Margith
Jag förmodar att det är möss g.gif
Det är bara runda hål kvar rtfm.gif
Gillar möss krokusar? Eller finns det andra vilda djur som är mer troliga?
Om det nu är möss, finns det risk att de små rackarna kommer att förflytta sig till rabatten bredvid och käka upp tulpanerna, nu när krokusarna är slut? -cry-.gif

Betty
Hos mig är det rådjuren som är värst på krokusarna och tulpanerna. Haren säger inte heller nej tack till ett mål krokus... Jag sprayar tabascovatten på tulpanerna när de börjar visa sig ovan jord, funkade bra förra våren.
Margith
Jag tror inte på hare, isf borde jag ha sett spår av dem i snön i vintras.
Rådjur har iofs gubben min sett här i närheten för 4 år sedan... men käkar de upp lökväxter med lök och allt? Jag hade fått för mig att de bara knipsade av det gröna? g.gif
Jag provar att lägga in en bild av hur det ser ut, inte för att jag vet om det hjälper men....

För säkerhets skull: hur ska jag blanda tabasco-vattnet? Jag är lite rädd om mina tulpaner.... och de har tittat upp.
Gossen Ruda
Sork älskar crocus och gör såna hål för att komma åt lökarna.
Betty
Ser onekligen ut som att sorken varit framme... sad.gif Sork kan vara besvärligt att bli av med, Kerstin tipsade i en annan tråd att man kan köpa några billiga små batteridrivna väckarklockor som man ställer på ringning på olika tider, lägger i plastpåsar och skickar in den en bit i sorkgångarna. Sorkarna gillar inte oljudet när det ringer jämnt och ständigt i deras gångar... har du tur så flyttar de..

Tabascovattnet gör jag så här: Jag häller en skvätt, ca ett par msk tabasco i en blomspruta/sprayflaska och fyller upp med vatten. Upprepar besprutningen allt eftersom tulpanerna växer och om det har regnat. Varken bladen eller blommorna tar nån skada av besprutningen, de blir bara alltför starka i smaken för de där finsmakade marodörerna. naughty.gif
Margith
Jag vet inte, kanske min bild lurar er? (hoppas, hoppas!)
De största hålen är max 2 cm i diameter. Gör sork så små hål? Nog för att jag vet att 5 mm är fullt tillräckligt för en mus men...
Jag VILL inte ha sorkar i min trädgård rtfm.gif -cry-.gif

Tack Betty, bara det slutar snöa ska jag ge mina tulpaner lite tabasco-vatten, bara utifallatt....
Gossen Ruda
En normal storlek för sork. Dom skall ju bara ner med huvudet så dom kommer åt godsakerna. Det finns små sorkar som är under 10 cm långa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon