ingmet
Ute i god tid för en gång skull.. Jag satte en gång en fruktkärna.. och några år senare har det blivit ett träd.. Inser nu att jag inte kommer att få in trädet i huset efter sommaren igen. Är det någon som känner till något "växthotell" i Stockholmstrakten där man kan hyra in sig mellan oktober-maj? help.gif
Alexander-VG-zon3
den sägs klara -15c -17c , så varför inte plantera den i marken i söder och vira in den i grönvinter väv , växter som heter japonica är oftast härdiga ner till -17c . men det är längden som gör det och kanske lägre än -17c . men skyddar du den så hade jag provat

http://www.floridata.com/ref/E/eriobot.cfm
http://davesgarden.com/pf/go/2321/index.html
vet personer i NC i usa som har sånna ute och även andra ställen i usa som har zon 7-8 .

jag tror faktiskt jag själv ska prova en sån på friland det skulle va roligt å testa den i , kanske du vill byta eller skänka en stickling av din planta ?? men bara om du vill du kan ju skicka ett pm , skulle va väldigt tacksam om jag kunde få byta eller få en stickling ?

tillägg som det står här

Hardiness: USDA Zones 7-10; fruit and flowers are destroyed by low temperatures at about 26 to 28ºF (-3.3 to -2.2ºC). In Florida, the foliage will withstand temperatures to 15ºF (-9.4ºC) for short periods of time

så kan du ta på skyddet efter första frostnatten . usda zone 7 får -15c -17c och usda zone 10 +5c på vintern
ingmet
Jag har läst andra inlägg, t.ex Allt om Trädgård där det påstås att den klarar ner till ett par minus.. men inte kallare.. här smäller det ju till och blir -20 -30 grader under vissa perioder.. Är lite feg att chansa då den blivit så stor.. När jag väl får ut den igen måste jag beskära.. då blir det naturliga sticklingar, återkommer då.
Alexander-VG-zon3
CITAT (ingmet @ 10-04-2007, 21:06) *
Jag har läst andra inlägg, t.ex Allt om Trädgård där det påstås att den klarar ner till ett par minus.. men inte kallare.. här smäller det ju till och blir -20 -30 grader under vissa perioder.. Är lite feg att chansa då den blivit så stor.. När jag väl får ut den igen måste jag beskära.. då blir det naturliga sticklingar, återkommer då.

fast sen är ju söder en zon varmare med ?? . fast det är ju dumt och chansa med om det är en värdefull växt det förstår man ju . men -17c tror jag den klara . säger tror för jag vet inte utan det är bara vad det står på sidor och vad andra har sagt

CITAT (ingmet @ 10-04-2007, 21:06) *
När jag väl får ut den igen måste jag beskära.. då blir det naturliga sticklingar, återkommer då.

Tusen tack smiley_small_hug.gif

tyvärr vet jag inte ställen , men en del plantskolor brukar ju kunna ta betalt för en övervintringsplats . så åk runt och fråga på plantskolor om dom har möjlighet till att övervintra den
ingmet
Försöker lägga upp bilder i album.. ska se om det lyckas.. confused.gif
100_0001_r1.jpg

100_0002.JPG

Trädet har det jobbigt nu.. torrt och varmt inne.. men men.. viss bladfall har det varit varje år...
Alexander-VG-zon3
måste bara få säga vilket vackert träd/buske du fått . men att sätta ut det nu är ingen fara så länge natten håller över +5c . nu i veckan upp till +15c i stora delar av landet ( helgen upp till +15c i östra norrland ) . du får ta in den på natten eller lägga över tjockt lager med tyg/handdukar för dagen kommer den någ trivas i om du sätter den i öst . då det blir varmt i solen
ingmet
Meningen var att trädet skulle få komma ut nu i påskhelgen för att svepas i några lager fiberduk... men det har varit -5 grader på nätterna och jätteblåsigt på dagarna så det har fått stå kvar inne. Igår snöade det.. hela altanen var vit till efter lunch då det äntligen började töa igen..
Snålar aningens på vattnet för att skona våra ryggar.. krukan väger massor..
Alexander-VG-zon3
CITAT (ingmet @ 10-04-2007, 21:28) *
Meningen var att trädet skulle få komma ut nu i påskhelgen för att svepas i några lager fiberduk... men det har varit -5 grader på nätterna och jätteblåsigt på dagarna så det har fått stå kvar inne. Igår snöade det.. hela altanen var vit till efter lunch då det äntligen började töa igen..
Snålar aningens på vattnet för att skona våra ryggar.. krukan väger massor..

men om du vill kan du göra som du tänkt fast ta ut den till helgen ?? och linda in den när det går under +5c på nätterna ?
snö kan där någ komma där den växer vilt så det klara den . sen blåst är ju inte bra men lindar du tyg runt den så skyddar det från blåsten . inte så kul om den skulle blåsa sönder
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon