Full version: Jord till pelagoner?
Ramoth
Är i "pelagonpysslartagen" och tänke vara riktigt snäll mot mina plantor, som överlevt vintern i mitt kalla föråd, och köpa pelagonjord till dem.
69:- för 18 liter crazy.gif på "min" vanliga plantskola och 34:- för 20 liter på Blomsterlandet.
Vad är det för speciellt med pelagonjorden ?
Om man nu väljer att använda vanlig blomjord - kan man göra den mer "pelagonvänlig"???
Margith
Jag kan egentligen inte hjälpa dig, jag kan bara dela med mig av min erfarenhet shy.gif

För nåt år sen, bestämde jag mig för att ge mina pelargoner det "bästa" jag kunde hitta och köpte svindyr speciell Pelargon-jord.
Jorden bestod av 99% torv.
Varför torv skulle vara speciellt lämpligt för pelargoner har jag ingen aning om. Jag tycker att det blir bara nåt torrt, hårt som kramar livet ur rötterna.

Behöver jag säga att det året planterade jag om alla mina pelargoner 2 gånger?

Efter det lägger jag pengarna i en lite dyrare vanlig blomjord.
Betty
Pelargonjord innehåller långtidsverkande gödning har jag hört. Men sånt kan man ju tillsätta själv i vanlig blomjord om man vill. Jag vidhåller envist att pelargonjord bara är ännu ett sätt att dra några extra kronor ur osäkra kunders plånböcker. Satsa hellre på bra blomjord som du antingen kan preparera med långtidsverkande gödningskulor eller gödselvattna regelbundet under växtsäsongen som vanligt. tummenupp.gif
aldo
Jag köper Emmaljunga Exclusiv och den är toppen för mina pelargoner blomma.gif
Storåtjejen
Och jag använder Weibulls Proffs Blomjord med små lecakulor i och blandar den med "koskit" i påse. Funkar väldigt bra för mig... eller kanske snarare för blommorna cool.gif
Fenja
Jag måste erkänna att jag planterar mina pellisar i billigast möjliga 5 för 100 kr jord. Sedan göder jag hela tillväxtsäsongen med flytande blå korn. Jag är nöjd med hur de växer och frodas.
Mvh
Fenja
Ramoth
När jag sammanfattar det ni alla ser ut att ha gemensamt så tycks det som om det viktigaste är att pelagoner får ordentligt med näring.
Stämmer det?
Kan det bli förmycket?

Läste också på en påse pelagonjord att grov struktur skulle vara bra.
Försäljningsknep eller verklighetsbaserat?
Om man skulle göra den vanliga blomjorden lite grövre - vad kunde i så fall vara lämpligt att använda tror ni?

..........................
tror jag håller på att utvecklas till ett graft fall av inspirationsfnatt .......... yahoo.gif crazy.gif
DET ÄR ERT FEL bravo.gif rose.gif
..........................

Fenja
Grov jord vet jag inte... den jag planterar i innehåller mycket torv och håller fuktigheten bra. Ja, du kan övergöda dem, då blir det bara bladtillväxt och inga eller få blommor, särskilt rosenknopparna kan vara känsliga för det är min erfarenhet.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon