- jag håller med din om rosmarinen i italien har vi en planta som är 3 meter och är 50 år gammal. så fiiiin! full med blommor på våren och surranden vin wub.gif
du som verkar intresserad av medelhavsväxter - på min familjs terass växer (förutom rosmarin, citron, vin, persika och oleander)
- blyblommor och judasträd.
de verkar inte vara så vanliga här. Men underbart fina och rätt vanliga i italien...

.. tillbaka till bista sveariket...
Vi har sandigt och rätt väldränerat, men problemet var kanke att jag hade dem i kruka och planeterade ner dem för sent på hösten + att vi har massor av boklöv så lägger sig som en fuktig och kletig massa - jag var för lat tyvärr med att ta bort dem i lagom mängd. Jag funderar på godisskålar och fiberduk över alltihop så att jag kan kasta av boköven då och då ....
hmmm...

Annars får jag väl bara beta i mig alltihop- det går åt rätt mycket i matlagningen smile.gif

s
Alexander-VG-zon3
CITAT (soulfire @ 10-05-2007, 22:27) *
flaxss- jag håller med din om rosmarinen i italien har vi en planta som är 3 meter och är 50 år gammal. så fiiiin! full med blommor på våren och surranden vin wub.gif
du som verkar intresserad av medelhavsväxter - på min familjs terass växer (förutom rosmarin, citron, vin, persika och oleander)
- blyblommor och judasträd.
de verkar inte vara så vanliga här. Men underbart fina och rätt vanliga i italien...

.. tillbaka till bista sveariket...
Vi har sandigt och rätt väldränerat, men problemet var kanke att jag hade dem i kruka och planeterade ner dem för sent på hösten + att vi har massor av boklöv så lägger sig som en fuktig och kletig massa - jag var för lat tyvärr med att ta bort dem i lagom mängd. Jag funderar på godisskålar och fiberduk över alltihop så att jag kan kasta av boköven då och då ....
hmmm...

Annars får jag väl bara beta i mig alltihop- det går åt rätt mycket i matlagningen smile.gif

s

ska du ha rosmarin i Sverige så är april då man ska plantera dom i marken ( i april är solen inte så stark och lite frost så den blir härdad och kan börja växa direkt när det blir varmt ) är det dock snö än så får man ju vänta men hos mig brukar det oftast inte va snö här i mitten slutet av april . och då inför vintern har dom rotat sig väl . har man tur så har rötterna sökt sig ner till den frostfria zonen . men prova att plantera en nu och sen så virar du in plantan efter -5c i skydd ( fiberduk eller grönvinterväv ) sen över det ett luftigt regnskydd typ 2tegelstenar i varje hörna och över det plast taks bit eller annat ev godisburk och skydd .

skulle flytta mina frilands planterade rosmarin nu i april å den hade ett jätte jätte jätte stort rotsystem
Nina H i NÖ Skåne
Vi gjorde vårt första kryddland genom att helt enkelt lyfta några av plattorna på altanen, lägga dit lite ny jord (som vi aldrig senare behövt förnya! Det växer ändå där så det knakar!) & sen dela in fältet i ett rutmönster med hjälp av "överblivna" murstenar. Men... Det kryddlandet "växtes ur" redan första säsongen! smile.gif Vi har det kvar- se bild. Men vi anla ytterligare kryddland i en del av trädgårdslandet. Och vi har också kryddor i många av våra andra rabatter trädgården runt! Här några bilder- 1. Ursprungliga kryddlandet, 2. Nya kryddlandet- i landets bakre del och 3. Exempel på kryddväxter i rabatter:

[attachment=2352:11krydd050527.jpg][attachment=2353:12an060627.jpg][attachment=2
354:kryddorgarageuppf.jpg]

Läs gärna mer om våra kryddväxtr på våra hemsidor: http://user.tninet.se/~hqb872q/familjesidor/
Suz
En gammal tråd som jag blandar mig i och gärna vill lyfta.
Ser att det är mestadels sten som omgärdar kryddgårdarna.
Ingen som har något annat runt?

Har en egen täppa som nu måste utökas och är sugen på tips!
Ni som har kort lägg gärna ut dem smile.gif
pleximaster
Här är vår kryddträdgård som jag anlade föra året. Då såg det ut så här...

PICT0076.jpg

Blivande kryddlandet.jpg

Från i år:

IMG_5539.JPG

IMG_5541.JPG

mvh plexi
Grå
CITAT (pleximaster @ 02-07-2008, 08:28) *
Här är vår kryddträdgård som jag anlade föra året. Då såg det ut så här...

Gode tid vad läckert..! Sten och örter går grymt bra ihop.
Själv är jag lat (jag föredrar att kalla det "trött efter grävande") så jag använder trädstockar och gammalt timmer som jag hittar i lumphögar...

[attachment=20522:Solhjulet_080702.JPG] [attachment=20523:Såpnejli...p_080702.JPG]

[attachment=20524:Lavendel...d_080628.JPG] [attachment=20525:Lavendel_080702.JPG]
Grå
Ja just det... det glömde jag. Man kan göra mycket trevligt med gammalt tegel som man hittar också... I den ena bänken har jag Timjan, i den andra växer det Gurkört. Det har kommit upp ordentligt nu, jämfört med när bilden togs...

[attachment=20526:Timjan_080620.JPG] [attachment=20527:Fågelbad...d_vatten.JPG]
Grå
En bild på den senast nygrävda rabatten (blev färdig igårkväll). I den ska jag ha de vanliga svenska vildväxande örterna Johannesört, Kamomill, Rölleka, Daggkåpa och Gåsört.
Växterna på bilden har jag grävt upp ur bråten utanför Henriks ladugårdsvägg, men de kommer nog inte att klara sig. Jag har beställt frö från Impecta som jag ska så vid något lämpligt tillfälle. När vet jag inte än.

[attachment=20584:Svealandet_080703.JPG]
Fenja
Jag gillar dina rabatter Grå! Jag ska nog stjäla idén med virke runt, det ser himla trevligt ut. Jag har gott in pepparmynta, grekisk oregano, libsticka, gräslök, variegerad äppelmynta, citronmeliss och säkert något mer jag glömmer bort nu... om du är intresserad?
Mvh
Fenja
Grå
CITAT (Fenja @ 04-07-2008, 12:44) *
Jag gillar dina rabatter Grå! Jag ska nog stjäla idén med virke runt, det ser himla trevligt ut. Jag har gott in pepparmynta, grekisk oregano, libsticka, gräslök, variegerad äppelmynta, citronmeliss och säkert något mer jag glömmer bort nu... om du är intresserad?
Mvh
Fenja

Alltid intresserad!
Ska vi ta en dejt du och jag? flirting.gif

Den grekiska oreganon, libbsticka och äppelmyntan hade jag planerat att köpa fröer till nästa år.
Rångedala plantskola ska ha inspirationskväll den 20 Augusti (tror jag det var). Vi funderar på att gå på den och om du ska det också så kan vi ju ses där och mysa lite? biggrin.gif
Susanna
Grå, passa på att ta med några valpar när Fenja inte ser!!!!
Grå
CITAT (Susanna @ 04-07-2008, 20:46) *

Tack för påminnelsen! tummenupp.gif biggrin.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Susanna @ 04-07-2008, 20:46) *

Även om det är en ämnesflykt undrar jag om Fenja "går på den" men man kan ju alltid testa kompiskram.gif
Grå
CITAT (ingrid fuxwall @ 04-07-2008, 21:51) *
Även om det är en ämnesflykt undrar jag om Fenja "går på den" men man kan ju alltid testa kompiskram.gif

Jag får väl distrahera henne på något sätt... det finns mycket att titta på på Rångedala plantskola...

Jag återkopplar till örtagårdsämnet med en nytagen bild på Moder Svea! Lite mer växter, lite piggare. Nysörten får vara stand-in för kamomill som inte kommer att finnas på plats förrän nästa år. Jag är smått förtjust i nysört, tycker det är en riktigt vacker liten växt...

[attachment=20709:Svealandet_080705.JPG]
Grå
... och så här ser den ut ovanifrån smile.gif Har ju förärats med ett flygfotot från den ladugårdsgavelhängande fästmannen här också.

Mycket kvar att gräva upp ännu och mycket plats för många trevliga, vackra, väldoftande örter och medecinalväxter.

[attachment=21393:Örtagård...vanifrån.JPG]
anne-li i olofstorp
Elände! Elände! Ni har drabbat mig med inspiration, tyvärr inte ork!!!!! fear.gif
Nu har planerna växt sig starka,,,,,,
Kanske dyker jag upp på Rångedala
Har inte varit där sedan november förra året .... -cry-.gif
Grå
Det vore väl skoj! tummenupp.gif

(Man får köpa biljetter som kostar 50 spänn styck, men jag tror att man kan köpa dem på plats den 20:e om de inte är slutsålda. "Mat ingår" står det, så jag antar att det är lite fika eller nå't. Jag ser fram emot att få låta dem inspirera mig. Att gå där på dagen och botanisera är inspiration nog för mig! biggrin.gif)
Platinum
Och här är mitt lilla örtland (a´ 1 kvm) som precis fått ett ansiktslyft för att smälta ihop med växthuset som håller på att byggas. För tillfället bebos mittt örtland av gräslök, kinesisk gräslök, citronmeliss och ynkligt liten persilja...såsmåning om ska där planteras fler perenna örtkryddor.

noora
CITAT (Platinum @ 20-07-2008, 17:28) *
Och här är mitt lilla örtland (a´ 1 kvm)

Fint! Hoppas du har sett ut platser för fler kvadratmeter, för om du klämmer in ett par perenna kryddväxter till där kommer det att vara fullt smile.gif

Platinum
CITAT (noora @ 21-07-2008, 13:02) *
Fint! Hoppas du har sett ut platser för fler kvadratmeter, för om du klämmer in ett par perenna kryddväxter till där kommer det att vara fullt smile.gif

Hehe, det har du alldeles rätt i men ännu så länge räcker det till flirting.gif
annika_h
Vilka fina bilder!
Bifogar bild från min låda från ifjol, har tyvärr inte tagit ngn bild iår,men det växer lika bra!
örtlådan.JPG

mynta.jpg

Felicia M
Hej!

Vilken bra tråd! Tack för inspirationen, vilka fina bilder!

Det behövdes. För igår inhandlades massor av kryddväxter på rea så nu skall här anläggas kryddtäppa. Kanske inte jättesmart att köpa växter innan jag har någonstans att sätta dem, jag vet... men jag kunde helt enkelt inte låta bli!
Platinum
Nu för tiden ser det lilla örtlandet vid växthuset ut så här och bebos av fler perenna kryddörter än tidigare, totalt rör det sig om 11 olika som samsas på kvadraten.

I dagarna har även anlagts ytterligare en rabatt för ätbara perenner och här är det libbsticka, pepparrot och luftlök som huserar ackompanjerade av revsugor.
ingrids
Smart kvadrat!
skogstroll
min har liksom inte kommit upp sad.gif bara rabarber och gräslök, vet inte om resten dött i vinter. Hade flera olika sorters myntor som inte velat komma upp. Har haft gräsligt mycket rådjur också, det kanske är de som glufsat i sig dem..... -cry-.gif nu får jag hitta på nåt nytt
ingrids
Skogstroll, jag skulle inte helt misströsta på myntorna. Tömde en kruka för två år sedan som jag var helt säker på inte hade en enda levand mynta kvar i sig men den visade sig ha flera djupt liggande spirande jordstammar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon