Full version: Göra en rabatt
buzz
Vi har drygt 15 meter lång thujahäck. Framför den hade jag tänkt att anlägga en rabatt (dock så det går att gå mellan thujan och rabatten).
Hälften av rabatten kommer att vara i sol och andra hälften i betydligt mer skugga.
Har beställt några fina rosor några som just tycker om sol och andra som klarar lite mer skugga.
Men hur ska jag göra för att få en snygg rabatt där inte allt bara ser ut till att stå huller om buller eller ser "uppradat" ut??
Går det att ha massor av olika växter utan att det ser ut som kaos eller är det snyggare att vissa växter återkommer? confused.gif
Tänka färgskala?
Ska jag avgränsa rabatten mellan gräsmattan?
Har ni kanske tips på några bilder på nätet?
Tacksam för ett gott råd!
Osen`
buzz

Kolla här. Om du har mycket tid rolleyes.gif
http://www.homesolute.com/haus/garten/
Alexander-VG-zon3
vad har du för zon ? och vad är det för jord ?

jag brukar sätta sten vid gräskanten så gräset inte kommer in, snyggt och billigt från jorden jag gräver . då jag har stenjord så hittar jag sten efter hand då jag gräver . men där är alltid nåt som kommer in men jag går en runda runt rabatten och rensar under och i mellan stenarna .

vad vill du ha för färger ? vill du ha buskar och träd eller bara perenner och ettåriga eller båda ?

färger som är fint att ha tillsammans är ju
vit och en annan färg ( vit passar till allt ), eller rött och gult å orange
eller brokbladigt och silver och blått eller bara vit ?

http://images.google.se/images?q=flower+be...hl=sv&gbv=2
http://images.google.se/images?q=garden+be...hl=sv&gbv=2
http://images.google.se/images?gbv=2&s...den&spell=1
olgak
Hur bred är rabatten? Det kanske går att plantera rosorna lite i zick-sack, beroende på hur bred rabatten är. Med mindre fält av lägre perenner omkring dem, i något återkommande mönster, eller i längsgående böljande fält.

Det är snyggare att ha bara några olika växter, som ger den effekt man vill ha, än att ha massor av enstaka.

Vilka färger har rosorna? Vilka färger gillar du?

Jag älskar jättedaggkåpa (limegula blommor) och kantnepeta (som växer något enormt och blommar hela sommaren med små blålila blommor). Båda fungerar bra i både sol och halvskugga, de tål vad som helst (inte för att jag tycker man ska utsätta dem för det, men ändå, de klarar sig) och är rådjurssäkra. Kantnepetan kan även formklippas till en liten häck! Lammöron är populärt till rosor också, särskilt rosa rosor. Allium är min nya favorit att kombinera med också. Det finns en riktigt låg sort med stora vita bollar - kanske någt att återkommande skoja till med i kanten? Och sen ska du förstås ha massor av vårlökar, och dem kan du också plantera i någonslags fält och grupper, så att det hela hänger ihop när de blommar.

Men vilken färg rosorna har förstås betydelse, så att det blir en harmonisk färgskala.
mari_tres
Vill bara tipsa om att inte ha för lite jord i rabatten! Jag gjorde det misstagen i somras då jag gjorde några nya rabatter. Det såg bra ut då, de var upphöjda ca 10 cm. Nu när snön försvann var de i snitt ca 5 cm UNDER gräsmattenivå! Och jag kommer att få höja upp dem allihop... *blä*
kerstin z5-6
Japp , vill man ha det minsta upphöjt -vilket ju är bra för växterna -så bör man ysta dit 30 cm + från jordytan
Det går bra att ha många olika växter om de bara är grupperade , stora perenner kan fås genom att samplantera tre Riddarsporrar tex i en triangel , men 20 cm mellan plantorna -Det ger då intryck av en enda stor solitär planta ..
Några sådana enstaka är fint , särskilt om övriga perenner går i färgfält och grupper
buzz
Först och främst så bor jag i Skåne och kan väl ha det mesta.

Rosorna jag beställt är Fluorette-Orangeröd
Goldilocks-mörkgul
Oklahoma-mörkröda nästan svarta blommor

Jag gillar rött, rosa, lila, vitt, blått.

Jag ska ta bort en bit av gräsmattan så jag kan göra rabatten hur bred jag vill. ,-)

Ska kolla igenom alla bilder på rabatterna (tack, tack) och skriva ner alla tips på blommor.

Kanske kan jag hålla mig i samma färgskala som rosorna kring dem. Hmm...

kerstin z5-6
eller använda kontraster, ton i ton och komplement färger
orange rosor blir ännu mer orange med blått sällskap tex smile.gif

visserligen stockrosor men du förstår hur jag menar
Vitt är en tacksam avdelare

de här

står nära
buzz
Åh, fina bilder. Vill ha sommar nu!

Kerstin, får du "rost" på dina stockrosor? Mina blir så tråkiga i slutet av sommaren. thumbdown.gif
Fenja
Plocka åkerfräken Buzz och koka i minst 10 minuter. Sedan silar du och späder 2 delar med 8 delar vatten som du sprayar plantorna med. Fungerar även förebyggande.
Mvh
Åsa
buzz
CITAT (Fenja @ 12-04-2007, 11:11) *
Plocka åkerfräken Buzz och koka i minst 10 minuter. Sedan silar du och späder 2 delar med 8 delar vatten som du sprayar plantorna med. Fungerar även förebyggande.
Mvh
Åsa

Detta måste jag prova! Ska bara hitta lite åkerfräken först. tummenupp.gif

Har grävt och donat hela förmiddagen. Nu har jag funderat ut lite frågor till er! naughty.gif
På vissa ställen är thujan lite gles mellan plantorna. Eftersom där går en gångstig utanför hade jag velat planterat lite insynsskydd som blir högt och tätt men inte med för stor omkrets. Någon som har något tips sådana växter?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon