Full version: Jord till pelagoner?
Ramoth
r i "pelagonpysslartagen" och tnke vara riktigt snll mot mina plantor, som verlevt vintern i mitt kalla frd, och kpa pelagonjord till dem.
69:- fr 18 liter crazy.gif p "min" vanliga plantskola och 34:- fr 20 liter p Blomsterlandet.
Vad r det fr speciellt med pelagonjorden ?
Om man nu vljer att anvnda vanlig blomjord - kan man gra den mer "pelagonvnlig"???
Margith
Jag kan egentligen inte hjlpa dig, jag kan bara dela med mig av min erfarenhet shy.gif

Fr nt r sen, bestmde jag mig fr att ge mina pelargoner det "bsta" jag kunde hitta och kpte svindyr speciell Pelargon-jord.
Jorden bestod av 99% torv.
Varfr torv skulle vara speciellt lmpligt fr pelargoner har jag ingen aning om. Jag tycker att det blir bara nt torrt, hrt som kramar livet ur rtterna.

Behver jag sga att det ret planterade jag om alla mina pelargoner 2 gnger?

Efter det lgger jag pengarna i en lite dyrare vanlig blomjord.
Betty
Pelargonjord innehller lngtidsverkande gdning har jag hrt. Men snt kan man ju tillstta sjlv i vanlig blomjord om man vill. Jag vidhller envist att pelargonjord bara r nnu ett stt att dra ngra extra kronor ur oskra kunders plnbcker. Satsa hellre p bra blomjord som du antingen kan preparera med lngtidsverkande gdningskulor eller gdselvattna regelbundet under vxtssongen som vanligt. tummenupp.gif
aldo
Jag kper Emmaljunga Exclusiv och den r toppen fr mina pelargoner blomma.gif
Stortjejen
Och jag anvnder Weibulls Proffs Blomjord med sm lecakulor i och blandar den med "koskit" i pse. Funkar vldigt bra fr mig... eller kanske snarare fr blommorna cool.gif
Fenja
Jag mste erknna att jag planterar mina pellisar i billigast mjliga 5 fr 100 kr jord. Sedan gder jag hela tillvxtssongen med flytande bl korn. Jag r njd med hur de vxer och frodas.
Mvh
Fenja
Ramoth
Nr jag sammanfattar det ni alla ser ut att ha gemensamt s tycks det som om det viktigaste r att pelagoner fr ordentligt med nring.
Stmmer det?
Kan det bli frmycket?

Lste ocks p en pse pelagonjord att grov struktur skulle vara bra.
Frsljningsknep eller verklighetsbaserat?
Om man skulle gra den vanliga blomjorden lite grvre - vad kunde i s fall vara lmpligt att anvnda tror ni?

..........................
tror jag hller p att utvecklas till ett graft fall av inspirationsfnatt .......... yahoo.gif crazy.gif
DET R ERT FEL bravo.gif rose.gif
..........................

Fenja
Grov jord vet jag inte... den jag planterar i innehller mycket torv och hller fuktigheten bra. Ja, du kan vergda dem, d blir det bara bladtillvxt och inga eller f blommor, srskilt rosenknopparna kan vara knsliga fr det r min erfarenhet.
Mvh
Fenja
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon