Full version: Husdjur?
Gossen Ruda
Den här lilla sötnosen sitter uppe vid taklisten ovanför min datorplats och ser ner på mig. Eftersom det är en Husspindel måste den väl platsa här?

[attachment=1311:070410_1.jpg]
cic
Wow, är den grå på kroppen och har svarta ben? Den ser lite luden ut.. Hur stor är den?

(Klart du har postat rätt. Det hörs ju på namnet. Husspindel. rolleyes.gif)
Gossen Ruda
Den är drygt 4 cm mellan fötterna. Grå/brunmelerad på bakkroppen och lite lätt luden.
Merlin
Spindlar är faktiskt rätt trevliga djur smile.gif Vi har vargspindel under trallen och dom är jättehäftiga dagaktiva jägare! Jag minns ett år när barnen var små och vi hade en guldfiskskål ute på trallen med grodyngel i....runt skålen satt en tjugo-trettio spindlar och glodde på "maten" tongue.gif

Jag tror mig minnas att jag läste någonstans att utan spindlar skulle jordens djur och växter dö inom fem år....så vi bör vara måna om dom!
mamamaggan
Fin spindel. Har inget emot dem , tycker de är fascinerande. När det nu är ditt " husdjur " så undrar jag vad den heter? confused.gif
sqrulan
nono.gif

Jag vet att dom måste finnas,men jag gillar dom inte!!!!

Dom är INTE välkomna i mitt hus,fyyyy!!!! no.gif
Gossen Ruda
Måste den ha ett namn också? Usch, det finns så många att välja mellan. Madame Shelob kanske? rolleyes.gif
Fenja
Fyyyy f-n det var ungefär en sådan där jag stötte på i växthuset!! Stor, kolsvart och ludna ben, hela spindeln var liksom luden, kanske 4-5 cm i diameter och alldeles helläbbig! Yeeeeeeeeeak!
Någon som vet vad det kan ha varit för monster?
Mvh
Fenja
Gossen Ruda
Svårt att säga vad det var för "monster". Växthus är ganska fuktiga så jag kommer först att tänka på källarspindel, Meta menardi.
Fenja
Njaej... jag vill bestämt påstå att den var helt svart och att även benen var ludna. Kroppen påminner om den du visar bild på. Jag hoppas att det bara fanns en där och att den flyttat nu...
Mvh
Fenja
Pjater
Hua vilken spindel, har haft en tarantel men små spindlar har jag svårt för, de springer så fort över golv och tak, lite lustig igentligen, hehe.....
Anki på Öland
Den som satt i taket ovanför min dator igår var nog t.o.m. större och ludnare än din..... men den finns inte längre.......... sleep.gif
Anki
Lars-Olof Arvids
Trevligt Ruda, jag har också söta husspindlar hemma! smile.gif

Olle
Gossen Ruda
Tack Olle. Nu har madame Shelob förflyttat sig ut på taket och sitter nästan rätt ovanför datorn. (Undrar hur många som fattar vad jag fått namnet ifrån?)

Anki, du har väl inget på ditt samvete? nono.gif
Whiskuchi
CITAT (Gossen Ruda @ 11-04-2007, 08:55) *
(Undrar hur många som fattar vad jag fått namnet ifrån?)

Tolkien förstås
Airamya
Spindlar ja... Jag har hur många som helst i min trädgård. Det formligen kryllar av dem, överallt, i alla möjliga storlekar o former. Jag tror inte det finns en enda plats i trädgården där det inte bor en bunt med spindlar. De är rädda för mig o jag är rädda för dem så vi har nån form av respektfull balans mellan oss...
Jag ser dem som heliga, vilket innebär att jag skulle aldrig kunna ha ihjäl en, men tycker av någon outgrundlig anledning att de ser farliga ut, så när jag måste flytta på en som sitter i vägen så blir det ett ganska stort projekt innan det är klart... *s*
Tänker ibland att min trädgård borde vara ett paradis för spindelforskare. Finns det sådana?
smile.gif
Anki på Öland
CITAT (Gossen Ruda @ 11-04-2007, 08:55) *
Anki, du har väl inget på ditt samvete? nono.gif

När det gäller spindlar som tagit sig in i mitt hus är jag obarmhärtig! crying.gif men jag är snäll mot hundar och katter och små barn innocent.gif
Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon