Henrik i Limhamn

Hade en fin bambukärve (ca 3 m hög) i ett hörn av trädgården som tyvärr verkar ha vikt hädan i vinterstormarna är i Skåne. Hela busken har blivit gulbeige utom själva "blomkapslarna". Dessa har snarare blivit gröna nu under våren och någon form av spor verkar falla ut. Är busken död, sover eller vad håller den på med? -fear-.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Tror inte det är stormen som tagit kål på den med tanke på att du pratar om blomrester. Bambu blommar runt vart 100år eller så och dör sedan. Det brukar dock bildas frö så man brukar kunna få frösådda plantor.
Henrik i Limhamn
Tack för svar. Ok, så den kan ha blommat och dött? ... har för mig att jag läst om det där tidigare. Emellertid var det ju tal om att nästan alla bambuplantor (inom någon viss sort) tillhörde samma källa och borde således blomma och dö samtidigt? ... hur som... jag kanske skall ta till vara fröerna och försöka förkultivera dem...
Torun
Ge din bambu lite tid. Troligen är det en vanlig bergsbambu (fargesia murielae men den har också andra namn) eller en fargesia nitida. Jag har båda sorterna och båda blommar just nu. Jag har inte hört om någon annan vanlig sverigesort som skulle blomma nu. "Sporerna" du beskriver sitter på själva axet i början av blomningen och faller sedan av. Om du låter axen och planan vara så kommer fröerna att mogna under försommaren/sommare. De har uppnått mognad när du kan "skaka" loss dem (eller peta lite på axet och de faller i din hand). Mina nitidor som började blomma så smått förra året ser nu anskrämliga ut (stämmer in på din beskrivning) men är alldeles fulla av mognande fröer som går alldeles utmärkt att så och driva upp till nya plantor. Jag har ett 20-tal småplantor i källaren från förra årets skörd.

De säger att alla bambuplantor dör efter blomningen men vissa sorter lär kunna överleva en blomning. Jag har hört att bergsbambu alltid dör men en av mina har nu blommat i tre år (bara några "grenar" åt gången) och den ser faktiskt riktigt frisk ut även om den stannat i växten. De andra har dock blommat kraftigt på en gång och sedan dött. Hur nitidan kommer att bete sig vet jag inte men oddsen för överlevnad är nog små.

Ta vara på fröerna om du har en chans. Det kan löna sig!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon