|
*Stintan*
11-04-2007, 12:21
Jag blev så glad när min snälla brevbärare ringde på dörren för att lämna ett paket från Odla så att jag slapp ta mej nånstans för att hämta det. Nu ska här planteras pelargoner i eftermiddag. Sticklingarna ser jättefina ut så nu är det bara att hoppas att dom hinner växa sig stora och fina tills dom ska ut på balkongen.
Åh spännande. Jag har inte fått mina än men nu vet jag att de är på gång.
Vad kul att dom är på gång! Då måste jag se till att ordna med jord och krukor. Hur länge kan dom ligga i förpackningen? Jag skall gå på AloeVera-party ikväll och kan inte vara hemma och plantera.
CITAT (Stintan43 @ 11-04-2007, 13:21)  Jag blev så glad när min snälla brevbärare ringde på dörren för att lämna ett paket från Odla så att jag slapp ta mej nånstans för att hämta det. Min brevbärare var inte lika snäll. Det låg endast en avi i lådan. Kanske jag beställt för många? Nåja, när det gäller att hämta växter kan det aldrig bli för långt!
Kamilla z 7
11-04-2007, 13:53
ååå vad spännande  hoppas mina också dyker upp snart... Tur att jag har bara ca 150 m till mitt "postkontor" så det gör inget om det kommer en avi,bara den kommer snart
Mina kom också i dag, jag fick mina direkt i brevlådan, 12 stycken hade jag beställt. Jag hade knappt mage att knippsa bort blommorna och knopparna på dem som hade sånna. Nu står de omplanterade och fina i mitt fönster i köket!
CITAT (Mozart @ 11-04-2007, 15:33)  Mina kom också i dag, jag fick mina direkt i brevlådan, 12 stycken hade jag beställt. Jag hade knappt mage att knippsa bort blommorna och knopparna på dem som hade sånna. Nu står de omplanterade och fina i mitt fönster i köket!  Ska man knipsa bort ev. knoppar och blommor - det visste jag inte. Blir det sämre plantor om man låter de sitta kvar ?
*Stintan*
11-04-2007, 14:48
Va??? ska man ta bort knopparna  Måste man verkligen det? Hängpellisarna har ju massor med knoppar
Dom kom idag! Och nu börjar jag få panik. Jag brukar inte plantera krukväxter. Snabbinventering säger att jag har inga innerkrukor alls, bara ytterkrukor. Får gå ut o handla i morgon. Hur var det nu - skall dom ha plastkrukor eller lerkrukor?
Yin o Yang
11-04-2007, 16:54
Mina kom också idag, i brevlådan  . De är nu planterade efter konstens alla regler  , så nu är det bara att vänta på tillväxten  . Passade på att plantera om mina slanggurkeplantor, som rusat iväg och blivit flera centimeter höga och rangliga. Hoppas att de klarar detta redan nu, annars får jag så nya
Det var jag som skrev att man skulle ta bort knopparna, men det kanske man inte ska? Tänkte att de behövde kraften till att växa till sig lite i stället för att blomma. Fick för mig att det stod så på odlingsråden som följde med....måste springa och kolla... Jo så här stod det: "Plocka under de första 4-8 veckorna bort alla blomknoppar och toppa sticklingarna ett par gånger för att få fina, kraftiga och välförgrenade plantor"  Phu, då har inte jag lurat någon till något dumt då, så skönt! Själv lät jag faktiskt några knoppar vara kvar, vill ju se hur de ser ut.
Ewa smålänska höglandet
12-04-2007, 07:20
Min stora låda fick inte plats i brevlådan, fick åka till butiken
mari_tres
12-04-2007, 09:23
Hur levereras de? Är det rotbitar i påsar, eller? Har ju aldrig beställt plant på internet förut...
*Stintan*
12-04-2007, 09:33
Dom kommer väl förpackade i suveräna hårda plastförpackningar. Dom är rotade i bricketter så det är bara att plantera i kruka när man får dom.
Även idag var min postlåda tom
Irene_L
12-04-2007, 14:41
Mina kom också idag. Jag hade beställt 15 st sticklingar och alla såg jättefina utom 2 st (mexico tomcat,hängpelargon) som hade gått av. Briketterna låg kvar i sina fack men pelargonsticklingen låg för sig utan rötter. Imorgon ska jag ringa till Odla och prata med dom. Idag hade dom hunnit stänga. Hoppas att det fixar sig.
Lady Hamilton
12-04-2007, 15:06
Mina har inte hunnit komma ännu......men snart så Och .........jo man bör ta bort knopparna och topp sticklingarna...........annars är det risk att ni ändrar er i sommar (buskiga pelargoner är oftast vackrare) Och speciellt ni som beställt hängpelargoner.........de är extra viktigt att de toppas för att få buskiga/fylliga exemplar =otroligt vackra plantor. Första åren var jag oxå väldigt försiktig att överhuvudtaget toppa plantor........men jag har lärt mig med åren att det är bäst och plantorna mår faktiskt mycket bättre efteråt
Jag planterade 18 st igår, och de var verkligen fina. Men, jag klarade inte av att ta bort knopparna.  Några blommade ju till och med. Men, jag tror att jag skall lyda rådet ikväll. Skall försöka... Åtminstone hängpelargonerna.
Irene_L
13-04-2007, 08:40
Nu har jag pratat med Odla om sticklingarna som skadats. Det var inga problem. Dom var jättetrevliga. Dom skulle skicka nya :yahoo
Är det bara jag som inte har fått mina pelargon sticklingar än???
Hannifer
17-04-2007, 00:00
CITAT (Floppy @ 16-04-2007, 22:42)  Är det bara jag som inte har fått mina pelargon sticklingar än???  Nä, inte jag heller... Vilka sorter har ni beställt? Jag kunde inte motstå "French Vanilla" eller "Wilhelm Langguth"...
Jag beställde Zonalpelargon 'French Vanilla', Änglapelargon 'Burgundy' och Änglapelargon 'Orange' hoppas de kommer idag...
Jag väntar också på min beställning. Det stod i orderbekräftelsen att de lev. med hänsyn till rådande väderlek. Jag antar att Norrland blir sist då. De räknar väl med att vi har kallt än.
Jag hoppas också att mina kommer idag.
Jag väntar fortfarande .... Zon 2 och vädret kan man ju knappast klaga på ! Har köpt hem krukor och jord som står å väntar ..... Tålamod är inte en av mina stora dygder!
Jaaaaaaa mu kom de äntligen. Jag har titta i fönstret stup i kvarten för att kolla om posten kommit. Grannarna tror väl att jag drabbats av den större allvarligare sorten av nyfikenhet. Ja så kom de idag 12 st jättefina och fräscha sicklingar.
skogstroll
17-04-2007, 11:57
grrr jag väntar och väntar på mina fröer. Har beställt från Odla, Runåbergs o Impecta men INGET
titti49zon6
17-04-2007, 12:58
 Idag kom två stora lådor med posten  fyllda med jättefina pellissticklingar tur att jag köpt hem tre 50 liters säckar med jord av det finare slaget  så nu skall här planteras innan nästa sändning kommer med perenner
Lady Hamilton
17-04-2007, 14:26
Även mina sticklingar har kommit
Jag väntar fortfarande på mina pellissticklingar och hoppas att de kommer snart...
Irene_L
17-04-2007, 18:07
Idag kom det två nya sticklingar för dom som skadats i frakten. Det var snabbt!
Mina sticklingar har också kommit,  idag,, har planterat och märkt upp dom.Kul  .
Är lite avis på er som har fått era sticklingar redan... Nåja, mina kommer väl så småningom de med, hoppas jag...
Limeblossom
18-04-2007, 19:32
Men.....jag bor ju före dom riktiga norrlänningarna  och jag har då inte fått några pellisar än
CITAT (Limeblossom @ 18-04-2007, 20:32)  Men.....jag bor ju före dom riktiga norrlänningarna  och jag har då inte fått några pellisar än  Jag beställde mina sticklingar två dar efter jag fått erbjudandet och så här står det på orderbekräftelsen: Leveranstid: Pelargoner levereras efterhand som beställningarna kommer in med hänsyn till rådande väderlek. Så som du ser så handlar det inte bara om hur högt upp i landet man bor.  Hur många dar väntade du innan du beställde?
Lady Hamilton
18-04-2007, 21:42
Betty Jag beställde direkt som jag fick erbjudandet och har fått mina. Min polare som beställde dagen efter å bor 1.5 mil innanför mig har inte fått sina ännu.
Kom till mässan på Lördag så kan du få köpa mina Pelargoner för något högre pris. Speciellt de Blåa..de säljer jag direkt om jag får 345kr....
Lady Hamilton
18-04-2007, 22:00
Du glömde skriva hur många och vilka sorter du ville köpa?
Limeblossom
24-04-2007, 18:39
Idag fick jag mina, äntligen. Och tror ni inte att det saknades en i lådan? HUR kan man stänga igen när det saknas en? Ringde direkt och skulle få en till skickad. Hon som svarade var iaf väldigt trevlig och vi pratade en stund. Hon sa bla att man skulle göda dom blå och gula ordentligt så blev färgerna lite bättre
Jag är alldeles ny på Odla.nu och tänkte att jag skulle fördjupa mig lite i Pelargoner. Har fått hem: Rosenknoppsp "Rosebud" Tulpanblommande p "Patricia Andrea" Zonalp "French Vanilla" Änglap "Burgundy" Hängp "Tomcat" Sticklingarna för Brugundy verkar inte helt OK så jag får se hur de artar sig. De övriga verkar trivas bra. Det ska bli kul att kunna titta in här och få lite råd och tips framöver! Ops, trodde jag var helt ny.... men ser att jag tydligen varit medlem sedan 2003....... minnet är kort men intensivt
Alla sticklingar jag fick var jättefina. Om några av dina inte är OK kan du kontakta Odla.
Lycka till med odlingen.
Nu har mina pellissticklingar äntligen kommit!  Och dom är jättefina och fräscha! Helt plötsligt gör det inget att det bara är tre grader där ute och det där duggregnet ser ut att innehålla en del av sån där vit sk*t som hör vintern till. Nu ska jag plantera pellisar och drömma om sommaren...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|