Full version: Balkong i öst
Cassiopeia
Vi har en balkong i öster och i år ska vi äntligen skaffa blomlådor (något vi tänkt göra i flera år men som inte blivit av). Vad kan vi ha i lådorna? Det får inte vara för svårskött och absolut inga blommor som måste nypas hela tiden.
Vi har sol på balkongen från 7-tiden på morgonen och fram till 12-snåret ungefär.

Jag har odlat gräslök, rysk dragon och Atlasblommor (jag vet, de blir stora, men det var de fröer jag hade hemma för tillfället, dottern välte ut basilikan och persiljan...), när kan man plantera ut dem i lådorna?
Om nu gräslöken tar sig, än har inget kommit upp... confused.gif

Sedan sista frågan från en amatör... ställer man ner krukorna i blomlådan eller fyller man hela blomlådan med jord och planterar i växterna direkt i blomlådan? Blir det i så fall inte svårt med dräneringen?
Fenja
Förstå sår du det du vill och när de vuxit till sig, först kommer hjärtbladen, sedan kommer karaktärsbladen och när plantorna fått en 3-5 karaktärsblad så skolar du om dem i krukor en och en. I Örebro blir det väl frostfritt runt första veckan i juni. Gör hål i botten på balkonglådorna och så fyller du dem med jord och sätter dit dina skötebarn!! Börja gödselvattna vid varje vattning cirka 3-4 veckor efter att du satt ut lådorna.
Gräslöken får inga blad, utan det ser ut som grässtrån till att börja med, ge den en större kruka allt eftersom den växer. Om du inte sått väldigt tätt behöver du inte dela den.
Jag vet inte vad jag ska föreslå, de flesta blommor du odlar i lådor måste du plocka bort överblommade blommor på, annars går de i frö och då upphör blomningen i princip... Lobelia behöver mycket lite plockning, men det är kanske lite i senaste laget att så den. Bättre att du köper färdiga plantor kanske. Tagetes är lätt och snabb att så, men den får du plocka av blommorna på. Pelargoner är det ganska lite plockande på, men det är i senaste laget att så dem med om du vill ha fint i lådorna direkt.
Mvh
Fenja
Cassiopeia
Det är nog bara kryddorna som vi kommer att så från frö, resten tänkte vi köpa plantor...
Vad är karaktärsblad? Låter som de blad som gör att man ser vilken växt det är. (Är verkligen amatör!)

Jag vet inte hur poppis det skulle bli om vi borrade hål i botten på blomlådorna... då kommer överflödsvattnet att rinna ner på grannens rabatt och staket. (Vi kommer ha lådorna på insidan.)

Ang. plockandet så går det väl an med lite plockande... men för några år sedan hade vi två stora amplar med några klistriga blommor och där fanns det ju ingen hejd på plockandet! Det var INTE min grej...
Margith
CITAT (Cassiopeia @ 11-04-2007, 14:01) *
Ang. plockandet så går det väl an med lite plockande... men för några år sedan hade vi två stora amplar med några klistriga blommor och där fanns det ju ingen hejd på plockandet! Det var INTE min grej...

Vilken underbar förklaring wub.gif
Jag är beredd att satsa 50 spänn på att du hade Surfinia i amplarna biggrin.gif Och gillade du inte de, så går Petunia bort också!

Hål i botten av balkonglådorna ska du göra. Har du ytterligare en balkong ovanför, så att det blir lite tak? Isf är det inga problem med överskottsvatten som rinner ner till grannarna. Har du inte det, måste du flytta balkonglådorna om det börjar spöregna.
Utan hål i botten kommer blommorna att drunkna....

Angånde blomval kan du välja vad du vill av alla sommarblommor.
Är du ute efter nåt enkelt, billigt, lättskött så skulle jag rekommendera:

Lobelia. Jag har haft balkonglådor fyllda av busklobelia närmast räcket och hänglobelia bredvid. Inget annat, väldigt effektfullt om lobelian är i samma färg.
Tagetes. Jag har haft lite svårt för Tagetes, men när jag fyllde balkonglådorna huller om buller med olika sorters Tagetes ändrade jag uppfattning.
Eller vad tycker du om den här?

Det är en 15-liters kruka, som jag direktsått med en fröpåse hängkrasse i ytterkant och en fröpåse buskkrasse i mitten.

Fenja
En riktigt klassisk balkonglåda är ju röda pelargoner, vita margueriter och lobelia. Eller byt ut pelargonen mot dubbelblommande flitig lisa.
Kaskadpelargoner täcker snabbt upp i balkonglådan och du har en överdådig blomningn hela sommaren och långt in på hösten. Dessa blir så stora så du ska nog inte försöka att blanda med något annat, 2-3 kaskadpellisar i varje låda, beroende på hur stora lådor du har. Du kan göra likadant med vanlig hängpelargon, där kan du eventuellt sätta något emellan med.
Lyckliga Lotta tokblommar oavbrutet och är fin tillsammans med vit lobelia.
Mvh
Fenja
Cassiopeia
Tack för alla svar!

Nu undrar jag om någon har tips på varför gräslöken jag odlade inte gror? Dragonen och atlasblommorna växer, men gräslöken verkar ha misslyckats helt. Det ska väl inte vara någon svår krydda att odla?

Kan frön bli för gamla? Den där påsen var nog kanske nästan 3 år gammal kom jag på... fast det var atlasfröna med och de växer ju. unsure.gif

Man kan inte plantera ut sådan gräslök man köper i affären va? Är det för sent att göra ett nytt försök att odla gräslök tror ni?

Såg i affären idag att de hade rosmarin som man kunde plantera ut. Fast jag använder aldrig rosmarin, tycker de kunde haft persilja, gräslök eller basilika istället. yes.gif
Fenja
Fröer blir för gamla, men jag vet inte hur det är exakt med gräslök... Men du KAN plantera ut den du köper i affären, det fungerar utmärkt! Du kan även sätta ut andra kryddor du köper färska i butik.
Annars är det inte för sent att så gräslök heller... wink.gif
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon