Är det någon som har testat att odla flerårig broccoli? Den ger många små broccolibuketter och kan skördas tidigt på våren om man klarat den över vintern. Jag har köpt frön till två olika sorter från T&M, en violett (purpel sprouting) och en grön. Enligt en beskrivning klarar de upp till -10 grader men frågan är väl hur mycket ljus de kräver under vintern.
Jonas70
11-04-2007, 09:50
Jag har aldrig hört talas om flerårig broccoli tidigare. Låter spännande! Du får återkomma med odlingsresultat.
Eva 33c
11-04-2007, 09:55
Jag hitade lite om den på nätet, men inga svenska erfarenheter. Låter, som Jonas sa, mycket spännande. Du får bli vår testpilot!
Vilken zon odlar du i?
Jag bor i zon fyra och min perenna broccoli gav skörd långt in på hösten. Sedan kom det snö, regn och snö om vartannat men plantorna såg fräscha ut. Några dagar efter jul så hade plötsligt rådjuren länsat landet på allt ätbart så av plantorna finns bara stjälkarna kvar. Nu återstår att se om det finns något liv i dessa till våren.
Intressant med en flerårig variant!
Det ska jag kika vidare på
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.