|
Ja, våra kära grannar blev trött på sin tamkanin och slängde ut den. Naturligtvis är vi upprörda - vi undrar ifall det finns någon lag mot sånt här? Eller är det bara rekomendationer?
Mvh
David
Anmäl dem genast till djurskyddsmyndigheten hos kommunen! Det är förbjudet att "kasta" ut tamdjur som man tröttnat på. Försök att fånga in stackaren om du kan och lämna den till kommunen annars är risken stor att den fryser/sväler ihjäl eller blir rävföda. Jag blir SÅÅÅÅÅ ARG, sådana där människor skulle pryglas... eller något. Mvh Fenja
sagt och gjort - nu har jag ringt dit. Men - det finns ju ingen påföljd vad det verkar. Personen där fick ringa till Länsstyrelsen för att de visste inte ens under vilken lag "förbudet" mot att släppa ut en kanin låg. Det verkar heller inte finnas några fall, åtminstonde i min kommun, där detta dragits till sin spets, där en lag kan användas på något sätt.
Mvh
David
SannaLasso
11-04-2007, 14:14
Det borde väl räknas som djurplågeri att släppa ut sitt tama innedjur? Å andra sidan klarar den sej nog på maskgrosblad, kírskål och gräs som borde gå att hitta lite varstans nu. Pälsen är förstås inte så tät som den borde vara så här års. Mer än några dagar ute i det fria innan räven eller en hund eller bil är framme lär det nog inte bli.
I Stockholm kryllar det av förvildade kaniner lite här och var. Ute på Djurgården t.ex. Men numera har kaninbeståndet minskat sen illerägare börjat släppa sina illrar där också. Den enas död den andras bröd.
Bra gjort Plain, det hedrar dig att du värnar om en liten kanin! Kommunerna är verkligen som de är... jaga dem gärna lite och följ upp vad som händer  . I värsta fall så vänder du dig till lokaltidningen, då brukar det bli fart!! Här där vi bor i Ulricehamn så har vi en underbart trevlig och påläst smådjursinspektör, tack och lov!! Mvh Fenja
Snöflinga
11-04-2007, 15:34
Blir så upprörd  Förutom rävar och kyla finns det kajor och skator som gärna hackar ut ögonen ...
Gossen Ruda
11-04-2007, 16:20
Är det ingen som värnar om dom vilda kaninerna? Nån större skillnad?
Ophelia
11-04-2007, 17:53
Fy fan för sådana människor
catlady
11-04-2007, 18:01
Det är ett problem med att släppa ut just tama djur eftersom de faktiskt inte alltid vet hur man lever i det vilda. Inte bara var man hittar mat när det är knapert men också vad man måste akta sig för (trafik etc) var man hittar bra skydd mot väder och rovdjur, hur man umgås med andra av samma art. Vi ser också enstaka tamkaniner bland det vilda beståndet här nere i Skåne, så vissa verkar ju klara sig bra. Men det är en oförlåtlig sak att skaffa ett tamdjur och sedan bara slänga ut det när man tröttnar! Och jag kan inte tänka mig hur det blir för de stackarna uppe i de norra delarna av Sverige när vintern kommer. Som jag har skrivit innan: Jämför t.ex. en tamkatts medellivslängd (15-20 år) med en hemlös katt (1-3 år)...
mari_tres
12-04-2007, 09:18
Här kan man läsa lite... "brottsligt att överge djur"
Whiskuchi
12-04-2007, 09:26
CITAT (Gossen Ruda @ 11-04-2007, 17:20)  Är det ingen som värnar om dom vilda kaninerna? Nån större skillnad? Förutom att tama djur är uppvuxna i fångenskap och således inte lärt sig hur man lever vilt menar du?
CITAT (Snöflinga @ 11-04-2007, 16:34)  Förutom rävar och kyla finns det kajor och skator som gärna hackar ut ögonen ... Lite besserwisservarning från min sida här men kajorna hackar inte ut ögon på kaniner... kråkorna däremot kan göra det.
zaaritha
13-04-2007, 19:35
Ruda! Försökte du bara retas--igen? Klart att det är skillnad på tamdjur o vilda djur......................
Gossen Ruda
15-04-2007, 19:25
Inte retas, tänkte bara rationellt. Antingen klarar den sig eller inte. Om inte kommer den att ingå i naturens kretslopp och föda andra djur.
Snöflinga
15-04-2007, 19:58
Om inte så kommer den att lida en hel del innan den går in i kretsloppssystemet
När är det jaktsäsong på mytomaner till grannar? Bra för kaninen dock - vi gick till källan och själva säger de att den bara hade smitit - de brukar ha den ute ur sin bur när de är ute på baksidan. Låt oss hoppas att det stämmer
Gossen Ruda
15-04-2007, 20:22
CITAT (Snöflinga @ 15-04-2007, 20:58)  Om inte så kommer den att lida en hel del innan den går in i kretsloppssystemet  Troligen inte. Det där med uthackade ögon betvivlar jag. Kaninmat finns överallt så om den inte drabbas av en predator eller en automobil kan den leva länge.
lilla mamma
15-04-2007, 20:35
Kaninen äter INTE kirskål och den klarar sig rätt bra i det fria om den är van vid att vara ute och inte innekanin. Den kom säkerligen tillbaka till buren för så gör i a f mina när de rymmer.
Gossen Ruda
15-04-2007, 20:38
CITAT (Plain @ 15-04-2007, 21:20)  När är det jaktsäsong på mytomaner till grannar? Bra för kaninen dock - vi gick till källan och själva säger de att den bara hade smitit - de brukar ha den ute ur sin bur när de är ute på baksidan. Låt oss hoppas att det stämmer  Mycket väsen och lite ull sa bonnkäringen när hon klippte grisen.
CITAT (lilla mamma @ 15-04-2007, 21:35)  Kaninen äter INTE kirskål och den klarar sig rätt bra i det fria om den är van vid att vara ute och inte innekanin. Den kom säkerligen tillbaka till buren för så gör i a f mina när de rymmer. Kirskål gillar våra kaniner i alla fall.
skogstroll
16-04-2007, 08:59
Fy vilka gräsliga människor, bortskämda! jag hade en hyresvärd vars barn hade en stackars kanin som fick sitta ute i betesbur året runt... tills ett rovdjur lyckades ta den. Så skaffade de marsvin istället. Skönt man slipper bo där längre man blir så himla förbannad! Herregud det är väl bara att sätta ut en annons om bortskänkes om man inte pallar längre!!!
lilla mamma
16-04-2007, 17:44
Jag tror jag ska gå ut till Berit Och Harry och peka på kirskålen, mina bortskämda griskaniner
Vi brukar också ha kaninen lös när vi är ute i trädgården. Det är väl rabatterna som får lida av det, inte kaninen? Hon älskar att vara ute och vaktar sitt revir med pondus. Ve den fågel eller (främmande) katt som kommer in på vår tomt!
Nu undrar jag bara när vi kall bli anmälda för djurplågeri?
Vi har haft en kanin springande lös på tomten i över 2 år, stor tomt utan staket vare sig mot väg eller åker.
Han smaskade på mina prästkragar, nen det var nog allt.
Han var verkligen "herre på täppan" höll sig runt kaninburarna på dagarna ,när vi kom hem så kom han skuttande och ville bli kliad, åt i samma skål som katterna.
Inga från Närke
17-04-2007, 13:38
Vi har en granne med kaniner ca 6-10 st och 4 av dem är ute och börjar bli förvildade. Barnen glömmer att stänga grinden påstår pappan. Nu har flera grannar ringt till kommunen och det ligger ett föreläggande till kaninägaren att ta bort kaninerna eller göra rymningssäker bur inom 2 veckor. Han har efter vad vi sett tagit bort de som var kvar i buren men de 4 lösspringande är fortfarande kvar, han säger att de är svårfångade. Men likväl måste han fånga in dem innan grönsakslanden börjar växa annars blir det ju inget kvar eftersom det även finns små harungar här också. Har man tamkaniner ska de skötas som andra tamdjur och har man mer än 10 så måste det anmälas till jordbruksverket.
PS! Samma man som vi har anmält för ovårdnad av sin hund, där har vi inte kommit mer än så att hunden har fått vinterbonad koja, men är forfarande ute dygnet runt. DS!
Har man tamkaniner ska de skötas som andra tamdjur och har man mer än 10 så måste det anmälas till jordbruksverket.
Den lagen gäller bara om du har yrkesmässig uppfödning, inte bara som hobby och keldjur.
smultronglass
18-04-2007, 09:07
Mina kaniner äter också kirskål de tycker jättemycket om det
Kan inte jag få låna ett par kaniner av någon vänlig själ längre fram i vår  Ni får hem dem ett par veckor senare, trinda och goa av hejdlöst kirskålsätande
CITAT (Gossen Ruda @ 15-04-2007, 21:38)  Mycket väsen och lite ull sa bonnkäringen när hon klippte grisen. Hahahahaha lilla mamma: "Jag tror jag ska gå ut till Berit Och Harry och peka på kirskålen, mina bortskämda griskaniner." Hihihi I övrigt håller jag med er, allihopa. (nä, jag skämtar inte denna gången, tycker alla har en poäng i det som skrivs)
Cassandra
24-04-2007, 01:17
Igår låg det en vildkanin utan ögon på skolgården när jag lämnade den yngsta. En fågel hade ätit upp dem.
En skolkompis till barnen bor med en bra märklig familj. Deras kaniner har rymt, de gör inget för att leta efter dem (t ex sätter upp lappar, frågar grannar) utan köper direkt nya kaninungar till barnen. Nu har de nya rymt också. Djurplågeri!
Gossen Ruda
24-04-2007, 06:50
Ögonen är tydligen godsaker, det är dom som äts först på döda djur. Eller kanske bara lättåtkomliga. Frågan är om det är djurplågeri om kaninerna rymmer, det är kanske bara ett naturligt beteende hos djur. En del tycker det är djurplågeri att exempelvis INTE släppa ut katter vind för våg.
Cassandra
24-04-2007, 13:32
Har du inte dina kaniner i en rymningssäker bur utan det upprepas att nyköpta kaninungar rymmer anser jag att det är djurplågeri.
Gossen Ruda
24-04-2007, 15:17
Släpp fångarna loss, det är vååår...
Ser man objektivt på saken så ligger burhållning närmare djurplågeri än frisläppning. Visserligen tillhör inte kaninen vår fauna men i södra Sverige klarar dom sig skapligt, ibland tom för bra.
Cassandra
24-04-2007, 21:49
Det är skillnad på vuxna tamkaniner och 8 veckor gamla ungar. De senare har betydligt svårare att klara sig i det fria.
Kalle Kanin
24-04-2007, 21:56
..upptäckte snabbt när jag var på rymmen att gräset INTE är grönare på andra sidan....bäst och hålla sig på rätt sida!
Även en kanin vill ha lite äventyr...men oss kaniner emellan brukar de där människorna ringa kommunen när de springer in på varandras tomter!?! Med vänlig hälsning Kalle Kanin
Gossen Ruda
25-04-2007, 07:39
CITAT (Cassandra @ 24-04-2007, 22:49)  Det är skillnad på vuxna tamkaniner och 8 veckor gamla ungar. De senare har betydligt svårare att klara sig i det fria. Tveksam uppgift. Enligt min däggdjursbok klarar vildkaninens ungar sig själva vid 4-5 veckors ålder. Det är knappast någon större skillnad på vildkanin och tamkanin i det hänseendet, däremot blir ofta bortklemade tamkaniner handikappade i det fria men dom lär sig snabbt. Djuren klarar sig oftast mycket bättre på egen hand än med "hjälp" av människor.
Lars-Olof Arvids
25-04-2007, 07:56
Du anser alltså att man som djurägare inte har något ansvar, utan kan släppa ut djur man har tröttnat på. Gäller det alla djur?
Olle
Vi har en belgisk hare som lever ljuva livet nu på vår tomt.
CITAT (Gossen Ruda @ 24-04-2007, 16:17)  Släpp fångarna loss, det är vååår...
Ser man objektivt på saken så ligger burhållning närmare djurplågeri än frisläppning. Visserligen tillhör inte kaninen vår fauna men i södra Sverige klarar dom sig skapligt, ibland tom för bra. Du är inte mycket konsekvent du inte. Löspringande katter är skadedjur och dessa borde vi lägga ut gift åt, men kaniner kan vi släppa ut?
CITAT (Tezzla @ 25-04-2007, 10:38)  Du är inte mycket konsekvent du inte. Löspringande katter är skadedjur och dessa borde vi lägga ut gift åt, men kaniner kan vi släppa ut? 
Gossen Ruda
25-04-2007, 10:09
Svar till Olle och Tezzla. Nu var frågan om det kunde räknas som djurplågeri att släppa ut eller att låta kaniner rymma, och där anser jag att svaret är nej. Det kan inte heller räknas som djurplågeri att släppa ut en katt. Däremot är det kanske inte lämpligt eller ibland direkt olämpligt men det är en annan sak.
I princip anser jag att all djurhållning för nöjes skull kan diskuteras. Från akvariefiskar via fåglar och reptiler till katter och hästar. I det sammanhanget ingår givetvis risken för rymningar och frisläppningar. Att räkna upp alla keldjur och bedöma risken var varje art avstår jag ifrån.
Lars-Olof Arvids
25-04-2007, 11:22
Djurhållning för nöjes skull kan och bör diskuteras. Jag anser att det är helt okej så länge man vet vad man sysslar med. Man måste se till att djuren trivs och mår bra, samt hålla reda på dem så att de inte vållar problem för andra människor eller i naturen. Att folk mår bra av att umgås med djur kan väl inte förnekas. Däremot ska man inte ha djur om man inte har rätt kunskap, tid och intresse. Ganska självklart - eller? Att släppa en katt vind för våg, eller lämna en sommarkatt på landet, anser jag vara djurplågeri.
Olle
CITAT (Malvia @ 25-04-2007, 09:01)  Vi har en belgisk hare som lever ljuva livet nu på vår tomt.Oj, det var en väldigt fin hare du har! Är den röd i pälsen?
Detta är vår Amy. Ja hon är röd
Den andra bilden var en släkting, men bilden var fin!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|