Malinva
11-04-2007, 09:42
Hej odlare!
Jag har en härlig rymlig balkong i sydvästläge och tänkte i år utöka min kryddodling med lite grönsaker. Är sugen på att prova ruccola, plocksallad, tomat och jordgubbar/smultron. Tar gärna emot tips på allt möjligt jag ska tänka på (hur djupa krukor, sorter osv) och har ni fler förslag på lämpliga växter är jag jätteglad för dem med. Och har någon tips på bra böcker om krukodling så vill jag gärna ha det!
Balkongen är solbelyst från ca 13 men har ett skuggigt hörn också.
Sallad och annat som går att odla i grunda krukor/lådor är inget problem alls. Tomater måste ha stora kärl/hinkar och vill ha mycket sol och näring. Smultron och jordgubbar ger inte mycket och det kan också vara knepigt med övervintringen, satsa hellre på t ex physalis (sås i feb) eller annat som ger mera utdelning.
Kolla mina album från 2004 och 2005, odling på balkong och uteplats. Det mesta går bra att odla i hinkar och krukor.
Chili måste du ha ! Mycket skörd på liten yta.
anna_rispan
11-04-2007, 12:21
Jag odlade gurka i en hink en gång. Det blev rätt många grukor. O det räcker åt en person o sallad o så. ialla fall
Åsa, mälardalen zon 2
11-04-2007, 19:01
Störbönor i stor hink funkar bra på balkong. Även mangold fungerar utmärkt i exempelvis en balkonglåda.
Alla böcker av Lena Israelsson är bra när det gäller grönsaksodling, den boken som passar bäst för detta fallet är nog hennes bok som heter Cityodling.
Malinva
12-04-2007, 15:05
Tack för alla svar!
Spenat kom jag på också att jag gärna vill ha, går det bra?
Åsa, mälardalen zon 2
12-04-2007, 15:31
Spenat går bra, detta är dock en gröda som inte varar hela säsongen(sås i omgångar), spenat gillar inte den svenska sommaren utan den blir bäst vid vår eller höstodling så man brukar göra ett uppehåll mitt i sommaren. Är det tillagad grönsak + spenatsmak du vill ha så är mangold ett alternativ den håller hela säsongen och kan skördas av långt in på hösten den brukar klara minusgrader och den smakar spenat.
Christa
16-04-2007, 19:49
Jag såg en liten salladsärt på Impecta som skall gå bra i krukor.
Jag odlade rätt mycket grönsaker på balkongen när jag hade den. Backen Slugis (om jag minns rätt) från Ikea funkar finfint för sallad, spenat, rädisor, persilja med mera. Tomaten Tiny Tim och chilisar körde jag med stor succé i vanliga stora plastkrukor (kan de vara tio liter eller något mindre?). Bönor funkar också bra i de stora, hade blomsterböna något år. Smultronen hade jag i en "smultronkruka" och de övervintrade snällt i den i mitt frigolittält (och satte nya plantor eftersom de minsann var revande trots det som stod). Alla kryddörter hade jag i separata krukor och flyttade runt efter platstillgång, och övervintrade också en del av dem.
Tobias80
17-04-2007, 09:13
Nyzeeländsk spenat går inte i blom lika tidigt som vanlig spenat och hade kanske kunnat vara ett alternativ, vet dock inte hur bra dom är att ha i kruka.. Indiankrasse är ju dekorativ, plus att du kan ha blad och blommor i sallad och lägga in fröna som kapris..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.