salikons
10-04-2007, 13:47
Nybörjare som jag är med hallon så tycker jag det låter knepigt med beskärning.
I stugan har vi massor av vildhallon och de växer i snår och ger massor med bär. Varför fungerar inte det med trädgårdshallon?
Satte två plantor allgold gul i pallkrage förra året i zon 4. Men klippte inte ner dem i höstas som jag borde gjort uppenbarligen, och nu behöver jag lite hjälp. Antingen ska jag odla dem efter konstens alla regler med hallonland och beskärning och då är mitt problem:
1) Hur håller man reda på vilka grenar som burit frukt eftersom det är bara dem man ska ta bort.
2) Hur får jag fler plantor, kan man dela plantorna och göra fler av dem?
Eller också skulle jag vilja odla dem som ute i skogen dvs dvs sätta några plantor i en solig slänt och inte behöva bekymra mig om beskärning och vilka skott som givit bär tidigare och inte, är det omöjligt? Kan man göra så?
tack på förhand.
*Stintan*
10-04-2007, 14:05
Dom som burit frukt förra året är ofta förgrenade i toppen och ser lite torra ut, dessa grenar kommer inte att bära frukt en gång till. Jag tycker det syns ganska väl vilka grenar som är nyast och ska behållas. En del säger att man ska ta bort de grenar som burit frukt på hösten men jag har alltid gjort det på våren utan problem. Hallon sprider sig av sig självt så att dela dom är nog inte det bästa förslaget däremot kan man ta sidoskott så småningom.
Herbert Arvidsson
10-04-2007, 14:30
Du får lite svar vad det gäller pallkragen, där får du snart fullt med rötter och nya skott. Vill du flytta plantor etc så går det fort farande nu på våren att gräva upp skott och flytta. Du måste gräva så att du får mycket rötter med. Vänta till plantan har vuxit ut ordentligt .Ogräsbekämpning är viktig, var du än planterar, glöm inte att gödsla.mvh Herbert och Ingeborg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.