Full version: Guldvatten
ohlson
Har läst om att guldvatten är bra för blommor och planteringar. Och att man kan ta blanda detta med 10 delar vatten.
Hur har ni löst själva framtagningen av guldvatten? Potta eller?
Har övertygat minsta sonen att han kan få en liten peng om han kissar ute och kan pricka in min blomkanna... giggle.gif
Den älsta sonen skakade på huvudet och tycker jag är tokig.. whistling.gif
rosita
Jag använder potta! Det är absolut det enklaste sättet för mig i alla fall. Jag tömmer pottan i vattenkannan och sen fyller jag på med 9 delar vatten. Det är både bra och gratis gödningsmedel, dessutom ekologiskt! giggle.gif
Susanna
Pet-flaskor funkar bra för män whistling.gif
ohlson
Själv äter jag medicin för min onda nacke och vet inte om blommor och trädgård skulle tycka om mitt "guldvatten" som är full av medicinrester.
Det blir sönerna och maken som får fylla PET-flaskorna. rolleyes.gif
Gåsis
Nämen kära nån, lura inte era män att kissa i pet-flaskor. Förra året fick vi operara bort två....ska dom prova ska dom pricka bra och det är allvar. Potta givetvis, eller liten mugg en enda gång per dag går bra det med.

/Åsa
Gurkan
CITAT (Gåsis @ 11-04-2007, 21:43) *
Nämen kära nån, lura inte era män att kissa i pet-flaskor. Förra året fick vi operara bort två....ska dom prova ska dom pricka bra och det är allvar. Potta givetvis, eller liten mugg en enda gång per dag går bra det med.

/Åsa

Operera bort vad ?!?! fear.gif

Och vadför just en liten mugg och bara en gång per dag ?

Annars är direkt i vattenkannan ett hett tips ... slipper lite av "logistiken" också.

And for the Ladies ... en hink ... min sambo är dock skeptisk ... blink.gif

Åsa, mälardalen zon 2
När man är hos läkaren ska man ju träffa en liten plastmugg den funkar också ifall man ska samla upp guldvatten till blommorna + sånt som gamla cremé fracheburkar funkar de med.
ohlson
Jag tror inte att det behövs nån operation om lille sonen kissar i flaskan. Men maken får pricka in vattkannan så det inte blir några operationer.... flirting.gif
noora
Hink med lock. Jag samlar inte guldvatten själv, men mamma brukar göra det med hjälp av en hink med lock. Jag tror att hon späder ut med vatten i hinken så att det luktar mindre.
Pjater
Guldvattnet håller väl bara några dagar har jag för mej, så spara inte på det smile.gif
ewa zon 3
CITAT (Gåsis @ 11-04-2007, 21:43) *
Nämen kära nån, lura inte era män att kissa i pet-flaskor. Förra året fick vi operara bort två....ska dom prova ska dom pricka bra och det är allvar.

Vet inte om jag ska skratta el gråta rotfl.gif -cry-.gif

Men en sån här "pimpinett-potta" el vad den heter. Tror den är lite mindre och långsmal med lock.
En sån kanske man kan ha i badrummet?

/Ewa
Margith
Själv har jag aldrig provat guldvatten, men jag vet att min mor har en potta i badrummet i stugan. Den heter nåt i stil med pimpinette, finns på Apoteket. Den har fåttt pris för Utmärkt Svensk Form (eller nåt sånt). Den är tillräckligt diskret för att kunna användas på morgonen, ta med ut och tömmas direkt i vattenkannan, även om du bor i radhus whistling.gif

Till småkillar som är snälla och kissar där mamma ber dem kissa, skulle jag tveklöst ställa ut en skurhink wub.gif

sqrulan
smiley_small_hug.gif

Kan det skada om man äter medicin?
Vissa mediciner är väl ifrån naturen!

Om människor klarar medicinering
bör väl även växter göra det!!! whistling.gif
ohlson
Det blir väl jag och sonen som ska göra guldvatten. Han är lovad en liten peng, det blir dyrare att köpa gödsel... giggle.gif
katah
Jag kunde inte låta bli frågan : Hur löser ni detta?

yahoo.gif

Svärmor har alltid använd guldvatten och barnen har fått pinka på buskarna / på pottan där alla somrar.

När jag startade guldvattenproduktionen här hemma i går, ställde jag bara 10 literskannan på toalocket och talade om att det gäller att pinka på den , själv har jag en mugg som jag tömmer till hinken.
Alla 3 pojkar + min man gör detta utan att blinka ! smile.gif De fattar att frugan/mamma är tokig så det är ingen idé att protestera.

Det enda problemet här är att jag ska hinna ha koll på kannan så att det samlas bara 1 liter kiss och att jag hinner fylla på med vatten och hälla ut innan det kommer mer.

Jag var ute med den första satsen kl. 7 på morgonen och nu talade någon om att det finns över en liter piss på kannan, så jag får väl gå och fylla på vatten igen. Den tredje satsen idag wink.gif
Jag täcker med gräset också , så minsan ska det växa här i år så att det knakar !!!
rosita
Ja, det är utmärkt gödning! Jag har också fullt upp, flirting.gif men har hittills inte fått maken att hjälpa till thumbdown.gif . Jag kissar i en potta som jag sedan tömmer i vattenkannan, så måste jag inte vattna genast. Men eftersom jag är ensam om att fixa guldvatten, så vill jag helst inte lämna hemmet längre tid än att jag hinner hem för att kissa, för det känns som att jag slösar bort guldet annars! giggle.gif
Eva i Västerås
Ni är underbara allihop!!!
Vilka entusiaster. smiley_small_hug.gif

Ni som får för mycket, häll resten över komposten. Det är suveränt.

Akvarievatten funkar på samma sätt, och har den fördelen att man kan ha det på krukväxterna inne också.
Cassandra
Äter ni mediciner (t ex p-piller) skulle jag avråda från att använda det.

All urin på kolonin återvinns. smile.gif
olgak
Pipinette dampotta finns för 169 kr på apoteket. Pipinette. Finns även i rött wink.gif .
katah
vilka mediciner avråds då ?

P-piller använder jag inte, men sängvätare i familjen medicineras ju regelbundet . Påverkar astma/allergimediciner ?
Svante, zon 1
CITAT (Cassandra @ 05-06-2007, 11:41) *
Äter ni mediciner (t ex p-piller) skulle jag avråda från att använda det.

All urin på kolonin återvinns. smile.gif

Varför i all världen skulle urin från en kvinna som äter p-piller vara skadligt för växter???
Cassandra
CITAT (Svante, zon 1 @ 06-06-2007, 11:28) *
Varför i all världen skulle urin från en kvinna som äter p-piller vara skadligt för växter???

Det är skadligt för djur (fiskar) så varför inte för växter, dessutom i koncentrerad mämgd jämfört med p-illren i reningsverken? En del fiskar uppvisar missbildningar har forskning visat. Bl a gör hormonursöndringen från kvinnornas urin firrarna tvåkönade.

Läs mer

http://www.havet.nu/dokument/HU20053.pdf

http://www.miljoportalen.se/vatten/vattenf...honor-med-penis
Svante, zon 1
CITAT (Cassandra @ 06-06-2007, 12:00) *
Det är skadligt för djur (fiskar) så varför inte för växter

Därför att fiskar är djur, precis som vi människor. Likehten mellan en människa och en mört är stor om man jämför oss med växter. Dessutom har man vad jag vet aldrig sett att växter påverkas av läkemedelsrester från reningsverk, vilket också tyder på att risken är liten.
kollba
Är det nån som vet näringsinnehållet ?
Om man använder annan gödsel så kan det ju bli för mycket...
rosita
Näringsämnena i humanurin varierar med kosten. Vad jag har förstått så består det mest av kväve, men även fosfor, natrium och kalium, dock endast lite magnesium. rolleyes.gif
katah
Hur ofta kan/ ska man guldvattna samma växt ?
Jag får rätt mycket guldvatten (30-40 liter färdigt /dag) och visst än så länge är det ingen fara att jag behöver gå och vattna på samma ställe igen, och om jag guldvattnar även häckar så tar det säkert 2-3 veckor innan jag behöver börja om.
men om jag håller mig till köksväxterna och växthuset + bärbuskar så skulle min runda ta en vecka .
Kan det vara lagom ?

Jag täcker med klippt gräs också , och börjar undra smått om det är så att allt lever bara på kväve ??
Måste jag så småningom gödsla med något annat också, jag köpte hönsgödsel om väntar på regnet nu, men är det verkligen nödvändigt eller bara min känsla att det behövs... skörden är bra .

jag guldvattnar/ grästecker inte jordgubbarna innan bärtiden är över, finns det några andra växter som inte ska guldvattnas alls eller bara efter en viss tid ?
Storåtjejen
Sköljmedelsflaska går också bra. Den har större öppning än PETflaskorna. Min man använder en sådan för att slippa gå ner till nedervåningen mitt i natten flirting.gif
rosita
katah: det är nog lagom med guldvatten 1 gång i veckan. Balgväxter behöver inte gödslas, eftersom de själv binder kväve.
tina1704
När jag besökte en koloniträdgård i L-a och såg blomsterprakten och fick reda på vad hon vattnade med så beslöt jag mig för att nu skulle inga dyrbara droppar spolas ut på toan..Jag har en lite spann jag använder och går sedan o tömmer det i en vattenkanna därute. När jag diskar ur den så blir ju ''guldvattnet samtidigt utspätt X 9. På kvällen är kannan full och då är det bara att gå runt och vattna på strategiska platser .Gissa om det växer? Har 2 m höga Dahlior bl.a. och så blomrika ,så varför gå och köpa gödningspreparat när man får detta gratis samtidigt som man sparar toa vatten.
Bessie
Tydligen är det inte bra att ge spenat för mycket kväve heller, det lagras som nitriter i bladen som blir skadliga för hälsan. Så spenatplantorna kanske man också hoppar över.
pusillus
jag guldvattnar/ grästecker inte jordgubbarna innan bärtiden är över, finns det några andra växter som inte ska guldvattnas alls eller bara efter en viss tid ?
[/quote]

Kath;
Ska gubbarnainte ha kväve innan/under de har bär? Jag som grästäckte dem för tre veckor sedan, ups crying.gif
varför blir mina citat så konstiga? hur får man rutan runt?
rosita
CITAT (pusillus @ 28-06-2007, 12:24) *
Kath;
Ska gubbarnainte ha kväve innan/under de har bär? Jag som grästäckte dem för tre veckor sedan, ups crying.gif
varför blir mina citat så konstiga? hur får man rutan runt?

Om man ger kväve växer bladmassan på bekostnad av bären. Det är bättre att gödsla innan blomningen. Och kanske efter avslutad skörd.
Kakaduan
Långt innan jag visste vad guldvatten var upptäckte jag hur effektivt det var. Jag renoverade mitt badrum och gick på toaletten genom att huka över en mjölkkartong (fy, vad man stått ut med genom åren). Den fyllde jag med vatten och kastade utanför entrén på gräset. Gräset var fantastiskt just där och jag insåg varför när jag tänkte efter. Fast jag skulle nog behöva dricka mer för att vattna hela tomten giggle.gif

Kakaduan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon