LisaA
Jag har planterat en massa kärnor och frön från frukter för två månader sedan. De som hitills har kommit upp är mango, papaya, dadel och citron. Det skulle vara roligt att få se bilder på fruktplantor andra har odlat! Ni får även gärna berätta hur det gått för era plantor!

Här kommer en bild på mina papaya plantor:
Piccante
Åh kul! ännu en som delar mitt intresse bravo.gif Jag startade en tråd om detta i förkultiveringsavdelningen för ett tag sedan. Har varit lite dålig på att uppdatera men jag ska ta fler bilder snart. Du kan kolla i detta inlägget i frukt & bärtråden där jag har några bilder och givetvis är hela tråden full med tips och bilder. Mer är på väg tummenupp.gif
Alexander-VG-zon3
första bild är fröer från mina egna plantor som jag övervintrar i +10c och på hösten tog jag fröna och dom har grott . ( korallbär )
http://good-times.webshots.com/photo/24730...090562052eERQzx

http://good-times.webshots.com/photo/27914...090562052Sqiims
nästa bild mina dadlar mina äldsta tror dom är 2år , sådde dom 2005

vår sådder av granatäpple då dom alla förra året dog utom en den som va på friland, men dom i krukorna dog inne i vinterförvaring
http://good-times.webshots.com/photo/23987...090562052MAJEHH

dom här 3bilderna olika citrus växter dom är små än dom står alla ute nu tillsammans med dadlar och granatäpple
http://good-times.webshots.com/photo/27605...090562052UgZWNc
http://good-times.webshots.com/photo/23243...090562052OzJpCD
http://good-times.webshots.com/photo/22214...090562052rMqsKR

jul sådder av dadlar ( julen 06 )
http://good-times.webshots.com/photo/28950...090562052RFslTQ

filifera palmer inne på andra året nu ,sådda sommaren 06
http://good-times.webshots.com/photo/22943...090562052oYkCKe

fler av mina äldre dadlar
http://good-times.webshots.com/photo/28470...090562052qYcXQs

http://good-times.webshots.com/photo/20733...090562052IPybNv
chili ( tusen tack M )

http://good-times.webshots.com/photo/27614...090562052pHrHDc
tomater växer på bra vår sådder 07

http://good-times.webshots.com/photo/21959...090562052PNTUld
egna fröer från amaryllis ( julsådder )

( säg till om bild läkarna inte funkar )

hur gör jag lägger det på ytan och har varmt och fuktig i norr fönster och söder eller under lampan vid mitt akvarium .

väntar på en massa annat med och andra saker som gror men va för små att ta kort på
LisaA
CITAT (flaxss @ 10-04-2007, 18:24) *
( säg till om bild läkarna inte funkar )

Får tyvärr inte länkarna att fungera. Är väldigt nyfiken på att se bilderna!
rosita
flaxss: Det funkar inte! Nyfiken på bilderna
Alexander-VG-zon3
CITAT (rosita @ 10-04-2007, 18:33) *
flaxss: Det funkar inte! Nyfiken på bilderna

har ändrat länkarna nu , säg till igen om ni inte ser . funkar länken klicka inte vidare då bilderna redan är uppdelade

http://good-times.webshots.com/album/55855...tions/FullAlbum
album länken med , det kan va så att jag la bilderna i ett privat album därför ni inte ser , flyttar så fall bilderna till ett icke privat
Lady Hamilton
Här är en bild på några plantor av clementin som jag sådde för 2 år sedan
[attachment=1308:PICT7714.JPG]
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lady Hamilton @ 10-04-2007, 18:49) *
Här är en bild på några plantor av clementin som jag sådde för 2 år sedan
[attachment=1308:PICT7714.JPG]

åhh vad vacker
Lady Hamilton
CITAT (flaxss @ 10-04-2007, 19:00)
åhh vad vacker

Tack! smiley_small_hug.gif Andra citrus bilder finns på Album-Växtbilder-Krukväxter-Citrusväxter kolla gärna på dem tummenupp.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lady Hamilton @ 10-04-2007, 19:13) *
Tack! smiley_small_hug.gif Andra citrus bilder finns på Album-Växtbilder-Krukväxter-Citrusväxter kolla gärna på dem tummenupp.gif

japp har redan sett dom tummenupp.gif , mina ena största är från våren 06 . men den fick ingen gödning så den har inte växt men har köpt citrus gödning nu å tänkte få dom till att växa bra nu i sommar , då dom klarade vintern fint fint å är nu ute å väntar på värmen
emmas matte
på denna tråd skulle jag vilja lägga in bilder men vet inte hur man gör..........
Jag har citrus planta 3 år gammal och dadelpalm ca15 år(dadlar från Tunisien)Mango satte en i år,får se om den överlever är ca.12 cm hög. Granatäpple, passionsfrukt. Detta är vad jag satt från köpta ellerfrön som jag fått från vänner som reser.
jegi

Lichie
brohede1
Vilka härliga plantor!

Jag satte själv en citronkärna förra sommaren och den plantan är nu ca 20 cm hög. Den växer bara rakt upp på en stam, och nu undrar jag om det går att få den att grena sig om man toppar den? Någon som vet?
wolkenkrabber
Ja, Den förgrenar sig om du toppar den
clivia
Detta är min blommande ananas efter fem år i lägenheten!!![attachment=1317:blommande_ananas.jpg]
__Alex
Den va läcker! Har inte sett nån tidigare som har haft en blommande ananas planta smile.gif
Ann_Nica
Så här ser mina citrusträd ut
Jag börjar med blodapelsin

den står i en jättestor kruka i söderläge
killen som sålde den till mej sa att det var ett Mandarinträd
men här är frukten. Det blev bara ett dussin eller så

Jag har ett liten grapefruktträd som jag funderar på att gräva upp och ställa i en stor kruka också. Alla mina citrusträd skulle nog må bättre i krukor. På friland är det svårt att ge dom tillräckligt mycket vatten. Bilden nedan är en Navelapelsin i blom.

Detta är en Bergamot som bara haft en enda liten frukt

Och detta är ett citronträd

Det blommar innan man ens tagit all frukten
jegi
Det här måste vara VÄLDIGT långt ner i södra Sverige wink.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (jegi @ 12-04-2007, 14:07) *

eller i Turkiet

CITAT (Ann_Nica @ 12-04-2007, 13:55) *
Så här ser mina citrusträd ut
Jag börjar med blodapelsin

Och detta är ett citronträd

Det blommar innan man ens tagit all frukten

citronträdet va jätte fint å blodapelsinen

Ann_Nica?!

vet du vilken usda zon du tillhör ?

http://www.usna.usda.gov/Hardzone/hrdzon3.html kolla här och se vad din lägsta vinter temperatur är
skulle va intressant å veta vad du får på vintern , tror du ligger i 8-9 ?? är inte säker .
för typ kusterna i Spanien,Italien,Grekland ligger ju i 10 .

jegi
CITAT (flaxss @ 12-04-2007, 14:22) *
eller i Turkiet

Gissa varför jag la till en blinkande smiley.
Alba
CITAT (jegi @ 12-04-2007, 14:07) *

Jag tänkte samma sak och tittade i profilen ......Turkiet !

Ann Nica......vilka fantastiska bilder. Det vattnas i munnen.
Ann_Nica
CITAT (flaxss @ 12-04-2007, 15:22) *
eller i Turkiet

citronträdet va jätte fint å blodapelsinen

Ann_Nica?!

vet du vilken usda zon du tillhör ?

http://www.usna.usda.gov/Hardzone/hrdzon3.html kolla här och se vad din lägsta vinter temperatur är
skulle va intressant å veta vad du får på vintern , tror du ligger i 8-9 ?? är inte säker .
för typ kusterna i Spanien,Italien,Grekland ligger ju i 10

Enligt den sidan du länkade till så ligger jag i 8A-B beroende på hurdan vintern blir

CITAT (Alba @ 12-04-2007, 19:07) *
Jag tänkte samma sak och tittade i profilen ......Turkiet !

Ann Nica......vilka fantastiska bilder. Det vattnas i munnen.

Den lilla skörd jag får av citrusfrukter är otroligt god. Fick ett dussintal navelapelsiner och lika många blodapelsiner. Några få citroner och en oätlig Bergamot och lika med Grapefrukten. Träden är för små än och jag kan inte vattna tillräckligt för att hålla dom glada.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Ann_Nica @ 13-04-2007, 09:18) *
Enligt den sidan du länkade till så ligger jag i 8A-B beroende på hurdan vintern blir
Den lilla skörd jag får av citrusfrukter är otroligt god. Fick ett dussintal navelapelsiner och lika många blodapelsiner. Några få citroner och en oätlig Bergamot och lika med Grapefrukten. Träden är för små än och jag kan inte vattna tillräckligt för att hålla dom glada.

tack så mycket för infon , när får du första och sista frosten ? vet du det och vad får du för sommar temperaturer ? för att jag frågar är för att jag tycker medelhavs klimat är intressant å skulle va roligt å veta vad du har för typ av klimat å så
mogge92
här är min kiwano 2 veckor efter sådd.
ronloss
Hej. Du får gärna berätta hur det går för dina Papayaplantor.
Jag har försökt några gånger med dåligt resultat. I år grodde fem frön men efter ett tag hade alla dött. Jag lyckas med nästan allt annat men papayan dör.

Rolle
clivia
Några bilder till på min ananas i lägenheten:
Blommande ananas början av året:
[attachment=1697:blommande_ananas.jpg]
ananas blommor detalj:
[attachment=1699:ananas_blommor.jpg]
ananas 7.3.2007
[attachment=1701:ananas_7.3.2007.jpg]
ananas 18.4.2007
[attachment=1702:ananas_18.4.2007.jpg]
gozfraba
Oj vad fin ananas clivia!!
Hur har du skaffat den, sott den själv eller?

Har du haft den länge för att den ska blomma sådär? Och har du användt lampa osv?

Nyfiken biggrin.gif
clivia
Tack för beröm. Jag har drivit upp den från en vanlig ananas rosett. Fem långa år har det dröjt här i Sverige utan lampa och utan någon särskild utrustning. Men det lönade sig. Vad du behöver är tillräckligt med utrymme nära söderfönstret, min ananas har cca 2 m i diameter (2,4m exakt), den behöver minst 1,5 m2 för att trivas i sitt sista år när den bär frukt. Sen lever den vidare genom sina "barn" som ananasen "föder" i form av nya rosetter i jorden och under ananas frukten. Enligt literatur tar det inte så lång tid att driva upp ananas från dessa rosetter (Tyvärr, vet jag inte, hur lång tid tar detta här i Sverige, det verkar som att inte många är besatta att odla exotiska frukter här i Sverige. Ja, jag måste säga att det inte har några ekonomiska fördelar att odla dem här, men för mig är det andra värden jag är ute efter). Alla kan försöka att göra det för att ananas är den lämpligaste exotiska frukten (enligt mina erfarenheter) för våra lägenheter med centrala upvärmning. Jag har hört och läst förut att det inte går att jag måste åka till tex Hawaii för att se ananas med frukt men har lärt mig att med tålamod kommer frukten också i Sverige...
clivia
Jag har varit i botaniska trädgården idag och har tagit några bilder på exotiska fruktplantor där:
Ananas comosus liten vit form
[attachment=1748:ananas_c...ten_form.jpg]
Citrus hystrix - papeda
[attachment=1749:Citrus_h...x_papeda.jpg]
Coffea arabica gul form 1.
[attachment=1751:Coffea_a...ul_form2.jpg]
Coffea arabica gul form 2.
[attachment=1750:Coffea_a...gul_form.jpg]
Theobroma cacao börjar blomma
[attachment=1752:Theobrom..._BT_Lund.jpg]

meconopsis
Det är verkligen kul med exotiska frukter. Jag försöker mej på mandarin, citron, lagerblad och oliv just nu. Men jag har lite problem med mandarinträdet som har fått sköldlöss. Hoppas jag får bukt med dom.

Men jag har nåt annat oxå, har inte sett att nån skriver om det. För ca 10 år sedan sådde jag en Cherimoya-kärna som jag tog ur en frukt. Å nu har mitt Cherimoya-träd fått en frukt. Jag hann inte ens se att det blommade utan upptäckte frukten i vintras under vinterförvaringen. Jättekul yahoo.gif

Försöker lägga upp en bild på den, hoppas det funkar ...

[attachment=1757:IMG_1207.jpg]
clivia
Jag använder Provado insektspinnar mot sköldlöss, jag tror att det funkar, sen duschar jag plantor några gånger i månaden det hjälper också mot insekter om de inte är utbredda för mycket på plantor. Sköldlöss är det vanligaste skadeinsekten på citrusar inomhus. När blad på citrusar börjar bli klibbiga då är det sköldlöss på besök. Mycket obehagligt!!!
clivia
Vilken fin annona odlad i Sverige!!! bravo.gif
mogge92
tycker verkligen att du ska vara stolt över din FRUKTBÄRANDE CHERIMOYA! otroligt biggrin.gif
meconopsis
Ja sköldlössen är verkligen otrevliga, har torkat grenarna med en bomullstuss med lite
tvålvatten på och fått bort massor. Men sköldlössen verkar vara snabbare än jag, suck!

Tack för tipset om Provado-pinnarna Clivia, det ska jag absolut prova!
Vad använder du när du duschar citrusarna? Bara vatten eller nåt medel?
Ammoura
CITAT (meconopsis @ 26-04-2007, 19:34) *
Det är verkligen kul med exotiska frukter. Jag försöker mej på mandarin, citron, lagerblad och oliv just nu. Men jag har lite problem med mandarinträdet som har fått sköldlöss. Hoppas jag får bukt med dom.

Men jag har nåt annat oxå, har inte sett att nån skriver om det. För ca 10 år sedan sådde jag en Cherimoya-kärna som jag tog ur en frukt. Å nu har mitt Cherimoya-träd fått en frukt. Jag hann inte ens se att det blommade utan upptäckte frukten i vintras under vinterförvaringen. Jättekul yahoo.gif

Försöker lägga upp en bild på den, hoppas det funkar ...

[attachment=1757:IMG_1207.jpg]

Ohh, är sånna bilder som får en att behålla motivationen när man är i starten med plantorna. Tack smile.gif
clivia
Jag använder bara vanlig vatten även om regnvatten varit bättre. Provado pinnarna verkar först efter några dagar jag tror att det är bra att hålla jorden fuktig och jämnare vattnat med duschen istället för kannan att pinnarna i jorden inte torkar på några platser vad som kan hända om du har stor kruka och vattnar med kannan. I alla fall duschning gynnar hela plantan. Det är glädjande att se sköldlössen torka ut efter några veckor. slap.gif biggrin.gif Och nu på våren sitta på inglasade balkongen och njuta av härliga doften och vita blommor på citrusarna...

Blommor på min Citrus limon var. Eureka doftar mycket och är rätt så stora:[attachment=1765:Citrus_l...n_blomma.jpg]
Lycka till i kampen med ohyra!!!
Eva i Höga
jegi, menar du att din fina växt är en lichtie? Jag har en liten en som jag satte i januari men den har runda blad. Ställer du ut den på sommaren? Hur övervintrar du den? Jag hoppas jag lyckas hålla liv i min lilla planta.
Anna!
Jag har uppdaterat mitt album med lite fruktplantor, mest citrus. Hjälp mig skilja ut mandarinen bland apelsinerna!
3 apelsiner och en mandarin 27 april.JPG <br /><br />Samtliga är apelsiner utom en som är mandarin. Vilken har jag liksom drullat bort. Jag tror att det är den längst till vänster men skriv gärna en kommentar och kom med förslag!

meconopsis
Ohh, är sånna bilder som får en att behålla motivationen när man är i starten med plantorna. Tack smile.gif

Roligt att min cherimoya inspirerar o tack för alla glada tillrop!
Jag måste ju erkänna att jag är jättestolt över den.
Nu står den ute i kallväxthuset o växer till dej. Undrar om den går att äta ... ??
Lady Hamilton
Jag har en del Citrusar och det finns en del bilder på dem i Odlas Citrus album. Här kommer i allafall en bild på mitt Mandarin träd som blommar för första gången i år för mig
[attachment=1797:PICT7779_kopiera.jpg]

Anna! För att lättare identifiera vad du har för citrus så bör du ta bilder på bladen och med blad fästet synligt, så man ser ev. "vingar" Sedan bilder på taggarna kan även det underlätta

Anna!
[attachment=1858:mandarinkandidat_1.JPG][attachment=1860:mandarin...t_1_igen.JPG
]

[attachment=1859:mandarinkandidat_2.JPG][attachment=1861:mandarin...t_2_igen.JPG
]

Åh!! Jag som trodde ni alla var såna proffs att det var överflödigt! wink.gif

Det var väldigt svårt detta. De två övre är på den ena mest misstänkta mandarinen och de två undre på den andra mest misstänkta. Svårt att få bra bilder dock! Hoppas det duger.

Vilket jättefint mandarinträd förresten! Är det sått från kärna eller köpt??

Lady Hamilton
Inget av de bladen liknar varken min Citrus citron elle Citrus Mandarin g.gif Men kanske någon annan som läser detta kan identifiera.
Min Citron o Mandarin är båda köpta "färdiga" sweatingbullets.gif Orkar inte vänta 15 år på frukt......men jag har även en 4 stammars frösådd citrus
clivia
Mandarin och citron saknar eller har mycket små "vingar" på deras bladskaft till skillnad från apelsin och grapefrukt. Apelsin har inte så stora "vingar" som grapefrukt men ändå är de synliga. Dina frösådda plantor kan vara hybrider och därför är det kanske svårare att skilja på dem. Men i alla fall som sagt, de bladen som har de smalaste "vingarna" på bladskaftet verkar vara mandarin bladen mellan de fyra plantorna lagda på forumet.
Anna!
Tack för hjälpen! Man borde ha en liten "ving, tagg och bladguide" när man odlar citrus. Jag tycker annars att mandarinplantor ofta har ett mer busikgt växtsätt och mindre blad än apelsinerna. När det gäller mandarin beror det ju dessutom på vilken typ man pratar om. Själv skiljer jag inte på om jag sår mandarin, clementin eller satsumas och allt vad de nu kan heta. Vet inte skillnaden. Men clementin kanske inte har kärnor förresten så de är nog svåra att så slap.gif
clivia
Hej allihopa,

det är dags att uppdatera min bildserie om ananasen i lägenheten lite. Jag har tagit några bilder den här veckan så att ni kan se hur "kungen bland alla frukter" mår i en vanlig svensk lägenhet duh.gif :

Lille "prinsen" är större än miniananasen men fortfarande mindre än en vanlig ananas i affären. Varsågod och jämför:[attachment=1984:P4290166.JPG][attachment=1985:P5020253.JPG]

Mitt hjärta tillåter mig inte nono.gif att slänga fina rosetter av de två exemplaren som jag har köpt. Den ena har redan fina rötter och den andra är så fin att de båda hamnar hos mig och vilar nu var i sin kruka d010.gif

utvecklade rötter hos den större ananasen:
[attachment=1988:ananas_rosett.jpg]

miniananas, rosett:
[attachment=1986:miniananas.jpg]

Vila i krukan:
[attachment=1987:minianan...i_jorden.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon