Full version: Läbbiga larver
malinkamalej
Mina stackars vinbär...

Först planterade jag dem i alldeles för mager jord, och det tog nästan två säsonger innnan jag förstod det. Så har rådjur och harar gått hårt åt de ynkliga pinnarna under vintrarna. Och häromdagen upptäckte jag ett elakt angrepp av vinbärsbladlus på en av dem (räknade jag ut efter att ha surfat runt här och letat gamla inlägg, tack för hjälpen!).

Och så idag, när jag gick ut med såpsprutan för att jaga löss, upptäckte jag att något annat anfallit busken bredvid. Feta larver, grönvita med brunsvart huvud, dryga centimetern långa, som rullar ihop bladen och spinner in bärkarten i nån kletig väv -- och verkar äta upp bären också, de skrupnar ihop och vissnar. Blä! sad.gif

Vad är det? Vad ska jag göra? (nu har jag sprutat på massor av såpvatten, och plockat bort allt som såg angripet ut)

Malin
Åsa, mälardalen zon 2
Krusbärsmott!! Går både på krusbär och vinbär. Plocka bort angripna kart och bärklasar så snabbt som möjligt medans larverna finns kvar. Gräv jorden under busken på hösten det brukar ta kål på en del puppor (övervintrar i puppor i jorden under busken).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon