Nisse1337
10-04-2007, 10:53
Jag har 7 små 4 veckors gamla broccoliplantor och de är rätt klena och vid vattningen lägger de sig och bryts lätt. Hur ska de skötas?
Har de fått flera blad än de två första hjärtbladen? I så fall ska du skola om dem en och en. 3-4 veckor efter omskolningen så börjar du ge dem gödsel i vattnet. Plantera sedan ut när risken för nattfrost är över. Tänk på att de tar mycket näring och ska ha stort mellanrum mellan sig, 60 cm vill jag minnas. Ha gärna fiberduk över som skydd mot kålmask.
Du kan vattna underifrån om de viker sig av vatten i krukan.
Mvh
Fenja
Nisse1337
10-04-2007, 12:37
Jag har fyllt det gamla miniväxthuset med lecakulor i bottnen och resten gjord. icgen plast över.
Åsa, mälardalen zon 2
10-04-2007, 17:17
Låter som om de har fått på tok för lite ljus och för mycket värme ifall de är så klena att de lägger sig ner, de borde vara kompakta och knubbiga plantor ifall de är 4 veckor.
Jag skulle föreslå en ny sådd med mera ljus och lite svalare miljö efter uppkomst. Och du bör vänta med den sådden ca 4-5v innan utplantering är lagom tid att förkultivera broccoli det blir inte bra plantor eller någon bättre skörd ifall man börjar för tidigt. Så i början av maj är en mera lämplig tid att börja med broccolisådd.
Vill du ändå fortsätta odla på de klena plantorna så ska du ställa dem svalt runt +15-17C med extra belysning (ex. ett lysrör ca 1dm ovanför plantorna som ska vara tänt ca 16 timmar per dygn). Det kan dock hända att plantorna är i så dålig kvalité p.g.a ljusbrist att de inte kommer att bli så bra.
Nisse1337
11-04-2007, 07:14
menar du att jag ska ge upp? blir inte de nya lite sena?
Åsa, mälardalen zon 2
11-04-2007, 17:22
Nej de nya blir inte sena med tanke på att du nog inte kan plantera ut plantorna förren i slutet av maj-början av juni (något senare ifall du bor i norra sverige) och man bör börja förkultivera broccoli ca 1 månad innan man planterar ut. Det får inte bli alltför kallt efter utplanteringen.
(plantor man sått för tidigt och blir gängliga blir ofta mer mottagliga för sjukdomar + skadedjur samt de brukar stanna i växten efter utplantering så det lönar sig ofta inte att så för tidigt ifall man inte har rätt klimat att ställa dem i efter uppkomsten)
Du kan ju spara några av de plantor du redan sått och jämföra de gamla plantorna med de nya medans de växer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.