Full version: Morötter och potatis
lalli
Hej alla glada entusiaster!! Snacka att man blir sugen på sätta igång när man läser om alla smarta tips som dyker upp här.

Jag är pitebo´som flyttat till varmare breddgrader (stockholm), snacka om skillnad på vad man kan odla och all grönska mm. Det ska bli så spännande att få sätta igång. Hur som helst så är jag ny som fröodlare. Nu har jag köpt 4 pallkragar (2 på höjden).

Jag funderar om det funkar att sätta potatis och morötter i samma krage??

Det kommer garanterat snart mer frågor härifrån...huvudet mitt snurrar av allt jag borde tänka på confused.gif Men hä´årn´sä´!!

Ha en fortsatt trevlig påsk eller en bra arbetsvecka.

// Anna
Pirum
Ja, det funkar, men morötterna ska sättas i ganska djup jord (men inte så djupt), medan potatisen lämpligen kupas upp efter hand. Så ska du sätta dem samtidigt får jorden se ut som en skidbacke, hög i ena änden, låg i andra smile.gif

Jag satte potatis i pallkrage förra året, tillsammans med just morötter. Potatis breder ju ut sig mer än man tror, jag satte 2 potatisar i pallkragen och hade plats för, tja, 5 rader morötter kanske.
I en annan pallkrage satte jag 8 potatisar (men inga morötter alltså), och det funkade ok.

Ska du sätta morötter och potatis i samma pallkrage skulle jag nog rekommendera att de åtskils av en barriär av något slag. En skiva plexiglas kanske, jag vet inte.

Fast annars hade jag nog satt potatisen i en pallkrage, och morötter samt kanske rädisor, dill, persilja, i den andra. (Två kragar på höjden i båda fallen). Det blir då enklare att täcka morötterna med fiberduk också, exempelvis.
lalli
TAck för tipset! Då kanske jag gör så att potatisarna får en egen låda. Kruxet är att då ska morötterna, broccolin, sockerärtorna och rädisorna rymmas i en och samma!!! Men det får välbli lite av varje sort helt enkelt...//Anna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon