Full version: Lavendel
MrsMP
Jag hade tänkt plantera lavendel i två av mina rabatter strax utanför ytterdörren, rabatterna är ung 50cm breda och kanske 3-4m långa. Jag hade tänkt mig en liten häck runtom av lavendel...men...jag vet ju ingenting om dessa plantor..Finns det småväxande? Kan man klippa dom...i vilken sorts miljö trivs dom bäst. Var köper man plantor...jag har varken lust eller tålamod att så. Hur tätt bör man plantera och när planterar man? confused.gif
elotta
hej. Lavendel kan gärna planteras i sandblandad jord i soligt läge. Man ska klippa av det utblommade och kan också klippa ner plantan ganska kraftigt på våren om det behövs.

lycka till
Fenja
Var i landet bor du MrsMP, i vilken http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3271...;a=353468äxtson? Vill du ha en formklippt häck runt rabatten så finns det kanske andra alternativ.
Mvh
Fenja
MrsMP
CITAT (Fenja @ 10-04-2007, 19:20) *
Var i landet bor du MrsMP, i vilken http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3271...;a=353468äxtson? Vill du ha en formklippt häck runt rabatten så finns det kanske andra alternativ.
Mvh
Fenja

hej.

Jag bor i zon 3.. Vill gärna ha en liten formklippt häck, men den får liksom gärna blomma en ggr på året iallfall. Buxbom vill jaginte ha runt om.. Man kanske ställer lite höga krav...jag misstänker att antingen har man en formklippt grön liten häck..eller också något vildvuxet lite större som blommar duh.gif
Fast det är klart...jag kan ju ha fel? yes.gif
Bee
Du skall absolut pröva med lavendel! Det är en underbar växt, den doftar ljuvligt och är vacker att se på när den blommar. Tänk bara att gå förbi och dra handen igenom. Mmmm....
Den kanske inte är så vacker på vintern men det kompenseras på sommaren smile.gif Vidare drar den till sig bin och humlor (men inte getingar).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon