Full version: Okända blommor
Hasse_h
Någon som vet vad denna växten heter? Hustruns mormor säger att jag ska vara rädd om den, det ska vara en gammal växt. Men hon har glömt vad den heter. Det växer en likadan med vita blommor på ett annat ställe i trädgården. Själv tycker jag det mest är ett ogräs som tränger upp mellan stenplattor och rakt genom asfalten vid garaget...

Här är en annan blomma som ursprungligen togs från min mammas föräldrahem i Jämtland, men som levt sedan dess i diverse olika trädgårdar i Västergötland och Småland. Nu sitter en stackars planta i min förtorkade rabatt och försöker överleva. Någon som vet vad det är?

Hoppas någon vet. rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Första växten ser ut som akleja.
malinkamalej
Den blå (och vita, som inte fanns på bild) är en akleja -- kolla här: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/ranuncula/...il/aquivul.html . Den andra verkar vara nån sorts plister?

Malin
Berith
Den andra liknar humlesuga - läkebetonika.
Hasse_h
Tackar! Tveklöst Akleja på den första blomman nu när jag ser andra bilder på den...

Den andra var lite värre. Humlesuga tycker jag inte stämmer riktigt bra när jag kollar på http://linnaeus.nrm.se/flora/di/lamia/stac...ch/stacoff.html. Den ska ju dessutom vara sällsynt förekommande i hagar i södra sverige. Får inte riktigt ihop det med en trädgård i Jämtland ... Plister, jo, men det är väl ett svårt ogräs? Denna växer lugnt o snällt, skickar visserligen korta sidoskott, men sprider sig inte alls snabbt. Kanske det finns någon förädlad variant? Denna blir ca 40 cm hög och bladen mörknar efterhand under sommaren till mörkt gröna.
Berith
Ok! Det var väl inte så likt då... tongue.gif

Berith
Den virtuella floran - rödplister - likt men inte samma. wink.gif

Hasse_h
Tackar, tackar. Är alla plister ett-åriga som denna rödplister? Mina plantor är iaf perenna. De har ganska grova rötter och kikar upp tidigt när vårsolen tinat upp rabatten.
catlin
Hasse!!

Denna blomman har jag i min rabatt oxå. Trodde först det var någon typ av primula när d första bladen tittade upp. Jag frågade här på forumet men fick inget svar. Nu har bladen blivit stora växten högre o så tittar d lila små blommorna fram. Visste inte om det var ett ogräs eller ej som jag har flyttat och sparat på. Såg samma sort när jag var till Sundborn på Carl Larsson gården i veckan.

Min är oxå perenn. Har du listat ut än vad det kan vara?
Hasse_h
Nä, vet inte ännu. Tror mig ha konstaterat att den tillhör familjen plisterväxter (Lamiaceae - Labiatae) om man får tro http://linnaeus.nrm.se/flora/di/lamia/welcome.html. Har dock inte hittat någon art som jag kan säga stämmer med min.

Den är väldigt frodig där den trivs, det har min mamma berättat och jag kommer själv ihåg det även om det var många år sedan jag såg originalrabatten där den växte.

Det stör mig att jag inte vet vad den heter, min salige far som vårdade plantan under flera år på sin kolonilott visste vad den hette, men det kommer varken jag eller min mamma ihåg....
Berith
Med risk för att verka tjatig sleep.gif så tror jag i alla fall att det är nåt ur betonikasläktet!
Hasse_h
Jodå, läkebetonika synonymt med humlesuga ingår i familjen Lamiaceae som också kallas plisterväxter enligt http://linnaeus.nrm.se/flora/di/lamia/welcome.html

Men humlesuga tror jag inte det är.

Eller har jag fått allting om bakfoten? unsure.gif
*Felix matte*
Kan det vara samma växt som jag haft i många år

Den växer nästan som ogräs och har mycket kraftiga rötter.
Före flytten fanns den på ostsidan och blommade vackert men nu när den står i söder är det mest bladverket som frodas och därför har jag försökt utrota den. Slängde sista plantan bland buskarna i höstas och nu kommer där upp flera nya.
Större bild finns i mitt album.
Micke
Skulle tippa på en variant av plister som går under det latinska namnet Lamiastrum orvala, den är nämligen tuvbildande och sprider sig inte. Örtartad, hjärtformade blad som kan bli upp till 6 cm långa, blommorna är vita, brungula eller purpurfärgade.

Micke
*Felix matte*
Bladen i min växt kan bli upp till 18 -20 cm långa och är dekorativa att använda i buketter.
Redan nu är en del blad 12 cm.
Hasse_h
Lamiastrum orvala heter också Kungsplister, enligt http://www.nrm.se/fbo/chk/lexl.htm.

Har letat efter en bild men inte lyckats med det. Någon som vet var man kan hitta en?
kremlan
Du har inte hittat någon bild då du sökt på fel namn...

Så här står det i den länk du skickat...
Lamium orvala gällande namn för Lamium orvala, kungsplister (Lamiaceae), inte Lamiastrum orvala.

Här har du en länk där den finns på bild.
Lamium orvala

Så sök vidare med det rätta namnet så hittar du fler bilder // Eva
Hasse_h
Jaha...jag gick på Mickes uppgifter ovan. Men nu blev det ju bättre. Måste säga att den var ju väldigt lik. Kanske problemet är löst?

Min växt:

Kungsplister:

Kungsplistern verkar ha lite spetsigare blad, men i övrigt så...
Eva i Skåne
När ni kommit överens om vad det är för växt (nr2) så sällar jag mig till sällskapet som säger att sådana har jag. biggrin.gif .
Jag har fått dem av svärmor som tagit dem från sitt föräldrahem. Säkert en gammalt torpväxt. Den börjar blomma nu i mellanskåne och den verkar dela sig så man kan snabbt få fler plantor. Verkar mycket tålig.
catlin
Hm..men praktbetonika da? Kan inte va en sådan?
Hasse_h
Ha! Praktbetonika, Stachys macrantha, verkar ju vara det rätta namnet.

eller

Bortser man från blåsticket i åtminstone den övre bilden så är det ju samma växt som min!

Tack alla som bidragit med gissningar! Ni är ovärderliga! tongue.gif smile.gif
Berith
Praktbetonika! *suck* Ja ja ja... sleep.gif blink.gif
Hasse_h
CITAT (Berith @ 16-06-2003, 15:30)
Praktbetonika! *suck* Ja ja ja... sleep.gif blink.gif

Jomen du var ju nära... tongue.gif
Berith
biggrin.gif Ja och nästa gång ska det vara mitt i prick! biggrin.gif
kremlan
Praktbetonikans blomstjälk är kantig, inte rund som de oftast är.
Bara ut och kolla hur det är med blomstjälkarna på din blomma.
Är de inte runda satsar jag på praktbetonika..// Eva
Hasse_h
Tackar, visst är stjälkarna kantiga.
catlin
vadå, hade ja rätt om praktbetonika? haha, va ja e bra tongue.gif

måste kolla mina egna om d oxå e kantiga. fast mina blommar inte så dära fint som på bilden än iaf. e bara lite lila på dom.
catlin
VADÅ FÖR BLÅSTICK FRESTEN? opps, katten hade trampat på capslock.
Hasse_h
Jag tycker det är lite för mycket blått i den övre av bilderna ovan, det blir lite för "kallt". Det är ganska vanligt med blåstick.

wacko.gif hepp!
catlin
Ok...mina stjälkar va oxå kantiga. Sicken braig blombok ja måste ha som hitta pån direkt där biggrin.gif
annchapanncha
Jag har en likadan, och faktiskt en bok som det står vad den heter i jag skall bara hem från jobbet sen skall vi se....

hörs snart
Annchapanncha
rolleyes.gif
annchapanncha
Hejsan igen.

Enligt en bra bok som heter " Perenner, trädgårdens stöttepelare".
av Britta Tingdal,
så är det, vad jag kan se: Praktbetonica, Stachys grandiflora "superba" laugh.gif

Hälsningar Annchapanncha.

"undrar vad mitt andra svar blev av ???? har ingen riktig pejl på detta, men man lär så länge man lever???? smile.gif
Hasse_h
Ja, vad bra. Då har vi fått det bekräftat.
Berith
Jaa.... i alla fall jag! wink.gif

Kommer aldrig nånsin att glömma praktbetonika.
Tommy
CITAT (Hasse_h @ 15-06-2003, 21:55)
Själv tycker jag det mest är ett ogräs som tränger upp mellan stenplattor och rakt genom asfalten vid garaget...

Förstår inte hur man kan tycka att akleja är ett ogräs... min favvoblomma i trädgården. Mina har fått bra fart i år och jag hoppas att de sprider sig i mitt "ogräsland" där allt får leva fritt.

Fast det är klart. Smaken är ju olika biggrin.gif
Hasse_h
Aklejan är jättefin där den växer på "rätt" ställe. Men de brukar också dyka upp mellan stenplattorna i trädgårdsgångarna och genom asfalten (!) vid garaget. Där behandlar jag dem som vilket annat ogräs som helst...
Tommy
CITAT (Hasse_h @ 18-06-2003, 22:34)
Aklejan är jättefin där den växer på "rätt" ställe. Men de brukar också dyka upp mellan stenplattorna i trädgårdsgångarna och genom asfalten (!) vid garaget. Där behandlar jag dem som vilket annat ogräs som helst...

Aha... har inte kommit dit ännu. Skall till och lägga plattor i helgen och asfalt lyser med sin frånvaro. smile.gif
Betti Bo
Kan det inte vara någon sorts salvia? Lamiaceae salvia ... nåt bara en tanke.
Annki
Växt nummer två står in min rabatt som Praktbetonika. Den sprider sig som sjutton! Har en stor "kudde" som växer ut åt alla håll och blommar rikligt den här tiden på året, men även småplantor dyker upp här och där i närheten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon