Vesna
Hej,

Jag har några änglasticklingar som de första 4 veckorna växte så det knakade. Nu verkar de ha stannat av och har sett likandna ut i ungefär 2 veckor. De står i 10 cm krukor och är ca 20 cm höga? Borde jag plantera om i större krukor? Borde de kanske ha mer näring? Jag vattnar ju dem med samma dos näring som pelargoner fuchsia etc. Med halva rekomenderade dosen altså. Jag kanske borde höja dosen för de andra växterna oxå?

Så har de bara en viloperiod eller behöver här göras något åt det?! smile.gif Såg jättestora fina änglaplantor på Plantagen förra veckan. Ångrar nästan att köpte sticklingar trots att det blir billigare. Just nu känns det som att OM jag har tur, ser mina plator ut så till sensommaren sad.gif

Nåja, råd?
Lena i Torslanda
Änglatrumpeter är är näringskrävande, du kan utan problem dubbla mängden som de får nu. Ge dem större krukor också. De kommer att behöva rejäla doningar med tiden.
Fenja
Plantera dem direkt i kogödsel från påse och i stora krukor så kommer de! 3-4 veckor efter omplantering börjar du gödsla i vid varje vattning.
Mvh
Fenja
Vesna
Ska jag plantera dem i REN kogödsel? Jag har någon säck kvar sedan i höstas ute i förrådet. Altså inte blanda med plantjord etc?
Lady Hamilton
Precis Vesna tummenupp.gif Plantera din Änglar DIREKT i gödslet De kan INTE få för mycket näring kompiskram.gif
Osen`
Vad blir det för storlek? Räcker det med 50-literskruka?
Fenja
Om man har en liten stickling som Vesna är det bättre att sätta den i större krukor allt eftersom, risken är att det blir alldeles för blött i en stor kruka så att sticklingen ruttnar. Börja med 1-2 liters kruka.
Mina stora trumpeter har jag i 70 liters krukor, men de är då närmare två meter höga och många år gamla.
Vesna
Hej Fenja,

En följdfråga på detta då smile.gif Hur bär du dig åt för att kånka in och ut dessa 70 liters krukor på hösten/våren? Eller övervintrar du dem i mindre krukor och sedan sätter dem i stora krukor över sommaren? Hur bär man sig altså åt, rent praktiskt, med dessa "jättar" när de väl växt till sig. Syfta som sagt på övervintring etc.

// Vesna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon